Opdateret: Gerety Awards-juryen, der udelukkende består af kvinder, har offentliggjort årets vindere, og Nord DDB sætter trumf på som eneste danske vinderbureau.
Bureauet har vekslet seks shortlister til seks priser – to guld og fire sølv – fordelt på to i forvejen massivt prisbelønnede cases.
Den ene er ’Chillboards’, casen for Coors Light, som er skabt i tæt samarbejde med DDB Chicago, adam & eveDDB i London og kreative på tværs af bureauer i Nord DDB-gruppen.
Casen handler kort fortalt om at sænke temperaturerne i huse i fattige kvarterer i USA ved at male deres tage med reflekterende, hvid maling. Og dermed sænke elregninger, der kan blive meget høje på grund af aircondition.
’Chillboards’ vinder en guld og tre sølv ved awardshowet.
Og priserne glæder naturligt nok på bureauet:
”Gerety har sat sig for at redefinere de standarder, som vi vurderer reklame ud fra. Så selvom det er nogle cases der har vundet før, føles det egentlig ekstra specielt at vinde de her priser. Så ja, vi er sgu super glade og stolte igen igen,” skriver Tim Fremmich Andresen, kreativ direktør og partner p Nord DDB, i en mail til Markedsføring.
Kamp mod hatespeech
Også casen ”Follow Their Leader”, som Nord DDB har skabt for The Non-Violence Project Foundation, har vundet juryens hjerter.
Kampagnen er reelt et initiativ, der skal stoppe hatespeech – racistiske og ekstremistiske budskaber – på Instagram.
Med initiativet opfordrer organisationen til, at man køber falske følgere til ekstremistiske profiler på det sociale medie. Voldsomme stigninger i antal følgere får nemlig Instagrams egen algoritme til først at shadowbanne (delvist blokere, red.) dem og til sidst lukke dem.
Gerety Awards er …
… opkaldt efter Frances Gerety, tekstforfatteren, der i 1948 opfandt det legendariske slogan “A diamond is forever” for den sydafrikansk-fødte diamant-gigant De Beers-gruppen.
Kampagnen vinder en guld og en sølv ved Gerety Awards, og med i alt seks priser til Nord DDB ved dette års festival overgår den danske høst klart sidste år.
Her var IKEA-kampagnen ’Cirkulär’, skabt i et samarbejde mellem Accenture Song, Marketsquare og DentsuX, med en sølv i kategorien Communication Cut eneste danske vinder-case det år.
DDB-netværket vandt også Grand prix
Der blev i år uddelt 165 priser til cases fra 34 forskellige lande ved Gerety Awards: Fire Grand Prix, 27 guld, 69 sølv og 65 bronze.
Mest præmierede brand ved dette års awardshow var McDonald’s, og mest præmierede enkelt-case var ’The Glitch’ for ’Alzheimer Forschung Initiative’ fra BBDO i Tyskland.
Den næstmest præmierede kampagne – og en af fire Grand Prix-vindere – var ’Apologize the Rainbow’ for Skittles.
Den kom i øvrigt også fra DDB-netværket, nærmere bestemt fra en af NordDDB’s partnere på ’Chillboards’, DDB Chicago.
Se alle vinderne her – og se listen over Nord DDB’s priser pr. kategori herunder.
Chillboards
- Guld i Communication Cut/Alternative
- Sølv i Craft Cut/Typography
- Sølv i Media Cut/Alternative)
- Sølv i Work for Good Cut/Alternative
Follow Their Leader
- Guld i Innovation Cut/Digital
- Sølv i Work for Good Cut/Digital
Artiklen er opdateret tirsdag den 5.september klokken 09.30 med en kommentar fra Nord DDB, red.