Et fiktivt nyhedsmedie, BrancheBladet, udgivet i dag den 13. december og omdelt til en stribe kreative bureauer, rummer noget overraskende ’dødsannoncer’ for 29 kendte kreative profiler.
Og det er selvfølgelig ment som en spøg, fortæller afsenderne af mediet i en mail til Markedsføring.
Bag ’mediet’ gemmer sig årgang 21-24 på DMJX Kreativ Kommunikation, som med stuntet sætter gang i en fast tradition: At tjene penge ind, så de kan komme på studietur til Cannes i forbindelse med Cannes Lions.
Målet er at gøre ’de afdøde’ interesserede i at købe et hold af kreative studerende til at brainstorme på en brief.
De får som udgangspunkt 12 kreative i 12 timer for 15.000 kroner og med i prisen følger en præsentation af holdets ideer, samt alle noter.
”Vi gør de kreative opmærksomme på, at det er tid til lade os eventyrlystne elever fra KK 21-24 tage over for en stund,” hedder det i meddelelsen.
’Døden’ kommer som en overraskelse
I ’mediet’ skriver de studerende blandt andet:
”Det er blevet forbløffende tydeligt i nyere tid, at kreative i reklamebranchen falder på stribe, som havde de stået på en skøjtebane iklædt træsko. Dødsfaldene synes at stige i antal, og årsagerne hertil er skrækindjagende.”
" Det fungerede som clickbait, jeg fik mig et grin og har samtidig forstået budskabet. Som en af mine kollegaer sagde, ”Jeg kondolerer.”Katrine Jo Madsen, Creative Director, Ogilvy Danmark
Og videre:
”De mange tragedier overstiger den vildeste fantasi, og reklamebranchen står nu åben på vidt gab, og er dybt afhængig af nye, unge ildsjæle der kan gribe faklen og sørge for at fremtidens briefs bliver løst forsvarligt.”
KKCannes-gruppen skriver på mail til Markedsføring, at man ikke har advaret ’de afdøde’ på forhånd:
”Så det kommer som en overraskelse for alle.”
Nogen kunne mene, at det er ‘over stregen’?
”Og derfor har det også været vigtig for os, at der er en ironisk distance i dødsårsagerne. Dødsårsagerne er absurde og urealistiske, så det er tydeligt, at vi laver sjov,” skriver gruppen og tilføjer:
”Men vi håber selvfølgelig ikke, at vi træder nogen over tæerne. For vi glæder os rigtig meget til at møde dem alle sammen i fremtiden.”
“Modigt med vid og bid”
Et lynhurtigt rundspørge blandt et par af de ’afdøde’ umiddelbart efter uddelingen af ’mediet’ afslører da også kun positive reaktioner.
Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Creative Chair, Grey Group, noterer sig over telefonen ’med tilfredshed’, at hans egen ’dødsannonce’ er tospaltet i modsætning til stort set alle andre.

I en mail skriver han videre:
“Modigt med vid og bid og ikke mindst med et elegant strejf af humor. Dejligt at se de unge lægge de gamle i graven.”
Du bliver ikke stødt eller pikeret over det?
”Nej, slet ikke, det er da kun dejligt at se de nye generationer skubbe lidt til grænserne.”.
Katrine Jo Madsen, Creative Director, Ogilvy Damark, skriver:
”Første indskydelse var, at det var morbidt, men modigt. Og at det uden tvivl må have taget en del tid. Det fungerede som clickbait, jeg fik mig et grin og har samtidig forstået budskabet. Som en af mine kollegaer sagde, ”Jeg kondolerer.”
Mikkel Elung, stifter og kreativ. direktør hos Pong er på linje.
”Det er sjovt. Og dejligt at de er klar til at tage over.”
Heller ikke han bliver stødt eller pikeret over grebet.
”Nej, det gør jeg ikke. Jeg er ret sikker på, at jeg skal dø engang, og så er det da dejligt at vide, at der er nogen som er klar til at tage over. Tidshorisonten er måske lidt kort, men jeg er også ret sikker på, at de ikke mener det bogstaveligt,” skriver han på mailen med en smiley.
Nysgerrige kan se mere på Instagram: @branchebladet eller få mere at vide hos kkcannes@gmail.com.