Organisationen Danske Annoncører og Markedsførere (DAOM) har udpeget Thomas Kragh som ny direktør og genoptager aktiviteterne. Den seneste direktør i DAOM, Holger Wilcks, stoppede i jobbet i slutningen af 2021.
Det seneste års tid har DAOM med andre ord stået uden direktør og aktiviteter. Her har man brugt tiden på at undersøge, hvordan organisationen egentlig bliver mest relevant for sine medlemmer. Det fortæller bestyrelsesformand i DAOM, Michael Stein, der er Head of Marketing, Samler Mobility.
”Vi har brugt noget tid på at finde ud af, hvad vi skulle gøre med Danske Annoncører og Markedsførere. Så vi har kørt på vågeblus for at afklare, hvad der egentlig skulle til for at vækste,” siger Michael Stein.
”I stedet for blot at ansætte en ny direktør med det samme, da Holger Wilcks sagde sin stilling op i 2021, gik vi i gang med at se på, hvilken kurs vi skulle sætte. Vi har set mod Norge og Sverige, hvor annoncørforeningerne er meget større, ligesom vi også har været ude og tale med både vores egne medlemmer og de annoncører, der ikke bruger os endnu, så vi kan få større relevans og appel – uanset om du er en kæmpe-organisation eller har én marketingansat,” siger han.
Fokus på rådgivning
Ifølge Michael Stein kommer DAOM fremadrettet blandt andet til at sætte fokus på at skabe transparens om effekt af medieindkøb samt at rådgive annoncører på de områder, der fylder i annoncørernes arbejde.
”Vi vil gerne være en større hjælp for annocørerne. Det er blevet sværere end nogensinde før at være annoncør med store teknologiske udviklinger, flere kanaler, kamp om forbrugerne, GDPR og meget mere. Det er virkelig en svær disciplin at være annoncør, så man skal holde tungen lige i munden. Vi skal sørge for, at annoncørerne får mere ud af deres investeringer, og at de bliver dygtigere,” siger Michael Stein og tilføjer:
”Vi kan blandt andet se, at der er stor efterspørgsel på den transparensanalyse, som vi tidligere har lavet med aktører i branchen. Helt konkret skal vi også sørge for at klæde marketingmedarbejderne bedre på i deres travle hverdag. Vi vil gøre mere for at tilbyde juridisk bistand. Vi vil også gerne guide og hjælpe de annoncører, der aldrig har lavet et pitch før. Der er også størt fokus på grøn kommunikation, og der skal vi også kunne vejlede annoncørerne, for det er et virkelig komplekst område,” siger Michael Stein.
Vil vækste fra 26 medlemmer
Lige nu har DAOM i alt 26 medlemmer – herunder virksomheder som Telenor, Semler, Arla, McDonald’s og Unibet.
Målet er at vækste medlemsantallet, forklarer Michael Stein, der dog ikke kan sige, hvilke konkrete vækstmål, DAOM har på medlemstal.
”Vi har et pænt medlemstal lige nu, men vi er heller ikke kæmpe store,” siger Michael Stein og tilføjer:
”Vi har et mål om vækst, men vi vil lige se, hvordan vores nye tiltag konkret går, før vi sætter et helt skarpt mål. Vi skal også have input fra vores eksisterende medlemmer til det, vi gør, ligesom det skal godkendes på en generalforsamling,” siger han.
DAOM’s nye direktør, Thomas Kragh, er selvstændig marketingrådgiver med blandt andet selskabet UserGap og har tidligere arbejdet for virksomheder som Alka, Nykredit og Post Danmark. Om valget af ham siger Michael Stein:
”Thomas Kragh får en to-sidet opgave som direktør. Han skal sørge for, at vi kan drive vores attraktivitet op, og at vi får flere medlemmer. Og så skal han drive nogle af de netværksgrupper, vi etablerer for annoncørerne,” siger Michael Stein og tilføjer:
”Thomas Kragh er godt kendt blandt mange annoncører i forvejen, og han har selv siddet på annoncørsiden. Det hjælper også. Og så skal han fungere som vores frontfigur i hverdagen.”