Frygten for en recession og stigende arbejdsløshed har ramt medarbejdere i salg og marketing.
Sådan lyder det fra Business Danmark, der kan se en markant stigning i antallet af medlemmer, der forsikrer sig mod arbejdsløshed.
”I de første fire måneder i år har vi solgt dobbelt så mange lønsikringer som i de tilsvarende fire måneder sidste år,” siger adm. direktør i Business Danmark, Martin Kildgaard Nielsen.
“De sidste mange år har vi haft en svagt stigende kurve, men den er virkelig knækket op ad det sidste halve år,” siger direktøren, der af konkurrencehensyn ikke ønsker at oplyse, præcis hvor mange medlemmer der har tegnet lønsikring hos Business Danmark.
Samtidig øger dem, der allerede har en lønsikring, generelt også deres forsikring, viser tal fra Business Danmark.
Og det er særligt personer, der har en løn på over 50.000 kroner hver måned, der øger sin dækning. I 2019 var de i gennemsnit forsikret for 21.888 kroner, men det er i 2023 steget til 25.161 kroner.
“Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at både det med at øge dækningssummen, og at flere tegner lønsikringer, er på grund af snakken om en recession,” siger Martin Kildgaard Nielsen fra Business Danmark og tilføjer:
”Det har fyldt meget, og det har fyldt længe. Men vi ved stadig reelt ikke, om vi får en recession, og hvor meget arbejdsløsheden vil stige. Det har været svært for alle økonomer at spå om fremtiden sidste mange år. Det pudsige er, at recessionen ikke har materialiseret sig endnu. Vi har også stadig rekordlav ledighed. Det er altså meget proaktivt, at vores medlemmer tegner lønsikring. Det er i mine øjne positivt, fordi der er en karensperiode, før lønsikringen er aktiv.”