Jeg er mest effektiv på arbejdet, når jeg sidder helt alene om morgenen, før folk tøffer ind og skal have kaffe. Der er jeg super koncentreret og kan lægge mit overblik over dagen. Det er også det tidsrum, der sørger for, at jeg ikke får stress og har overblik. Mange prøver på at indhente ting om aftenen, men det behøver jeg ikke, fordi jeg bruger tiden på at planlægge tidligt om morgenen. Og hvis jeg sad og arbejdede hele aftenen, så ville jeg nok også blive skilt, og det gider jeg ikke.

Jeg er ansvarlig for en designafdeling, så jeg har mange interaktioner i løbet af en dag. Vores arbejdstid er fra 9-17, så de fleste møder ind ved ni-tiden. Jeg møder mellem halv otte og otte for at kunne danne mig et overblik over dagen og planlægge, hvad der skal ske.

Der bliver altid startet småbrande i løbet af aftenen og natten, som jeg ser på tidligt om morgenen. Og så får jeg også skabt et overblik over dagen, før de andre møder ind. Alle andre folks dag er vigtigere end min, så min rolle er at hjælpe dem med, at deres dag kan køre så gnidningsfrit som muligt. Det bruger jeg 30-40 minutter på.

Mikael Tonning

Executive Design Director på og medstifter af design- og brandingbureauet EVERLAND, hvor han har arbejdet i snart fem år.

Inden da arbejdede han i 21 år på designbureauet Kontrapunkt – først som designer og siden i en række ledende designroller, indtil han blev partner på bureauet.

Uddannet typotekniker fra EFG Grafisk.

Jeg skal have sat mig ind i tingene, så jeg har overskud til at stå til rådighed for folk og tale om deres dag og de udfordringer, de har. Det gør jeg mellem 9-11 hver dag. Der har jeg check-in med rigtigt mange – halvdelen af dem digitalt, fordi folk arbejder hjemmefra eller fra andre lande.

Fra 11 til 12.30 forsøger jeg at få lavet noget på mine egne projekter. Der er der ro på, og så kan jeg levere. Jeg laver designanalyser, nogle delelementer til design som logoer og detaljer, eller ser på større projekter som designmanualer, jeg har liggende.

Jeg sørger for at holde frokost 12.30. Her får jeg hjernen væk fra arbejdet i en halv times tid og taler med folk om alt andet end arbejde. Det er vigtigt for mig.

Fra 13 og frem har jeg kundemøder. Det kan være, at jeg præsenterer og forklarer vores design, jeg kan lave budgetoplæg med projektledere eller sætte gang i new bizz. Det er klassisk designchef-arbejde.

Sidst på dagen følger jeg op på, hvordan det går for designerne igen. Hvordan er deres designruter fremskredet, og er det nogle gode idéer, vi har fået sat i gang. Herefter går jeg omkring 16.30 i workflow på mine egne ting igen, før jeg tøffer hjem senest 17.30. Det er vigtigt for mig at komme hjem og være med til at lave aftensmad og være til stede sammen med familien. 

Det effektive arbejdsliv

Hvordan præsterer vi på arbejdet? Og hvornår præsterer vi ikke?

Det er centralt for mange at gøre det så godt som muligt på arbejde, men det kan være svært hele tiden at levere 100 procent effektivt.

Vi har derfor spurgt fire branchefolk – en direktør, en AD’er, en selvstændig kreativ og en kommunikationschef – hvordan deres arbejdsdag ser ud, hvornår de er mest effektive – og hvornår de slet ikke kan præstere.

Jeg prøver ikke at svare på mails eller sidde og arbejde om aftenen. Der vil jeg gerne være et andet menneske og lave alt andet end design.

Jeg har det som små børn og hunde. Jeg kan godt lide rutiner. Jeg ved ikke, hvad der sker, når jeg åbner computeren på arbejde hver morgen. Jeg sidder hjemme om morgenen og drikker te eller kaffe og taler med konen og børnene. Jeg spiser ikke morgenmad. Det er en vigtig morgenrutine.

Min aftenrutine er vigtig for mig. Der går jeg tur med hunden, og det er 15 af mine bedste minutter hver dag. Der er vi helt alene, og jeg kan mærke, at min hjerne bliver ren. Det er virkelig nice. Jeg holder fast i det. Det giver mig struktur, når der er meget gang i den på arbejde.

Jeg er mindst effektiv på arbejde, når jeg skal ind i flow på mine egne projekter. Det er den tid, jeg oftest tilsidesætter for at kunne hjælpe andre videre med deres arbejde: Jeg må aldrig være en flaskehals. Derfor forsøger jeg også at ansætte folk, der er bedre end mig – for ellers vil de have brug for min hjælp hele tiden. Jeg giver dem ansvar, og det sikrer automatisk fremdrift.

Hvis jeg skal præstere godt på arbejde, er det vigtigt, at jeg har det sjovt. Ellers kunne jeg lige så godt sidde derhjemme og læse bøger. Vi forsøger at designe smukke ting med en god idé, og design skal være sjovt. 

Jeg har i min karriere været omgivet af mange personer, der har fået stress eller været ekstremt pressede. Jeg har altid forsøgt at navigere rundt om det og sige, at mit arbejde kun er arbejde. Men da jeg var yngre og ikke havde børn, lagde jeg meget tid i mit arbejde om aftenen. Der investerede jeg tid, som gør, at jeg kan være effektiv i dag. Så de sidste 10 år har jeg slet ikke følt det pres, jeg måske følte tidligere.