Ingen avisannoncer og ingen boost-kroner på Facebook-posts. Men til gengæld en markant og vedholdende tilstedeværelse på Instagram.

Det har siden midten af 2019 været marketing-opskriften på salg af villaer og villalejligheder for to unge ejendomsmæglere fra Lokalbolig i Valby.

Temmelig langt fra klassisk reklame-kommunikation i dén branche. Men det virker, siger de to mæglere bag initiativet, Kian Jensen og Benjamin Hansen.

”Vi droppede de klassiske marketingkanaler og den traditionelle tankegang om, at en villa skal have en professionel fotograf ud i en fart, og så ellers bare sprøjtes ud på diverse boligsites,” siger Kian Jensen til Markedsføring.

Rationalet var, at det ikke nødvendigvis var en succes at få 100.000 visninger bare for visningernes skyld. 

”750 visninger til den rigtige målgruppe viste sig faktisk være langt mere effektivt, fandt vi ud af,” siger han. 

Og det ser ud til at virke: Alene i 2021 har de to unge mæglere solgt 19 villaer til mellem fem og 13 millioner kroner i Valby og omegn – med Instagram som primær marketingkanal.

Mennesker køber af mennesker

Det hele begyndte i starten af 2020. 

”Vi havde et stykke tid gået og murret med en idé om, at der skulle ske noget nyt. Vi ville gerne gøre op med en konservativ og gammeldags tænkende branche og være den frække dreng i klassen,” siger Benjamin Hansen og tilføjer:

”I marts sidste år kom corona, og en uge efter lockdown oprettede vi vores første Instagram-profil.”

Begge erkender, at de ”nok også tænkte lidt i dommedagsscenarier” dengang.

”Ingen vidste jo, hvad der ville ske, og jeg tror, alle – uanset branche – var usikre på forretningen på det tidspunkt,” siger Benjamin Hansen og tilføjer:

”Vi talte om, hvad vi i grunden selv brugte tid på, når vi ikke arbejdede. Og det var jo faktisk på mobilen. Så vi oprettede en profil. Og lavede en workshop med en brandstrateg for at udvikle ideen. Det var et gennembrud, for det var der, det gik op for os, at køb og salg af bolig i høj grad også handler om bløde værdier. Så vi startede ud fra mantraet: ’Mennesker køber af mennesker – ikke af brands’.” 

Paraderne er nede

Selv mener Benjamin Hansen og Kian Jensen, at en af hemmelighederne ligger i, at deres Instagram-format og selve kommunikationsstilen virker mere uformel.

”Vi sælger tillid. Vi arbejder med livevideoer, håndholdt billedstil og mobilfotos. Det er dag til dag, det er hurtigt på og hurtige reaktioner,” siger Benjamin Hansen.

Kian Jensen tilføjer:

”Hvis du går ind på en boligportal, så er dine forventninger anderledes. Du søger, sammenligner, kigger brutto/netto og kvadratmeterpriser. Men du forelsker dig sjældent hovedkulds.”

Men det gør man på Instagram, mener han.

”Man køber jo bolig med hjertet, og det er det, vi taler ind i, når vi viser boliger frem på Instagram. Når du er på de sociale medier, slapper du af og har paraderne nede. Det er et helt andet mindset.”

Kian Jensen fremhæver også en anden forskel sammenlignet med traditionelle mægler-reklame.

" Vi synes selv, vi tager folk og deres huse ”ud af kassen” og giver dem en nyt og anderledes twist.
Kian Jensen, ejendomsmægler, Lokalbolig Valby

”Når de store kæder sætter en bolig til salg, så henter de en professionel fotograf ind, der kan komme mellem 9 og 17. Men hvad nu hvis lige præcis dén bolig tager sig fantastisk ud i sommeraftensolen 20.30?,” siger han og fortsætter:

”Så må man altså være klar til at rykke hurtigt og på det rigtige tidspunkt.”

”Bolig er jo livsstil”

Markedsføring har fået lov at kigge i listen over de boliger, Kian Jensen og Benjamin Hansen har solgt, siden de tog hul på deres Instagram-strategi.

Ved hver enkelt case har de to mæglere skrevet en lille historie – en af dem er en villa solgt til 13,3 millioner kroner:

”Sælger skriver til Benjamin på Instagram, da de er blevet nysgerrige på vores måde at arbejde på og hvilken værdi, vi ser i deres hus. De smiler og ryster på hovedet, da vi besøger dem, men giver os lov til at gøre forsøget. Sælger arbejder selv for en anden kæde i branchen, som havde sagt de aldrig ville få én krone mere end 11.500.000 for huset. Da vi efter knap to måneder havde fundet en køber til huset, nev vi også os selv i armen – for det er godt nok et af vores absolut flotteste salg,” skriver mæglerne.

”Bolig er jo livsstil. Vi synes selv, vi tager folk og deres huse ”ud af kassen” og giver dem en nyt og anderledes twist,” siger Kian Jensen, der også kan mærke, at der er kommet mere fart på, efterhånden som folk begynder at lægge mærke til dem.

”Vi bruger også kræfter på personlig branding, så nu skriver flere og flere til os via Instagram. En skrev på et tidspunkt: ’Her er huset. Det skal være jer. I skal bare finde ud af, hvad det skal koste, for vi kan se, det er jer, der får mest for boligerne her i området.”

Og ifølge en opgørelse fra de to Lokalbolig-mæglere over solgte villaer i 2500 Valby i første halvår af 2021 ligger deres kvadratmeterpris i perioden som den højeste blandt top fem-mæglere i området.

”Instagram er på halvandet år blevet vores klart største marketingsucces,” siger Benjamin Hansen.

Opbygger viden

Foreløbig har selv hovedsiden på Instagram godt 1.700 følgere, hvortil Benjamin Hansens og Kians Jensens egne følgere kommer.

Artiklen fortsætter under billedet.

Eksempel på en af de bolighandler, Kian Jensen og Benjamin Hansen har gennemført med Instagram som marketing-kanal. Foto: Lokalbolig Valby

”Da vi startede, sagde vi til hinanden: Kan vi få 1.000, er det O.K., får vi 2.000, kan vi leve af det. Vi vil da gerne have flere, men det er jo et begrænset område rent geografisk. Alligevel har vi solgt 19 relativt dyre villaer i området alene i år. Det er godkendt, og vi bliver hele tiden bedre til at bruge mediet,” siger Kian Jensen.

Eksempelvis viderebygger de nu til også at være sælgerhenvendt, hvor de tidligere alene har talt til køberne.

”Vi er i gang med at opbygge viden. Jeg synes, vi er blevet dygtigere til at fortælle historier og mere effektive. Vi er jo ikke de største, heller ikke på styksalg, men der kommer flere og flere henvendelser. Vi laver mange stories, og så skriver folk og siger ’hov, jeg så noget i mandags’.”

”Nå, er I virkelig hoppet på dén?”

Har I nogensinde sagt nej til at sælge en villa?

”Ja. Folk spørger jo sommetider om vi har et køberkartotek, men så siger vi nej, det bruger vi ikke. Heller ikke avisannoncer. Men du kan finde os på Instagram. Det er der jo også nogen, der ikke føler sig trygge i, og så er det ikke et match,” siger Kian Jensen.

Hvor mange penge bruger I på markedsføring om året?

”Omkring 600.000 kroner, inklusive personlig branding. Vi samarbejder for eksempel med Sylvester Hvid, der skaber content til vores hovedkonto. Stories, der handler om, hvor man for eksempel får en god kop kaffe i lokalområdet, hvad der rør sig, hvor de sjove steder er,” siger Benjamin Hansen.

Og det er ikke kun villakøbere og -sælgere i Valby, der har bemærket de to Lokalbolig-mægleres utraditionelle metoder.

Benjamin Hansen fortæller om en villa, hvor også to af de store ejendomsmæglerkæder var blevet bedt om at prissætte.

”Sælger valgte så os, og vi fik efterfølgende at vide, at de andre mæglere sagde, ’Nå, er I virkelig hoppet på dén?’. Vi solgte villaen til prisen – via Instagram.”

Kian Jensen og Benjamin Hansen fortæller blandt om deres tilgang i denne reklamevideo for dem selv: