Apple har for vane at levere nytænkning og spektakulære oplevelser, når der kaldes til præsentation af nye produktserier. Og denne gang er et dansk firma i centrum for begivenhederne.
Det drejer sig om ROKOKO, der har leveret motion capture-teknologi til den præsentationsfilm, der rullede ud i verden, da Apple tidligere på ugen løftede sløret for næste generation af MacBook-computere.
”Vi har aldrig tidligere været en del af Apples branding-arbejde. Men pludselig, ud af det blå, kontaktede de os i september,” siger Jakob Balslev, CEO og stifter af ROKOKO, til Markedsføring.
Danskerne har udviklet en særlig dragt, som gør det muligt at skabe motion capture-film og sekvenser uden andet teknologisk setup end en bærbar på hjemmekontoret.
Og det var den teknologi – som hidtil har været meget dyr og som regel forbeholdt store filmselskaber – Apple havde fået øje på.
”De afslørede intet”
Det hele startede med, at det danske firma fik en mail fra Apple i starten af september.
Artiklen fortsætter under billedet.

Den rummede ordet ”URGENT” og antydede noget med en mulighed for samarbejde.
”Det var meget kryptisk. Vi skulle være med på et kald inden for 24 timer, men vi anede intet om, hvad det handlede om. Selv bagefter var vi ikke meget klogere,” siger Jakob Balslev og tilføjer:
”De sagde, vi synes, I er fantastiske, men afslørede reelt ikke, hvad det handlede om.”
Siden blev det til flere mails. Og ROKOKO blev bedt om at flyve til Cupertino, hvor Apples hovedkvarter ligger, og tage dragten med.
Det danske firmas Creative Director, Sam Lazarus, der bor i San Fransisco, fløj med, og man arbejdede og filmede en hel dag.
”Da vi tog derfra, var det med underskrifter på alverdens NDA’er (Non Disclosure Agreements, red.). Vi måtte intet sige, ikke engang internt,” siger Jakob Balslev.
”Et kæmpepush tilbage i den kreative industri”
Danskernes firma var det eneste ikke-Apple-brand, der var repræsenteret ved Apples store produktpræsentation.
Om ROKOKO
ROKOKO er stiftet af Jakob Balslev, Matias Søndergaard og Anders Klok i 2014 og har allerede Disney, Netflix, Sony, Facebook og Microsoft.
Virksomheden har omkring 100 ansatte fordelt på hovedsædet i København samt kontorer i San Francisco, Los Angeles og Athen.
Kilde: ROKOKO
Og ROKOKO’s dragt spiller en central rolle filmen, hvor mange af animationerne er skabt med den danskudviklede teknologi.
Og ifølge Jakob Balslev er den nye MacBook et tegn på, at Apple er i gang med at lave ”et kæmpepush tilbage i den kreative industri.”
Hvad mener du med det?
”At Apple har haltet lidt bagefter computerpower-wise i et stykke tid, og den power søger man nu at få tilbage via den nye MacBook Pro og dens M1-chips grafiske formåen,” siger Jakob Balslev og uddyber:
”Modellen retter sig derfor mod både grafikere, filmfolk og virksomheder, som med motion capture-teknologien får nogle kreative muligheder, som man ikke har haft adgang til på det niveau tidligere”.
Jakob Balslev kalder det en ”demokratisering af content creation”.
”Og det er der, vores dragter kommer ind i billedet, for de gør, at du reelt kan lave animation i høj kvalitet hjemme i din egen stue.”
Tror på fortsat samarbejde
Det danske firma har også arbejdet med internationale brands som Disney, Netflix og Sony.
Men Apple-samarbejdet har alligevel været noget særligt, synes ROKOKO-direktøren.
”Jeg er faktisk overrasket over, hvor stort det egentlig føles for mig. Men jeg har altid beundret Apple og deres evner inden for storytelling. Det har altid givet kuldegysninger, når de har præsenteret nye film og reklamefilm – så det her er jo toppen,” siger Jakob Balslev.
Artiklen fortsætter under billedet.

Han fortsætter:
”Og så er det jo ikke mindst en validering af os, så jeg er superstolt. Der er bare noget helt specielt ved det her. Måske også fordi, det var dem, der kom til os – og ikke omvendt.”
Kommer I til at arbejde mere med Apple?
”Det ved vi jo ikke med sikkerhed, men det tror jeg. Vi fik i hvert fald en mail fra dem efter præsentationen forleden, hvor de takkede for vores bidrag til deres launch-event.”
Af mailen fremgik det også, Apple havde været meget tilfredse, og at man også herfra så yderligere samarbejdsmuligheder i fremtiden.
“Så ja, jeg tror, vi kommer til at lave mere med dem,” siger Jakob Balslev.
Han ønsker ikke at oplyse værdien af samarbejdsaftalen med Apple.
Se ROKOKO’s film her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger