Hvilken reklamefilm fra et fodbold-VM er den bedste nogensinde?

Mediet Markedsføring stillede spørgsmålet til følgende fire kreative profiler i den danske reklamebranche:

Sebastian Jensen, der er kreativ direktør hos Publicis, Søren Christensen, der er strategisk direktør og partner hos Robert/Boisen & Like-minded, Tobias Høgsberg, cofounder og indtil årsskiftet CEO på Eiffel og Kasper Adsbøll, der er senior brand manager hos TV 2.

To er enige og hylder en Nike-film fra 1998, hvor VM-bolden rullede i Frankrig. To andre er enige om årstallet – VM i 2006, der blev afviklet i Tyskland – men peger på film fra to forskellige brands.

Se filmene, de har valgt – og deres begrundelser – her.

Sebastian Jensen, kreativ direktør, Publicis Danmark

Har valgt en reklamefilm fra Carlsberg fra VM i 2006, der hedder ’Old Lions’.

I filmen har Carlsberg samlet en stribe af landets legender fra grønsvær og sidelinje, herunder Bobby Charlton, Peter Shilton, Jackie Charlton, Terry Butcher, Geoff Heart, Stuart Pearce og Bobby Robson. Holdet fejrer en 8-0-sejr på pubben ”Old Lion” under sloganet: “Carlsberg don’t do pub teams. But if they did, they’d probably be the best pub team in the world.”

Om filmen skriver Sebastian Jensen på mail til mediet Markedsføring:

”Det er smuk måde, Carlsberg bragte deres ”probably” payoff i spil. Og så udtrykker den essensen af locker room talk og 3. halvleg. Den er også uden gimmicks og uden det anmassende sponsor-sprog, både hvad gælder det visuelle og budskabet. Og så er det jo smart, at hvor alle knalder kronerne af på de aktuelle store stjerner, så finder Carlsberg nostalgien og mindernes kraft fra stars of the past. På den måde skiller man sig automatisk ud.”

Se Carlsberg-filmen her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Søren Christensen, strategisk direktør og partner, Robert/Boisen & Like-minded

Har valgt en reklamefilm fra Adidas, ligeledes fra VM i 2006, med navnet ’José+10’

I filmen ser man to drenge, José og Pedro, vælge hold – og ind på banen løber mirakuløst Zidane, Beckham, Beckenbauer, Platini, Kahn, Lampard, Klose og en stribe andre: De to drenges drøm går i opfyldelse.

Om filmen skriver Søren Christensen:

”Det er min all time favorit. Den er bygget op omkring en mekanik enhver, der har spillet fodbold kan genkende. Nemlig det at trække sit perfekte hold. Når man så krydrer det med barndomsfantasien om at have frit valg på alle hylder, bliver den bare endnu federe. Send herefter fortidsikoner som Beckenbauer og Platini på banen ved hjælp af CGI, som var vildt i 2006, og så stikker det helt af. Fodboldknægten i mig dengang elskede det hele. Reklamemanden i mig i dag synes det var en fantastisk ’heritage’-finger til Nike. Kampagne viste, at Adidas var det autentiske fodboldbrand, som havde været i gamet langt længere end de amerikanske soccer-opkomlinge.”

Se den fulde to minutters version af filmen her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Tobias Høgsberg, CEO og co-founder, Eiffel CPH – og Kasper Adsbøll, senior brand manager, TV 2

Tobias Høgsberg og Kasper Adsbøll har – ganske uafhængt af hinanden peget på den samme reklamefilm som deres favorit. Filmen ’Airport’ har Nike som afsender og er fra VM i 1998. 

I løbet af reklamen tryller en stribe af de ’gamle’ brasilianske boldkunstnere, som Ronaldo, Carlos, Romario og Denilson med bolden rundt i en kedelig lufthavn, hvor vagter forsøger at stoppe dem. Men det går ikke så nemt.

Tobias Høgsberg skriver om sit valg:

”Det er lidt en svær en, fordi det altid er svært at huske, hvad der lige har kørt i forbindelse med slutrunder,

MEN en af dem, jeg stadig husker fra min egen ungdom, er Nikes film, hvor det brasilianske landshold med Romario, Ronaldo og alle de andre giver sig i kast med lidt boldtrylleri i en lufthavn. Det fungerer bare suverænt med sambabold, de gule trøjer og bozzanova’en som sætter fut i det søvnige sterile grå lufthavnsmiljø. En rå hyldest til legen med bolden. Med sine 90 sekunder er den er også overraskende lang tidsalderen taget i betragtning.”

Kasper Adsbøll skriver om sit valg:

”Kampagnen har alle ingredienser til at gøre den til en vaskeægte klassiker inden for genren. Først og fremmest formidler den fodboldens måske vigtigste budskab – at det er en leg, som alle kan være en del af. Det kræver kun en bold, og så er du i gang. Derudover føles den legende let og imødekommende, på trods af, at hovedpersonerne i filmen er de største superstjerner på netop det tidspunkt i verdenshistorien. For ikke at tale om det bølgende lydbillede, som tager en direkte ind i fællesskabsfølelsen, som bør være kernen i en vellykket VM-kampagne. Kampagnen lykkes i al sin enkelhed med at brænde sig fast i hukommelsen. Præcis som det bør være.”   

Se Nike-filmen her – bredformatet er ikke oprindeligt, men opløsningen her er en smule bedre end i originalen.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger