USA er ikke længere “The land of the free”.

Det er budskabet i en ny global kampagne fra Amnesty International, som lige nu spreder sig som en steppebrand via det sociale medie TikTok.

Kampagnen er skabt af NoA-bureauet Anorak i Norge og kommer som en reaktion på nyheden forleden om, at USA’s højesteret har omstødt den såkaldte ”Roe vs Wade”-dom, der siden 1976 har sikret amerikanske kvinder retten til fri og sikker abort.

Ifølge en pressemeddelelse fra parterne er filmen blevet set af 3,4 millioner mennesker alene på TikTok inden for de første 48 timer, efter den blev uploaded, ligesom reaktionerne har været mange og stærke.

Filmen følger en række kvinder og piger, som nu står over for konsekvenserne af den strammere abortlov, og musikken er en særlig version af ”The Star-Spangled Banner”, sunget af den norske singer-songwriter Emilie Nicolas.

Vil lægge pres på magthaverne

Den kendte sang fungerer dog ikke kun som lydtæppe til filmen, men som kreativt greb i sig selv.

For mens den amerikanske nationalsang normalt afsluttes med ordene ”O’er the land of the free and the home of the brave” – men så tier den norske sanger i kampagnefilmen stille, da ordet ”free” normalt bliver sunget.

”Idéen kom ud af indsigten om det paradoksale i, at USA – som er en af ​​de lande i verden, der taler og synger højest om frihed – nu begrænser kvinders frihed til at bestemme over deres eget liv, og dermed gør kvinder til andenrangsborgere”, lyder det fra de to Anorak-kreative Lars Holthe og Peter Power i meddelelsen. 

De håber med filmen ”at kunne hjælpe Amnesty International med at lægge pres på magthaverne og give alle amerikanere, der ser den, en mulighed for at reflektere over, om de stadig kan kalde sig ’The Land of the Free’”.

Kampagnen distribueres i 10 lande ”på tværs af flere kontinenter”, og den kører primært digitalt. Den er desuden oversat til seks sprog, herunder kinesisk.

Se kampagnefilmen her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger