Jan Nielsen ved godt, at han går til grænsen.
Vinhandleren har i disse dage frem mod Tour de France-starten i Danmark pyntet ruderne i sin butik på Østerbro med gule, grønne og prikkede trøjer, cykler og en generel hyldest til det franske løb.
Men grænserne for, hvor meget du må annoncere og reklame i forbindelse med løbet er enormt stramme, hvis du ikke er officiel samarbejdspartner med Tour de France og ejerne af løbet, A.S.O. Og det er Jan Nielsen, der har Holte Vinlager på Østerbro, ikke.
”Vi har fået nogle retningslinjer, der siger, at vi ikke må putte noget i vinduet fra Tour de France,” siger han.
Men:
”Nu har jeg gjort, hvad der passer mig, og jo mere omtale, jeg får, jo større chance er der jo for at få ballede. Det er en sjov kombination af, at vi jo rigtigt gerne vil gøre noget og markere løbet, men vi må ikke rigtigt noget. Men jeg håber ikke, at nogen tjekker det,” siger han.
Håber på en fest
Vinhandleren har også haft mange gode idéer oppe at vende til, hvordan han kunne markere løbet. Men generelt har han været ret tilbageholden, mener han.
Er det lidt for restriktivt i din optik, hvordan man må lave reklame i forbindelse med begivenheder som Touren?
”Ja, det synes jeg, men jeg kan også virkelig godt forstå, at nogle betaler en helvedes masse penge for at være brand på det her. Ved fodbold ville Carlsberg da også være trætte af, at der stod Ceres på en landsholdstrøje,” siger han.
”Men det betyder, at det kan være svært at tænke ud af boksen og gøre noget sjovt. Det er da møgirriterende. Det er fedt, at nogen støtter op, men jeg har da mange sjove idéer som at lave en kasse med en vin for hver etape eller lignende. Men det lader jeg selvfølgelig være med,” siger Jan Nielsen, der mener, at det er inden for skiven at lave en generel hyldest til løbet.
Alligevel kan han da blive bekymret, siger han.
”Jeg kunne godt blive bekymret, for du risikerer i sidste ende at få et sagsanlæg på nakken. Og det er ikke sjovt. Men jeg har ikke valgt at lave noget med priser og tilbud på noget i sammenhæng med løbet. Jeg har lavet en sjov Tour-udstilling, og det tænker jeg er i orden. Touren har råd til lidt større advokater end mig herude i min lille biks, så jeg associerer det ikke for meget med Touren.”
Tror du, at din udstilling kan skabe mere salg i butikken?
”Nej, slet ikke. Vi får kun færre kunder ind i de dage, hvor der er Tour de France, og vi må ikke have skilte på gaden eller noget. Vi vil bare gerne have, der bliver holdt en fest. Det er jo også det, vi lever af,” siger Jan Nielsen.