Som marketingmedarbejder skal du ikke forvente lønforhøjelser i 2023, selvom en massiv inflation i Danmark gør din løn mindre værd. Tværtimod, siger Kasper Rubæk, der er CCO i Business Danmark.

”Lønnen kommer til at stagnere, og det betyder, at vi, med inflationen in mente, bliver fattigere,” siger Kasper Rubæk.

Han forventer også, at der vil være virksomheder, som vil bede deres medarbejdere om at gå ned i løn. Han forestiller sig blandt andet, at nogle vil kunne høre følgende fra chefen i marketing næste år:

”’Venner, tilgangen af ordrer er halveret, men vi vil ikke fyre nogen. Så enten dør vi som virksomhed om seks måneder, eller også er I med på at gå ned i løn’’.”

Kreative løsninger

Allerede nu ser branchen, ifølge Kasper Rubæk, også kreative løsninger ude
i virksomhederne, hvor basislønnen bliver skruet ned, så man kan beholde medarbejdere fremfor at fyre – men samtidig har medarbejderne mulighed for at tjene deres fulde løn, hvis der bliver skabt resultater.

”Et konservativt marked vil betyde, at virksomheder vil mangle likviditet. Og vi ser allerede virksomheder, der får deres medarbejdere til at gå for eksempel 15 procent ned i månedsløn, men hvor dealen så er, at de får udbetalt det hele som bonus, hvis virksomheden når sit økonomiske mål for 2023.”

Sådan sikrer du dit job

Kasper Rubæk, CCO, Business Danmark: ”Du skal sikre, at der er kendskab til den værdi, du skaber, og dokumentation for det. Den ultimative jobtryghed er at være en god businesscase for din løn. Du skal ikke kun tænke over, hvad det er for en værdi, du leverer over for din chef, din egen virksomhed og dine kolleger. Du skal også tænke over, hvilken værdi du leverer til kunden. Hvad er det, du gør, som i sidste ende betyder, at virksomhedens kunder tjener penge? Det skal du lære at sætte ord på.”

Kasper Rubæk mener, at salg og marketing er et felt, hvor man som arbejdsgiver godt kan sætte sig ned og tale med sine medarbejdere om deres løn.

“Jeg oplever, at der er en forøget forståelse for, at transparens omkring økonomien og virksomhedens regnskaber både er godt for medarbejderne og for virksomheden,” siger han.

Alternative setups kan være indbringende

Kasper Rubæk forudser, at 2023 derfor kan blive lukrativ for dygtige medarbejdere og specialister.

“Vi vil se nogle alternative setups, som samlet set godt kan gøre den dygtige og effektive branchearbejder rigere.”

Risikoen er samtidig, at marketing-professionelle i perioder vil stå uden indtægt, fordi der er mindre arbejde til dem. Men Kasper Rubæk anbefaler, at man også er åben over for at arbejde med områder, der ligger lidt uden for salg og marketing.

”Her kan jeg forestille mig et scenarie, hvor en marketing-medarbejder på for eksempel Politiken i et par dage om ugen kan blive bedt om at hjælpe med annoncesalget. Så vi vil se folk få tildelt nye arbejdsopgaver, der er vigtigere i forhold til bundlinjen lige nu og her.”

Men medarbejdere, der kender deres værd og kan dokumentere deres resultater for virksomheden, skal ikke frygte at blive ramt på lønnen, mener Kasper Rubæk.

”Der vil derimod være en lyst fra virksomhederne til at investere i de medarbejdere, der har en påvist historik for at levere på bundlinjen,” siger han