”Det er helt tydeligt, at vi er en meget ung branche.” 

Det siger Charlie Stjerneklar, direktør i brancheforeningen. Kreativitet & Kommunikation, efter mediet Markedsføring har afdækket, at reklame- og marketingbranchen er usædvanligt ung. 

En undersøgelse lavet af mediet Markedsføring viser, at den gennemsnitlige alder for en fastansat i branchen er 36,9 år. Til sammenligning er en fuldtidsansat i Danmark i gennemsnit 42,9 år, viser tal fra EU’s statistikkontor, Eurostat. 

Fra både eksperter og branchefolk lyder det til Markedsføring, at det kan være et problem for branchen, hvis den glemmer at kigge bredt efter også erfarne talenter. 

Og det er Charlie Stjerneklar enig i. 

”Jeg tror personligt på, at jo større bredde og diversitet, du har i dit team, jo bedre kan du også løse opgaverne. Vi ved, at folk kommer med alle mulige baggrunde og uddannelser til branchen. Det er sundt,” siger han. 

”Her kan alder også have en stor værdi: At du faktisk har prøvet at være igennem en finanskrise eller en IT-boble og har set, hvordan det påvirker kunderne,” siger han. 

Ikke “et kæmpe problem”

Charlie Stjerneklar understreger, at han ikke i sig selv ser aldersdiveristet som ”et kæmpe problem” for branchen. Og han tror heller ikke, at den lave alder generelt skyldes bevidst aldersdiskrimination. 

”Jeg tror ikke, det skyldes aldersdiskrimination. Et af de bedste steder at kickstarte karrieren er i vores branche, fordi du hurtigt kommer ind og får berøring med en stor flade af virksomheder og får brede arbejdsopgaver. Det tiltrækker i den grad unge mennesker, der fra dag et kan få et virkeligt spændende arbejde, og det trækker aldersgennemsnittet ned,” siger han. 

”Samtidig er det også en branche, der udvikler sig ekstremt hurtigt – og så hvis du trækker dig ud af den for at sidde i en virksomhed i en årrække, er det altid svært at komme tilbage. Uanset om du er 60, 35 eller 25,” siger han. 

Skal have større diversitet

Charlie Stjerneklar understreger, at der kan være bureauer i branchen, hvor det giver god mening, at aldersprofilen hælder til den unge side. 

Kan bureauerne gøre det bedre i forhold til aldersdiversitet? 

”Det vil jeg sige ja til. Men der vil også være nogle bureauer, der allerede nu har så stærk en sammensætning, hvor de ikke har brug for at gøre noget bedre. Og der er også bureautyper, hvor det er godt at have mange unge folk, der vil udover stepperne. Eller bureauer, der er præget af tunge seniorrådgivere,” siger Charlie Stjerneklar. 

”Jeg vil ikke gå ind og vurdere på de enkelte bureauer. Men i det store hele er det vigtigt at have forskellige typer medarbejdere i dine kundeteams. Det vil alt andet lige have en effekt. Og vi skal som brancheforening også have for øje, at den type medarbejdere er til rådighed for arbejdsgiverne.” 

Charlie Stjerneklar mener samtidig, at det ikke kun er i forhold til alder, at bureauerne skal være bedre til at sikre diversitet – men det er afgørende for at sikre bureauernes kvalitet. Og det kan i sidste ende også afhjælpe problemer med mangel på aldersdiversitet, siger han. 

”Det vigtige er ikke kun at se på alder. Jeg tror, at diversitet generelt er godt. Vi bliver nødt til at se bredere på, hvem vi ansætter. Det er nødvendigt for at kunne levere bedre. Men det er også nødvendigt for at kunne være så dygtige som muligt. Vi er seks millioner mennesker i Danmark, og selv København er en lille by. Vi kan ikke kun have 25-årige supertalenter rendende. Dem er der ikke nok af,” siger han og tilføjer: 

”Hvis vi skal blive ved med at være verdens bedste – og vi har nogle af verdens bedste bureauer – så er det nødvendigt, når vi ikke er flere mennesker. Alle talenter skal komme i spil. Derfor skal vi både undgå skævhed i forhold til køn, alder, uddannelse og kulturel baggrund.” 

Skal føre erfarne ajour

Charlie Stjerneklar mener, at det er vigtigt, at arbejdsgiverne er opmærksomme på netop det, når de leder efter nye talenter og rekrutterer. 

”Man skal se objektivt på det, når man ansætter, så man ikke bare ansætter nogen, der ligner en selv. Det er der desværre en tendens til, viser undersøgelser. Vi skal som brancheforening understøtte, at bureauerne er opmærksomme på ikke at have den bias.” 

”Sidder der en 55-årig som har været vildt dygtig i branchen før, men nu har været 15 år i en virksomhed, så skal vi absolut sørge for, at vi som branche kan tage dem ind og hurtigt få dem up-to-speed,” siger han.

Og her har KreaKom en klar opgave, mener han.

”Jeg er 37 og har kun været væk fra bureauer i seks-syv år, men jeg ville også have brug for et kompetenceløft, hvis jeg skulle tilbage på et bureau. Jeg har også tabt noget føling. Vi arbejder lige nu i Kreakom på at gennemtrawle området for videreuddannelse for at se, om der mangler brede efteruddannelsestilbud – og så vil vi sætte yderligere ind her.”