Hvordan visualiserer man drømme så store, at de kan være svære at forestille sig?
Det har været det kreative oplæg i en ny kampagne for Eurojackpot lavet af reklamebureauet &Co. Og svaret på spørgsmålet har været at tage den kunstige intelligens Midjourney, der er en AI, som generer billeder, i brug, fortæller kreativ hos &Co., Jacob Benjovitz.
”Vi har valgt at bruge Midjourney, fordi Eurojackpot har den klart største millionpulje, og vi prøver at kommunikere, hvor astronomisk og fantasifuld, gevinsten faktisk kan være,” siger Jacob Benjovitz.
”Der oplevede vi, at der var et rigtigt godt match mellem den visuelle stil hos den her text-to-image-generator og at få den til at visualisere nogle drømme i et magisk og legende univers,” siger han.
Martin Dalsgaard Andersen, Marketing Director hos Danske Spil, forklarer, at det kan være svært at forholde sig til, hvad man faktisk kan bruge en gevinst i Europjackpot til – og det har været udgangspunkt for kampagnen.
”Gevinsterne i Eurojackpot er så store, at man har svært ved at forholde sig til det. Folk har svært ved at visualisere, hvad de kan bruge så stor en gevinst til. Fantasien rækker simpelthen ikke. Så vi valgte at slippe fantasien løs i en drømmende verden, der som noget helt nyt er skabt 100 procent ved hjælp af kunstig intelligens,” siger han.
De kreative bag kampagnen
Jacob Benjovitz (AD) og Martin Baltzer (AD), Sally Trier (AD) og Mette Hau Larsen (AD).
Lystbåds-limousine og flyvende hus
I billederne til kampagnen ser man blandt andet en blåhval, der springer op foran en lille båd, en lystbåds-limousine og et hus, der kan flyve rundt med ballonkraft.
”Vi har lavet nogle prompts, der skabte nogle meget maleriske, finurlige og detaljerige billeder,” siger Jacob Benjovitz.
”Det er klart, at det ikke er alt, AI’en spyttede ud, der var brugbart. Vi skulle først finde en visuel stil, som passede Eurojackpot. Dertil skulle motiverne have fokus på klassiske drømme, mange danskere kan nikke genkende til, men på steroider,” siger han.
Hos Danske Spil siger Martin Dalsgaard Andersen, at det har været ”utroligt spændende og lærerigt” at se, hvordan AI kunne bruges til at udforme en konkret kreativ kampagne.
”I Danske Spil er vi langt fremme med at bruge AI på en lang række områder, fordi vi har så meget data. Men det er helt nyt, at vi nu trækker AI ind i den kreative proces og på den måde løser en problemstilling,” siger han.
Hvordan synes du, at resultatet er blevet?
”Det er meget visuelt interessant, og det er et resultat, vi ellers ikke ville være kommet frem til. Vi håber, at det er noget, der vil få folk til at drømme med og få tankerne til at løbe,” siger han og forklarer, at Danske Spil i kampagnen også kommer til at bede om bud fra kunderne selv til, hvilke drømme Midjourney skal visualisere.:
”Vi har udviklet en digital kampagne, hvor vi er i live dialog med brugerne, der kan skrive en drøm til os, og så hjælper vi med at visualisere drømmen via Midjourney. Og så sender vi det meget unikke drømmebillede retur og er med til at poste det i kommentarsporet på de sociale medier,” siger Martin Dalsgaard Andersen.

Vil kun bruge det mere fremover
Både Jacob Benjovitz og Martin Dalsgaard Andersen er grundlæggende meget begejstret for at se, hvordan AI er blevet et konkret værktøj i reklame og marketing.
”Det ændrer samarbejdsformen om kreativiteten. På bureausiden inviterer vi AI med ind – og på kundesiden vil der også komme et større ønske om, at det er med i processen. Det ændrer de kreative spilleregler,” siger Jacob Benjovitz, der tilføjer:
”Der har ikke været en brief endnu i år, hvor jeg ikke har forsøgt at tage AI-værktøjer i brug. Spørgsmålet er hver gang, om det er noget, jeg kan bruge til at blive inspireret i idéfasen. Eller om det er noget, der rent faktisk kan bruges til eksekveringen. Her klædte det bare eksekveringen enormt godt,” siger han.
Martin Dalsgaard Andersen er begejstret over udsigten til at bruge AI til det kreative arbejde.
”AI er kommet for at blive. I vores del af branchen skal vi stadig lære, hvordan og hvornår, vi bruger det. Men det kommer til at forandre vores måde at arbejde på radikalt i de kommende år. Det kommer på ingen måde til at gøre os arbejdsløse. Tværtimod får vi bare et værktøj til at lave endnu bedre marketing og til at visualisere kreative ideer langt tidligere i arbejdsprocessen,” siger Martin Dalsgaard Andersen.
Du har ikke været skeptisk før eller undervejs i forhold til, at AI faktisk kunne lave brugbare billeder?
”Vi kastede os ud i det og har undervejs lært, at AI dybest set blot er en ny teknologi. Du skal passe på, at AI ikke tager magten, og det kan ikke stå alene. Du er nødt til at kombinere det med en menneskelig forståelse og en marketingforståelse. Men dybest set har det været vanvittigt interessant,” siger Martin Dalsgaard Andersen.
Kampagnen løber de næste fire uger, særligt digitalt, men billederne vil også blive brugt i outdoor og i printannoncer, siger Martin Dalsgaard Andersen.
Markedsføring har tidligere sat stort fokus på, hvordan kunstig intelligens bliver brugt i den kreative branche. Det kan du læse her.
Du kan også her læse Markedsførings guide til de tre mest typiske AI’er, som du skal lære at bruge i dit kreative arbejde.