Facebook er blevet til Meta. Og virksomheden vil gerne have et image som ungt, hipt og sjovt.

Derfor er Meta gået i luften med sin første reklamefilm, der skal få os til igen at elske brandet. I videoen kommer en lang række dyr til live i et maleri på et museum, imens fire unge mennesker bliver suget ind i det syngende og dansende univers.

Men det er gået grueligt galt, lyder det fra Heinrich Vejlgaard, der er kreativ direktør hos det kreative bureau Robert/Boisen & Like-minded.

”De her unge mennesker skal se ud, som om de synes, det er så fedt. Og det er meget påtaget. Der er sikkert allerede en milliard memes med det på internettet, for det er enormt kikset,” siger han.

Hvad er der gået galt?

Bag den nye Meta-reklamefilm står det store internationale bureau Droga5. Og derfor er det i Heinrich Vejlgaards optik overraskende, at outputtet er så svagt, som han ser det.

”Man kan ikke lade være med at tænke på, hvad der er gået forud for det her,” siger han.

”Droga5 er et af verdens sejeste bureauer, og at de ikke er lykkedes vidner også om, hvor svær en opgave det er. Du har hele verden som målgruppe og skal forklare dem, hvad Metaverset er. Det er en enorm pædagogisk opgave. Og så er der så meget fnat på Facebook lige nu med deres problematiske algoritmer og hate speech,” siger han.

”Samtidig er det en kæmpe udfordring, at Facebook er blevet et medie for de de plus 40-årige frem for et ungdomsmedie,” siger han.

Ung med de unge

Hos Heinrich Vejlgaard vækker Meta-reklamefilmen minder om en gammel Apple-reklame, der også er blevet brugt til at tage pis på tech-brands, der gerne vil være ung med de unge.

”Da Apple skulle fortælle alle sammen, hvorfor internettet var så fedt, lavede de en video med en ung knægt, der bare sidder og nikker og synes, at det er det allerfedeste, imens han giver en tommelfinger op. Det var lige så kikset som det her, og er også blevet et stort meme,” siger han.

Hvis Heinrich Vejlgaard skal rose Facebook for noget, så er det for payoffet ”this is going to be fun”.

”Det er trods alt ydmygt og vidner om, at Facebook erkender, at det ikke er sjovt lige nu – og at de arbejder på, at det bliver bedre. Jeg tror bare ikke, at mange kommer til at købe ind på det, og det kommer ikke til at komme ind under huden på mennesker. Det bliver i hvert fald ikke kommunikationen, der gør, at det her bliver en succes.”

Held og lykke, Zuckerberg

Facebook gik i luften med sit nye navn Meta – der er navnet for den store paraply, der rummer Facebook, Messenger, WhatsApp og Instagram m.fl. – i sidste uge. Også navneskiftet har fået kritik på Markedsføring. Fra ekspert Frederik Preisler fra bureauet Mensch lød det:

”Før Facebook tænker i nye navne, er selskabet nødt til at skifte strategi og lave om på sin indtjeningsmodel. De burde spørge sig selv, om den rette vej rundt om det ikke var at begynde at opføre sig ordentligt,” siger han.

Sådan lød det også fra Rikke Nalepa, Managing Director i Studio C.

”Min første tanke er, at det vil blive gennemskuet på stedet, hvis ikke de ændrer opførsel. Det er det, der har skabt deres dårlige ry og brand: At de agerer uetisk på måder, som folk ikke synes er i orden,” siger hun.

Fra debattør og SoMe-ekspert Marcus Stoltze lød det også et spydigt ”held og lykke” til Mark Zuckerberg med projektet.

“Umiddelbart bliver det en up hill battle for Zuckerberg og alle vennerne i Menlo Park. Men så er det jo godt at have et metaverse, når den virkelige verdens konsekvenser truer,” skrev han.