Den tidligere massivt prisvindende danske kampagne, Voiceless Women, har fået hele syv finalepladser ved den amerikanske award-festival The One Show 2020.

Filmen viser seks forskellige kvinder, fremstillet i omgivelser, så de ”ligner” prostituerede. Men når kvinderne taler, så er de synkroniseret og taler med mandestemmer – og det er barske sager: For det kvinderne ”siger”, er hentet fra autentiske online-fora, hvor mænd ”anmelder” kvindelige sex-arbejdere.

Voiceless Women er shortlistet i fire forskellige kategorier ved The One Show 2020: To gange i Creative Effectiveness to gange i Film, to gange i Moving Image Craft og en enkelt gang i Health Wellness & Pharma.

Filmen er skabt for den lille NGO New Lives af produktionsselskabet Uitch Iscratch med creative producer Jacob Salling i en hovedrolle – og med duoen Martin Nørgaard Furze, der er idémanden bag kampagnen, og Mette Carla Albrechtsen i instruktørrollerne.

Prisregn på flere kontinenter

Om de syv finalepladser udmønter sig i priser, ved vi først til foråret, men teamet bag filmen – både New Lives og det kreative team – har i hvert fald siden sidste sommer vænnet sig til at gå på scenen og løfte statuetter, både herhjemme og i udlandet.

I sommer vandt Voiceless Women den første af årets danske løver ved VM i reklame, Cannes Lions – og instruktør-duoen Martin Nørgaard Furze og Mette Carla Albrechtsen modtog endda også hæder ved Young Director Award 2019.

I november 2019 blev det først til titlen som Årets Film ved The True Award herhjemme, og siden den første danske D&AD Impact Award nogensinde.

Få uger senere var det Eurobest-juryen, der tildelte Voiceless Women og teamet bag filmen en sølv- og to bronze-priser, og ved Clio Health Awards fortsatte festen med både guld og sølv. 

Prestigefuld pris

Priserne ved The One Show anerkendes af branchen selv som et kvalitets-markør, blandt andet fordi alle indsendelser ryger igennem et ekstra ”lag” af vurderinger: 

Først bliver man shortlistet, derefter gennemgår alle cases endnu en vurdering, og kommer man videre derfra, er man ”Finalist”.

Derefter sorteres igen fra, og tilbage står vinderne, som så klassificeres i henholdsvis Merit (hædrende omtale, red.), Bronze, Sølv og Guld – og øverst oppe kommer så en Grand Prix.

Et eksemplar af sidstnævnte er én gang i The One Shows historie landet på danske hænder: Det skete sidste år, da Virtue vandt Grand Prix for casen adDRESS_THE _FUTURE for modebrandet Carlings – en case, der siden også løb med en Grand Prix i Cannes.

Virtue er i øvrige også repræsenteret i årets The One Show-jury, idet Morten Grubak, Creative Director for Virtues nordeuropæiske forretning, som eneste dansker er udpeget til 2020-juryen, der rummer 200 top-kreative fra 35 forskellige lande.

Juryen leverer endnu en runde shortlister efter den endelig indsendelsesfrist, der hedder 31. januar, og Finalist-listen offentliggøres i april. 

Selve showet og prisuddelingen finder sted i New York i maj.

Se hele første runde- shortlisten her – og se case-filmen for Voiceless Women herunder.