SoMe-bureauet Kubbco, der blandt andet er kendt for sin TikTok-ekspertise, har landet en stor millionaftale i USA.

Det fortæller bureauets grundlægger og CEO Chris Kubbernus til Markedsføring.

“For en uge siden vandt vi et pitch om firmaet bareMinerals, der et luksus make-up brand i USA,” siger Chris Kubbernus, der fortæller, at de har været i pitch-proces siden oktober 2021.

“Det er en pænt stor kontrakt. Den er på omkring 11 millioner danske kroner for at håndtere alle deres sociale medier. Og vi håndterer også deres paid social media, som er et budget på 60 millioner kroner. Derudover har vi en kontrakt på tre millioner kroner med hårprodukt-firmaet Olaplex på cirka tre millioner kroner for at håndtere deres TikTok og Twitter,” siger han.

Vokser markant i USA

Aftalen betyder, at Kubbco kommer til at vokse markant på sit kontor I New York frem mod April. Lige nu er der to ansatte på kontoret med den tidligere New York Times-marketingchef Elizabeth O’Keefe i spidsen.

Men det tal vil snart være mangedobblet, lover Chris Kubbernus.

“Vi vil vokse til 10-12 ansatte på kort tid. Vi prøver at få folk ombord før april, og vi har hyret et rekrutteringsbureau, der skal hjælpe med opgaven,” siger han

Kubbco åbnede sit amerikanske kontor for cirka seks måneder siden, og særligt derfor er chefen stolt over væksten.

“Det går ret godt,” siger han og fortsætter:

“Den nye aftale er et stort klap på skulderen. Vores mål er at udvide og have et Kubbco-kontor på alle de store markeder. Det næste mål er Asien. Vi vil gerne på tværs af kloden have 40 ansatte på alle kontorer. Det har vi allerede i Danmark, og det er også målet for kontoret i USA.”

Drøm til virkelighed

Aftalen med bareMinerals kom i hus, fordi selskabet er ejet af det samme selskab som Olaplex, der var Kubbcos første kunde i USA.

Ifølge Chris Kubbernus har det generelt været en stor udfordring at få startet kontoret op i USA.

“På grund af corona har det været svært at rejse til USA. Og desuden er det meget nemmere at starte en forretning i Danmark sammenlignet med USA. Administrationen og papirarbejdet er meget mere simpelt,” siger han.

“Udover at få styr på infrastrukturen for at få startet virksomheden op har den sværeste ting været at være ukendt på markedet. Hvem er I gutter på det her lille danske bureau? Det er udfordrende, men det kan også være en fordel, fordi vi kommer med et andet perspektiv.”

Chris Kubbernus, der har arbejdet med digital marketing det meste af sit professionelle liv, er stolt over at have startet sit eget bureau – selvom det er hårdt.

“Det har været meget tilfredsstillende. Det er det, jeg altid har villet, og det er en drøm, der bliver til virkelighed. Men som alle, der har sin egen virksomhed, ved: Det ser sejt ud på Instagram, men du skal ofre enormt meget i forhold til familie og venner og lægge hele dit hjerte i det,” siger han.

“Det er hårdt at bygge et magtfuldt bureau. Især i Danmark, hvor der er mange virkelig gode bureauer og voldsom konkurrence. Det har været svært at overbevise virksomheder om, hvad fordelen er ved et bureau, der kun har fokus på social. Men meget har forandret sig de sidste seks år,” siger Chris Kubbernus.