”Stop med at fylde vores æter med salgsgas og tomme slogans! Tiden er kommet til nærvær, menneskelige fortællinger, indhold der udfordrer, og hjerter, der banker for noget ægte.”

Sådan lyder nogle af de første linjer i bogen ”Storytelling i praksis – fortæl, giv mening og bliv husket”. Bogen er skrevet af Anja Klemp Vilgaard, og den er både et opråb og en guide til virksomheder og ledere, der glemmer den gode historie, når de skal fortælle om deres resultater og virksomhed i offentligheden.

Det sker alt for ofte, at fortællingen går tabt, når der skal prales med flotte tal og resultater, mener Anja Klemp Vilgaard.

”Der er et klart behov for at sige til chefer, kommunikatører, salgsfolk og marketeers, at de skal droppe kønsløse powerpoints og one-size-fits-all kommunikation. De skal komme med fortællinger og eksempler fra deres hverdag, som giver mening og får os til at forstå værdien i deres arbejde,” siger hun.

Forfatteren har selv en baggrund som journalist, redaktør, rådgiver og forfatter. Her har hun mange gange, når hun har talt med virksomheder og ledere, oplevet, at de taler alt for indforstået og har svært ved at sætte sig i modtagernes sted, når de fortæller historier.

”Virksomheder tror, at alle ved, hvad de tænker, og så bliver det, de siger, kønsløst og en del af mængden. Det bliver payoffs og oneliners og floskler, og du kan sjældent mærke det, de siger, i maven. I en overkommunikeret, digitaliseret verden preller den slags kommunikation af,” siger hun.

3 råd til at blive en god fortæller

#1 Vær god til at lytte

”Start med at være god til at lytte. Har du et ønske om at vide mere, bliver du klædt på med fantastiske fortællinger ved at lytte, og når du har dem, kan du bruge dem som eksempler i dine egne fortællinger.”

#2 Brug dig selv og vær ærlig

”Det er en rigtig god idé at bruge dig selv. Vi har alle sammen erfaringer, der har ledt os derhen, hvor vi er. Det går igen hos alle dygtige, professionelle kommunikatører.”

#3 Øv dig

”Øvelse gør mester. Hvis du prøver at lytte efter til et middagsselskab, vil du høre, at dem, der er gode til at fortælle, altid har en pointe. Og de fortæller om deres oplevelser, så det giver mening. Det skal du gøre mange gange for at blive god til det.”

 ”Når jeg er ude og tale med virksomheder, spørger jeg tit, hvorfor de vil arbejde strategisk med storytelling. Så svarer de, at de vil have et større reach eller flere kunder eller et stærkere brand. Men når jeg spørger dem, hvorfor deres kunder skulle synes, det, de fortæller, er interessant, bliver de tomme i blikket,” siger hun.

Uden mennesket har du ingen historie

Til sin bog har Anja Vilgaard talt med en lang række erhvervsledere, forskere, sælgere og kommunikatører, som alle er stærke fortællere. Her har hun erfaret, at hovedkonklusionen for de dygtige kommunikatører er, at de er ærlige og formår at vise det menneske, der gemmer sig bag den flotte titel eller de stærke resultater.

”Det er ikke nemt. Det kræver øvelse at kunne fortælle om modgang, at finde hovedpersoner og modstandere i en historie. Det er et håndværk, og fælles for dem, der er gode til det, er, at de også har øvet sig meget. De var i starten også famlende.”

Er historiefortælling virkelig så vigtigt – kan man ikke bare køre med gode salgsreklamer og tilbud?

”Hvis du kun slår på, at du er hurtigst, bedst og billigst, så lever du kun op til det basale, som dine forbrugere forventer af dig. Og det kan du blive udkonkurreret på i morgen. Det er fortællingen, der får dig til at skille dig ud på langt sigt. Og det gør også prisen på dit produkt mindre vigtigt. Moderne forbrugere stemmer også med dankortet, og mange vil gerne betale mere, hvis de kan stå inde for den historie, der er bag en virksomhed.”

Erkend modgang

En af de allervigtigste ting at huske i den stærke fortælling er ifølge Anja Klemp Vilgaard, at man skal fortælle ærligt om modgang og indrømme, at ting kan være svære.

”Det er der, følelserne er. Alt, der giver en god historie, starter med modgang eller noget, du ikke vidste, som du blev klogere af. Det er ofte selve pointen med at fortælle en historie, og uden det bliver det ligegyldig kommunikation,” siger hun.

Hvorfor er det overhovedet vigtigt, at virksomheder og ledere kan fortælle en historie?

”Det er vigtigt, fordi virksomheder og professionelle mennesker faktisk har noget på hjerte. Mange virksomheder er startet, fordi de gerne vil gøre en forskel for mennesker. Virksomheder handler også om mere end at sælge noget, og vi lever i en verden, hvor det gør en forskel at kunne fortælle de historier.”

Brug dig selv og vær ærlig

Storytelling i praksis

  • Bogen er skrevet af Anja Vilgaard, der er forfatter og journalist.
  • I bogen kan du møde 15 casehistorier – blandt andet fra en af hovedkræfterne bag Michelin-restauranten Geranium, Thise Mejeris erfarne kommunikatør Dan Prangsgaard og major Anders C. Bech fra Forsvaret.
  • Bogen er udkommet på forlaget Get Ajour.

Men hvordan lærer du så at fortælle en god historie? Udover at øve dig på det, så peger Anja Klemp Vilgaard særligt på, at evnen til at lytte gør dig til en god fortæller.

”Hvis du er chef, så skal du lytte til dine ansatte i kantinen og høre, hvor skoen trykker. Du skal tale med folk og finde ud af, hvilke mennesker der arbejder hos jer. Der gemmer sig utroligt mange stærke eksempler og historier, som kan føre til fantastiske fortællinger.”

Derudover er det vigtigt at bruge dig selv som fortæller, siger Anja Klemp Vilgaard.

”Du skal tænke over, hvad du selv har oplevet og lært noget af. Hvad er dine værdier formet af? Hvilke anekdoter kan du fortælle fra den virkelige verden, der viser det? Hvilke fejl har du begået på vejen til din chefstilling? Det kræver mod at turde sætte sig selv på spil på den måde, men det giver så meget retur. Den talfikserede leder er død.”