Den danskejede garnvirksomhed Hobbii har indgået en officielt produkt-licensaftale med ASO (firmaet der står bag Tour de France, red.) i forbindelse med Danmarks værtskab for Tour de France, der starter i dag.

Samarbejdet skal få Hobbii’s kunder til at strikke Tour-merchandise under de mange timers cykelløb, der vil flimre på skærmene de næste tre uger.

”Faktisk er der en del kvinder, der ser Tour de France og i en eller anden grad interesserer sig for Touren. Så vi ønsker at inspirere og engagere vores kunder til at bruge tiden under løbet til at strikke og hækle – og samtidig øge kendskabet til vores brand og produkter,” siger Sascha Kirk Ehrenreich, der er Head of Influencer Marketing and Partnerships i Hobbii.

Kampagnen hedder overordnet ”#OnTourWithHobbii” og har allerede været igennem et par indledende etaper før den for alvor starter i dag med en challenge, hvor Hobbii inviterer sine kunder til at strikke sig igennem 24 forskellige tour-relaterede strikkeopskrifter – en for hver etape eller hviledag i løbet.

Sascha Kirk Ehrenreich, der er Head of Influencer Marketing and Partnerships i Hobbii. Foto: PR.

Hvordan fandt I ud af, at kvinderne interesserer sig for Touren og gerne vil strikke og hækle, mens der kører Tour de France på skærmen?

”Der har vi jo kigget på forbrugerrejsen, og kigget på hvem det primært er, der ser Touren. Det er selvfølgelig allermest mænd, men så har vi set på, hvor vores målgruppe, som er kvinder på 40 plus, passer ind i den kontekst. Og her viser det sig, at der ofte er nogen, der kigger med på cykelløbet fra siden.”

Men er der ikke meget langt fra strikning til cykling?

”Det er det, jeg synes er interessant, for der er nemlig den her kontrast. For hvad har cykling umiddelbart med garn at gøre? Men når vi kigger på forbrugerrejsen og kigger på, hvad vi kan gøre for kunderne – så kan vi jo hjælpe til at samle en masse mennesker hjemme i sofaen til en aktivitet, og være med til at skabe mere dialog hen over middagsbordet om Tour de France,” siger Sascha Kirk Ehrenreich

Noget kunne tyde på, at Hobbii har set rigtigt i forhold til at parre strik- og hækling med verdens største cykelløb, for den første måned efter der i april blev lagt gratis Tour de France-strikkeopskrifter på Hobbiis hjemmeside, blev der downloaded 50.000 af dem. Og i skrivende stund har over 35.000 meldt sig til strikkeudfordringen, der starter ved dagens enkeltstart i København.

Ifølge Sascha Kirk Ehrenreich, der er Head of Influencer Marketing and Partnerships i Hobbii, er de Tour de France-inspirerede bøllehatte det mest dovnloadede hækle-opskrifter. Foto: PR.

Kampagnen kører på tolv markeder på hvert sit sprog og kører udover på Hobbiis hjemmeside på Instagram og Facebook. Samtidig har man lavet en aktivering sammen med Roskilde Kommune og det kreative hus for børn, der ligger der, dekoreret hele deres hegn med Tour de France-tema ”yarn-bombing”, som er et gade-fænomen, hvor man udsmykker med garn.

”Vores første fysiske butik ligger i Roskilde, og det er her tourens anden etape starter imogen, så det var oplagt, at vi lavede noget her,” siger Sascha Kirk Ehrenreich.

Udover at højne opmærksomheden på jeres brand, skal kampagnen så også skabe salg?

”Selvfølgelig har vi også et kommercielt fokus, når vi går ind og laver sådan en her kampagne, men vi har jo også valgt, at de her opskrifter, vi har lavet, skal være gratis. Fordi der vigtigt for os, at der er så mange som overhovedet muligt, der kan deltage i kampagnen. Men der skal selvfølgelig noget garn til for at følge vores opskrifter:”

Bøllehatte i forskellige Tour de France-designs er ifølge Sascha Kirk Ehrenreich den mest downloadede hækle-opskrift indtil videre.