For andet år i træk vinder Maersk og &Co. WARC Effectiveness Award Grand Prix for deres kommunikation.

Denne gang går hæderen til kampagnen ’Upside’, som danske &Co. og Havas London står bag, mens det sidste år var serien ”Setting a new course for growth”, der vandt Grand Prix for sine resultater.

Begge vindere er en del af en flerårig marketingstrategi fra Maersk, der skal bidrage til at flytte virksomheden fra en position som markedsleder inden for ocean shipping til at være en udfordrer på markedet for integrerede logistikløsninger.

Blandt de resultater, der ligger til grund for juryens valg, er en omsætningsvækst på 41 procent i Logistics & Services divisionen sammenlignet med 2020.

Hertil kommer en share of voice inden for ’Integrated Logistics’, der voksede fra seks procent før kampagnen til 29 procent inden for de første tre uger af kampagnen.

Op og ned på alting

Upside-kampagnen blev lanceret globalt i starten af september 2021 og bød på en – for Maersk – usædvanlig form for kommunikation.

Udover selve hero-kampagnefilmen – der bl.a. var skabt ud fra fysiske, håndbyggede miniature-universer og bød på Alice in Wonderland-inspirerede ’påskeæg’ – bestod kampagnen af masser af ’omvendte eksekveringer.

Scene fra hero-filmen Upside. Foto: Screenshot fra filmen.

Herunder print-annoncer, der stod på hovedet, LinkedIn-posts, der var vendt om, containere over hele verden, der blev vendt på hovedet.

Selv på Maersks hovedkontor listede det omvendte perspektiv sig ind i form af udvalgte lounge-områder, hvor lænestole og sofaborde var fastgjort i loftet.

Og at Maersks kommunikation nu for andet år vinder Grand Prix’en vækker begejstring hos både bureau og kunde.

Vil rykke grænserne igen

Hos & Co. svarer Pernille Ryder, Client Service Director & Partner, og Claus Collstrup, Creative Director & Partner på Markedsførings spørgsmål via mail:

”Det er kæmpestort at vinde en Grand Prix, og at vinde den for andet år i træk er helt ud over, hvad vi på nogen måde havde forventet. Vi er utrolig stolte og glade – ikke mindst for det gode samarbejde mellem Maersk, Havas London og &Co. Uden det havde det ikke været muligt,” lyder det fra Pernille Ryder.

Scene fra hero-filmen Upside. Foto: Screenshot fra filmen.

Claus Collstrup tilføjer:

“Det er sindssygt motiverende at vinde Grand Prix for andet år i træk. Næste kapitel er netop ved at blive skrevet, og vi prøver også denne gang at rykke grænserne for, hvad man kan med kommunikation i b2b-verdenen. Forhåbentlig vil målgruppen belønne os for det endnu engang.”

Også Dominic Pope, Senior Brand Marketing Manager, Maersk, er på mailen: Han skriver:

”Konkurrenceniveauet var endnu højere i år, så at vinde Grand Prix’en for anden gang er et fantastisk resultat. Upside-kampagnen bygger i høj grad på momentum fra vores tidligere kampagner og fokuserer på at ændre opfattelsen, både af Mærsk som brand, men også logistikkens rolle og det uudnyttede forretningspotentiale, det har for vores kunder.”

Se WARC’s reportage om Grand Prix-vinderne her – omtalen af Upside starter omkring 18:54 – og se eller gense hero-filmen her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger