104,8 millioner. Så meget lægger Dentsu Danmark på bunden i 2021 før finansielle poster og skat. Det viser de regnskaber, bureaugruppen netop har offentliggjort.  

Det er et markant hop fra 2020, hvor Dentsu i Danmark leverede et resultat på 94,1 millioner kroner.  

Dentsu Danmark tæller både dentsu x, Merkle, Carat og iProspect. 

Dentsu Danmark A/S, der er hovedkoncern for de fleste bureauer i gruppen, leverer i 2021 en omsætning på lige knap 1,6 milliarder – Merkle leverer et regnskab, hvor omsætningen er på 323 millioner kroner. Samlet omsætter hele bureaugruppen altså for 1,9 milliarder kroner i Danmark.  

Det vækker jysk glæde hos CEO Ulrik Petersen.  

”Vi kan ikke klage,” siger Ulrik Petersen, inden CFO Casper Loch Henriksen stemmer i.  

”På jysk er vi begge to pænt tilfredse. Det handler også om, at Dentsu i Danmark vækster markant mere på indtægtssiden end Dentsu globalt. Vi er ikke bare en del af en gruppe, der performer godt – Danmark bliver fremhævet som et topperformende marked globalt. Man skal være mere end almindeligt CFO-skeptisk, hvis ikke det er tilfredsstillende.  

Nøgletal

Nøgletal for Dentsu Danmark  A/S:

Omsætning 21: 1.604 mio. kr.
(Omsætning 20: 1.426 mio. kr.)
Årsresultat (før skat) 21: 81,067 mio. kr.
(Årsresultat (før skat) 20: 11,236 mio. kr.)
Årsresultat (efter skat) 21: 76,574 mio. kr.
(Årsresultat (efter skat) 20: 7,571 mio. kr.)
Driftsresultat 21: 18,6
(Driftsresultat 20: 15,1)
Antal medarbejdere: 245

Nøgletal for Merkle Denmark A/S:

Omsætning 21: 323.2 mio. kr.
(Omsætning 20: 249.0 mio. kr.)
Årsresultat (før skat) 21: 86.749 mio. kr.
(Årsresultat (før skat) 20: 60.377 mio. kr.)
Årsresultat (efter skat) 21: 67.579 mio kr
(Årsresultat (efter skat) 20: 46.950 mio. kr.)
Antal medarbejdere: 232

Samlet resultat før finansielle poster og skat for begge selskaber:

21: 104,8 mio. kr.
20: 94,1 mio. kr.

Merkle vokser markant

Ifølge lederne af Dentsu i Danmark er fremgangen reelt ca. på 20 procent i 2021. Rent regnskabsteknisk er Dentsu Danmarks regnskab dog eksploderet fra et overskud på cirka 7 millioner kroner i 2020 til over 75 millioner kroner i 2021. Men det skyldes primært dividender modtaget fra datterselskaber, forklarer CFO Casper Loch Henriksen. 

”Langt størstedelen af stigningen i overskuddet efter skat skyldes, at Dentsu Danmark A/S i 2021 modtog udbytter fra datterselskaber som vedrørte disses resultat i 2020 og 2019. Hovedparten af denne dividende stammer fra Merkle Danmarks resultat disse to år. Betalingen af udbyttet til Dentsu Danmark A/S for disse to regnskabsår blev først vedtaget i 2021, hvorfor det regnskabsteknisk også først tages som en finansiel indtægt i dette år, selvom de er skabt i tidligere år,” skriver han i en opfølgende mail til Markedsføring.

Vigtigst at bemærke, påpeger han, er, at Dentsu Danmarks driftsresultat er vokset med 3,5 millioner kroner i 2021 – fra 15,1 til 18,6 millioner kroner.

Ulrik Petersen glæder sig især over, at der er fremgang på tværs af pladen i Dentsu Danmark.  

”Vi har haft et stærkt momentum, især i Merkle med vækst hos eksisterende kunder, imens der er kommet nye kunder til. Vi har også lavet en organisationsændring i Nordeuropa, der betyder, at der er kommet flere internationale kunder. De kunder, der kommer ind, er med andre ord generelt større,” siger Ulrik Petersen.  

”Samtidigt vokser hele CMX både på eksisterende og nye kunder. Vi har vundet færre kunder på vores medialine-services, men modsat har vi været dygtige til at få eksisterende kunder til at vokse,” siger CEO’en.  

CFO Casper Loch Henriksen tilføjer:  

”Customer experience-delen af virksomheden samt Merkle er en imponerende væksthistorie, de har virkelig ramt noget. I mediebureauerne er det mere opsalg, der rykker. Og så har vi haft et stærkt kommercielt fokus på transformationen på mediebureau-markedet. Mediebureauerne fakturer nu i langt større grad kunderne for deres tid, og der er vi lykkedes godt med at vise den værdi, vi skaber for kunderne,” siger han.  

Re-integrerede medarbejdere

Bag forretningsudviklingen har der også i Dentsu været stort fokus på at få re-integreret medarbejderne efter corona.  

”Vi har investeret tid og økonomi i at genetablere vores kultur og sammenhængskraft. Der er ingen tvivl om, at det har været vigtigt at sørge for, at man havde et stærkt tilhørsforhold til virksomheden, efter folk kom tilbage fra corona. Det kan vi også se i medarbejdertilfredsheden, der er højere end nogensinde,” siger Ulrik Petersen.  

Hvordan har I gjort det?  

”Vi har lavet et eksernt samarbejde med en coaching- og konsulentvirksomhed, der hedder ReLead. De har hjulpet os med at skabe noget, der hedder, at man kan være sig selv sammen. Både som kolleger og som chefer har vi haft fokus på, at det er i orden at vise sårbarhed. Så de har arbejdet med ledere og ledergruppe og længere nede i organisationen med de enkelte teams og den personlige udvikling,” siger Ulrik Petersen og tilføjer:  

”Efter corona kan der også være nogen, der har døjet med alt fra mild angst til at sidde for alene med faglige udfordringer. Der er mange elementer i at blive en del af et fællesskab igen, og det arbejder fortsætter vi i 2022.”  

Har manglet hænder

Den største udfordring for bureaugruppen har, ifølge CFO Casper Loch Henriksen, været mangel på hænder.  

”Det er ingen hemmelighed, at vi kunne have leveret bedre, hvis jobmarkedet havde været anderledes. Vi har kæmpet med at få de hænder, der skulle til for at løfte væksten i begge vores afdelinger. Rekruttering har været en udfordring. Vi sælger timer, så når vi mangler hænder, er der færre timer at sælge. Der er adskillige steder, hvor vi kunne have solgt flere timer,” siger Casper Henriksen.  

Kan I se en løsning på det?  

”Der er ikke en løsning, men som Ulrik siger, har vi sagt meget fokus på vores medarbejdertilfredshed og kultur. Det skal rygtes, at Dentsu er et godt sted at være,” siger han.  

Ulrik Petersen tilføjer:  

”For at sætte det lidt i perspektiv: Antallet af medarbejdere er vokste med knap 17 procent. Det betyder, at vi rekrutterer mere end én ny kollega per uge. Der har været godt gang i butikken. Det betyder også, at vi har intensiveret vores fokus på udviklingsprogrammer for medarbejdere. Og vi har også styrket vores samarbejde med uddannelsesinstitutioner og universitet for at sikre, at vi har en stærk pipeline til unge talenter og profiler.”  

Blandt andet har Dentsu også sat bæredygtighed op som et område, bureauet skal være stærke på. Derfor er efteruddannelse i bæredygtighed også noget, der har fyldt.  

”Vi har sat stort fokus på bæredygtighedsagendaen. Vi har uddannet 16 ambassadører i bæredygtighed. Det tager vi tid ud til, og det er timer, vi ikke kan sælge, så det har vi virkelig prioriteret. Vi vil gerne kunne hjælpe vores kunder med, hvordan de konkret kan agere bæredygtigt inden for medie, marketing og teknologi, og det har vi rykket på,” siger Ulrik Petersen.