Fremover kommer streaming til at spille en langt større rolle i de tv-målinger, landets broadcastere får.

Det skyldes, at analyseinstituttet Nielsen fra starten af 2022 overtager målingerne og med ny teknologi registrerer præcis, hvad instituttets panel af 1.750 danskere streamer på deres wifi, uanset enhed og platform.

Og det vækker glæde hos både DR og TV 2, der sammen med NENT og Discovery er de fire store broadcastede, som har valgt Nielsen til at tage over som måleinstitut, efter Kantar/Gallup har stået for at lave tal for tv-seningen i 28 år.

”Fordelen med den nye teknologi er, at vi kan måle alle aktiviteter i huset, uanset om det er mor, der ser DR 1 på tv i stuen, far, der står og streamer TV 2 News i køkkenet eller børnene, der sidder på værelset med iPad’en,” siger Frederik Barnholdt fra TV 2. Han er Head of Market & Performance Measurement hos TV 2 og formand for styregruppen, der har tildelt Nielsen opgaven i en udbudsrunde.

”Det vil give et mere korrekt billede af danskernes brug af streaming, og det vil hjælpe med at forstå hvilke streamingtjenester og devices, danskerne rent faktisk anvender – og hvor forbruget flytter sig hen. Vi får en fælles målestandard og et sammenligneligt billede af markedet,” siger han. 

Hos DR siger chef for audience research, Dennis Christensen:

”Det betyder, at vi får fuldt indblik i en større del af danskernes mediebrug. Det er afsindigt vigtigt for DR, fordi vi er i gang med en stor digital transformation. Vi er platformsneutrale og har ingen interesse i, at danskerne skal blive på flow-tv, hvis de hellere vil se vores indhold på en anden måde. Så vi skal kunne måle på begge dele,” siger han.

Kompleks teknologi

Nielsens ”streaming-meter” registrerer video, der bliver set på alle enheder i husstanden.

“Al videostreaming, som foregår i husstanden, vil blive målt. Det gælder uanset om det er TV 2 Play, DR TV, Netflix, Discovery Plus, YouTube eller en video på Facebook,” siger Chantale Coulombe fra Nielsen til Markedsføring.

Teknologien er udviklet internationalt og kan blandt andet på ét sekund registrere, om et program er Matador på baggrund af titelmelodien.

Ifølge Dennis Christensen fra DR er det en omvæltning af tv-målingerne, der for første gang kommer til at tage udgangspunkt i forbrugernes adfærd frem for tv-broadcasternes prioriteter.

”Det er første skridt i en større bevægelse,” siger han.

”Vi åbner for at se på medieforbruget på brugernes præmisser. Det revolutionerer ikke tingene, men magtforholdet ændrer sig. I gamle dage var det sådan, at det i grove træk var os, der bestemte, hvad danskerne talte om ved kaffemaskinen. I dag ligger magten ude i stuerne. Vi ser alt muligt alle mulige steder, og Nielsens måling vil give syn for sagn,” siger Dennis Christensen.

Kan give bedre annonceprodukter

Det er ifølge Frederik Barnholdt fra TV 2 svært at gisne om, præcis hvilke svar, den nye måling vil give. Men:

””Vi vil få en dybere forståelse af seernes vaner i forhold til platforme, programmer og reklamer. Det gør, at vi løbende vil kunne optimere vores indhold på tværs af tv og streaming. Men hvad vi helt konkret kan gøre med de nye indsigter, er for tidligt at sige nu,” siger Frederik Barnholdt, der også påpeger, at “det er vores forventning, at der ikke vil ske nogen revolution inden for måling af traditionelt lineært tv”.

Vil det her kunne betyde noget for annoncørerne?

”Det er klart, at når man laver en ny måling med flere muligheder, så vil nye døre åbne sig på klem. Vi ser også ind i muligheden for at måle på dynamiske reklamer på streaming, selvom det kun er i sin spæde opstart. Men det er for tidligt at sige, hvilke konkrete muligheder, det giver,” siger Frederik Barnholdt.

Hos DR er Dennis Christensen glad for, at tv-streaming endelig bliver en central del af målingerne.

”Vi hiver plastret af, så vi nu ved, hvornår danskerne forbruger indholdet og ikke kun, hvornår broadcasterne har valgt, at de skal se det. Det betyder, at det i gåseøjne bliver lige så interessant, om du ser gammelt afsnit af Kender Du Typen på DR TV, som om du ser TV Avisen klokken 18 på flow-tv.”

De første tal fra den nye tv-måling lavet af Nielsen kommer den 3. januar 2022.