Facebook skal have nyt navn. Sådan lyder det fra netmediet The Verge, der skriver, at det er et forsøg på at rebrande selskabet, der de senere år har været udsat for massiv kritik.

Angiveligt er der tale om, at det overordnede Facebook-selskab får et nyt navn, imens de enkelte brands som Facebook, Instagram og Messenger stadig vil leve under den nye paraply.

Men det er potentielt en øvelse, som ikke vil have nogen effekt på Facebooks brand. Sådan lyder det fra grundlægger af Mensch, Frederik Preisler, og Rikke Nalepa, Partner og Managing Director i Studio C.

”Før Facebook tænker i nye navne, er selskabet nødt til at skifte strategi og lave om på sin indtjeningsmodel,” siger Frederik Preisler.

”De burde spørge sig selv, om den rette vej rundt om det ikke var at begynde at opføre sig ordentligt,” siger han.

Rikke Nalepa, der selv har arbejdet med store rebrandingprojekter, er enig.

”Min første tanke er, at det vil blive gennemskuet på stedet, hvis ikke de ændrer opførsel. Det er det, der har skabt deres dårlige ry og brand: At de agerer uetisk på måder, som folk ikke synes er i orden,” siger hun.

”Brands bliver skabt igennem adfærd og handlinger. Så når vi som designbureau eksempelvis hjælper vores kunder med at skifte navn, er det for at afspejle, at vi har en helt ny strategi og virkelig laver ting om. Ellers er det ikke troværdigt,” siger hun.

Sådan kan et navneskifte virke

Ifølge Rikke Nalepa ville det værste, Facebook kunne gøre, være at skifte navnet på selve det sociale medie uden at ændre strategien bag.

Men det kan faktisk i sidste ende give mening, hvis det står til troende, at Facebook laver et nyt navn for sit moderselskab som ejer både Facebook, Instagram og Messenger.

”Det kan de sagtens gøre. Det er ligesom, da Google skiftede navn til Alphabet. Du kan endda argumentere for, at det er underligt, at koncernen bagved hedder Facebook. Med den øvelse kan de gøre Facebook til et selvstændigt produktbrand,” siger hun.

Men:

”De vil ikke redde deres dårlige ry ved det alene. Det skal stadig være en virksomhed, der bliver bygget på værdier og agerer på en måde, brugerne synes er i orden. Det nye navn ka jo bare blive yet another evil,” siger hun.

Hvad skal der til for, at det lykkes?

”Hvis de skal styrke deres brand, så skal der handling bag det nye, de gør, og de skal agere etisk.”

Hvad skal Facebook så hedde?

Hvad Facebook så egentlig skal hedde, melder historien fra The Verge ikke noget om

Da vi spørger Frederik Preisler, om han har et bud på, hvad det nye navn burde være, griner han.

”Jeg har hørt, at ”Kanye West” er ledigt nu,” siger han med henvisning til, at rapperen for nylig har skiftet navn til ”Ye”.

”Men hvis det ikke skal være en efterårsspøg, så skal man virkelig tænke sig godt om, hvis man skal finde på et nyt navn til Facebook. Og i sidste ende kan det faktisk virke at skifte nyt navn for at slippe af med et dårligt image. Vi kan alle huske Dong, der skiftede navn til Ørsted. Men det er ikke på grund af navneskiftet, det virkede. Det er, fordi navneskiftet er kulmination på et 10 år langt strategiskifte,” siger Frederik Preisler.

Ifølge The Verge er det planen, at Facebooks nye navn bliver præsenteret senest den 28. oktober.