Kreative trofæer er ikke nogen garanti for, at en kampagne eller en idé også er effektiv. 

Men går en kampagne ind og vinder massivt ved de globale, kreative awardshows, så er der markant større sandsynlighed for, at den også vil vise sig at være effektiv.

Det viser en ny analyse, Health of Creativity, fra data-, analyse- og mediehuset, WARC.

I analysen har man kigget på resultaterne og data fra de største globale og regionale kreative awardshows og sammenlignet med resultaterne fra tilsvarende effektivitets-awardshows.

Og tallene taler deres tydelige sprog.

Mens kun 18 procent af alle vinders-cases i kreative awardshow dukker op ved effektivitets-awards, så stiger tallet til 39 procent, når man ser på de cases, der rydder hylderne ved de globale, kreative awardshows.

Gennemgik over 2.000 cases

Til grund for analysen ligger data fra alle de største, globale og regionale awardshows fra 2015-2019, som optræder i de årlige WARC 100-rankings.

I alt 2.391 kreative prisvinder-cases fra hele verden har indgået i analysen. 

Heraf kom 415 efterfølgende på listen over verdens mest prisvindende kreative cases, WARC Creative 100 (den tidligere The Gunn Report, red.)

Og en nærmere analyse af disse viste, at de 39 procent – altså 162 cases – efterfølgende blev præmieret for effektivitet.

Siden filtrerede man igen disse 162 cases og konstaterede, at 71 af dem kvalificerede sig til at komme på WARC Effective 100-listen – listen over verdens mest effektive cases.

Disse 71 cases blev derefter gennemgået for at finde fællestræk – og dem var der fem af.

TV virker stadig

Cases, der markerer sig som verdens mest kreative og samtidig verdens mest effektive har ifølge WARC-analysen Health of Creativity følgende karakteristika:

– De er dobbelt så ofte som andre cases drevet af TV som primær kanal.

– 54 procent benytter følelser som kreativ strategi.

– 63 procent sigter mod at bygge brandværdi.

– 56 procent driver salg.

– Over 78 procent driver “social buzz” og PR.

Ingen danske cases helt til tops

WARC oplyser til Markedsføring, at 19 danske cases har været med i det samlede analyserede datamateriale over prisbelønnede cases fra 2015-2019.

Tre er i den pågældende periode landet på WARC Creative 100:

Ingen danske kampagner er blandt de 71, der er landet på både WARC Creative 100 og WARC Effective 100 i perioden.

Blandt de, der er, finder man bl.a. Volvos The E.V.A. Initiative, Always-kampagnen “Like a Girl” og Ingos The Swedish Number.

På grund af corona kommer WARC først med sine årlige 2021-rankings – Creative 100, Media 100, Effective 100 – til efteråret.

Læs mere om WARC’s rankings her.