Den 43-årige Ulrik Petersen, der siden 2016 har været CCO hos Dentsu Aegis Network i Danmark, overtager mandag 27. januar posten som dansk CEO hos bureaugruppen efter Mads Bredal.

Den nye mand på broen forklarer til Markedsføring, at der i høj grad står vækst på dagsordenen.

– Vi skal fortsætte den vækstrejse, som vi er på. Det gør vi ved at blive dygtigere til at hjælpe kunderne med at vækste, siger Ulrik Petersen.

Hvor meget skal gruppen vækste?

– Vi rapporterer jo månedsvis, så det gælder om at holde skruen i vandet og levere det, der forventes. Men jeg vil gerne vente lidt med at melde noget konkret ud, siger han.

Nu står det så klart, at Ulrik Petersen, som tidligere har været CEO for Carat i Danmark og drevet Dentsu Aegis-kontoret i Aarhus, overtager topchef-jobbet. Inden han i 2011 blev ansat i Dentsu-koncernen, arbejde han på kundesiden, hvor han blandt andet har været Commercial Director hos Fitness.dk.

Hvornår vidste du, at du skulle overtage?

– Jeg fik tilbuddet med forholdsvis kort varsel. Men Lars Bo (Lars Bo Jeppesen, dansk bestyrelsesformand og CEO for Norden og Central- og Østeuropa, red.), som i sin tid ansatte mig, og jeg har haft en løbende dialog om mine ambitioner og fremtidsplaner. Undervejs er det blevet mere og mere konkret, hvad det skulle være. Og det har været naturligt for mig at takke ja til den her udfordring, siger Ulrik Petersen.

Kender butikken

Når en intern tager over, som det er tilfældet her, så kan det jo godt blive mere af det samme. Så hvad kommer du med, som er nyt?

– Fordelen er, at jeg kender butikken, kulturen, procedurerne og kunderne. Derudover har jeg 14 års erfaring fra kundesiden. Derfor ved jeg, hvad kunderne kæmper med. Og endelig kommer jeg med international erfaring fra Aarhus-kontoret, hvor vi har været hub for blandt andet JYSK. 

Men hvad kan du, som Mads Bredal ikke kunne?

– Det må du spørge Lars Bo om. Jeg kan sige, at mine kvaliteter er, at jeg er ambitiøs og kommercielt stærk. Og så er jeg god til at få mennesker med og se dem, hvor de er. Jeg er jyde, og jeg tager ikke mig selv så højtideligt – jeg er Ulrik fra Randers, siger han. 

Hvad er baggrunden for, at du nu skal overtage?

– Det er kun Lars Bo, der kan svare på det, siger Ulrik Petersen, der mener, at medarbejdernes reaktion på den pludselige direktør-afgang ”vel har været, som den altid er, når en chef forlader skuden.”

Lars Bo Jeppesen har tidligere over for Markedsføring afvist at fortælle, hvad baggrunden for topchef-udskiftningen er.

Skal Dentsu Aegis med dig ved roret have en ny strategi – og hvad vil denne i så fald gå ud på?

– Vi har brug for at rette yderligere fokus på det vigtigste – kunderne. Derudover handler det om, at vi skal evne at få det bedste ud af vores folk og kunne tiltrække de bedste. People-agendaen bliver mere vigtig nu, siger Ulrik Petersen og fortsætter:

– Jeg vil gerne præsentere mine planer internt først, men udover vækst skal vi fokusere på at udvikle os yderligere på især to fronter: Den ene handler om de kompetencer og services, vi tilbyder, mens den anden handler om, at vi skal have skabt et frirum, hvor vores medarbejdere kan udfolde sig. Når vi evner at fokusere på det kommercielle og den menneskelige udvikling på samme tid, så skaber vi noget, som er helt unikt. Og så skal vi være ærlige over for hinanden, og vi skal turde erkende over for hinanden, når vi kommer til kort.

Insourcing har betydning 

De senere år har annoncørers insourcing af marketing-discipliner og forandringer i mediebilledet udfordret mediebureauer, der således har indledt transformationer af deres forretninger.

Den nye Dentsu Aegis-topchef forklarer, at gruppen ”oplever de samme udfordringer som andre.”

– Det handler selvfølgelig om transparens og insourcing. Men jeg synes, at vi i dag står stærkt på tre steder: Vi har Isobar, vi har et stort kontor på Christianshavn, og så har vi en afdeling i Aarhus, hvorfra jeg har været med til at drive internationale kunder, siger han. 

Man kan få den tanke, at I er hårdt ramt af insourcing-bølgen. Er I det?

– Når der sker ting i markedet, så skal vi gentænke vores produkter, og måden vi rådgiver vores kunder på. Men det har vi allerede gjort. Jeg tror ikke, at vi er hårdere ramt end andre. Selvfølgelig har insourcingen en betydning, men vi forholder os til, hvad der sker i markedet og forsøger at være på forkant med den udvikling, vi ser. Og vi tilbyder nogle helt andre services i dag end for fem år siden, siger Ulrik Petersen.

Mads Bredal oplyste i december, at mediebureauforretningen i dag tegner sig for 50 procent, mens loyalty og marketingforretningen i Isobar også nærmer sig de 50 procent. Hvordan ser du jeres mediebureauforretning udvikle sig de kommende år?

– Mit bud er, at fordelingen vil være den samme, og indtægterne i medieforretningen vil være afhængig af rådgivning og performance, siger Ulrik Petersen.

Det var i 2016, at Magnetix (i dag Isobar) – med Ulrik Petersen som en drivende kraft – blev en del af gruppen, hvilket bliver set som en fordel. I sidste uge lød det eksempelvis fra den tidligere Dentsu Aegis-topchef Henrik Jensen, der har en Ph.d. i innovation af forretningsmodeller inden for medier og bureauer, at man i Dentsu-gruppen skulle være glade for Isobar.

– Hvis du ser på den seneste MyImage-analyse, så står det klart, at mediebureauerne har vigende betydning for annoncørerne – blandt andet på grund af en stigende tendens til insourcing, sagde Henrik Jensen, og tilføjede:

– Det mærker man også hos Dentsu Aegis, og netop derfor er det en kæmpe styrke for gruppen, at man har kunnet tiltrække en af de senere års allerstørste bureausucceser i Danmark, Isobar, det tidligere Magnetix.

Samtidig tyder noget på, at Isobar bliver en vækst-motor fremadrettet. I december 2019 pegede Mads Bredal således på, at også 2020 kommer til at stå i digitaliseringens tegn.

– Det, vi erfarer, og som flere analyser også peger på, er en klar erkendelse blandt CMO’erne om, at en konkurrencedygtig tilgang til markedet forudsætter, at du er blandt de bedste i dit marked digitalt, sagde han og pegede på, at ”det handler om at investere i digital infrastruktur, en digitaliseret værdikæde og en digitalt baseret dialog med kunderne”.

– Med nogenlunde de samme budgetter som i 2019 betyder denne prioritering, at der i 2020 bliver færre penge til mediebureauerne og de kreative bureauer, vurderede Mads Bredal.

”Et fint år”

Ifølge det seneste regnskab fra Dentsu Aegis Network i Danmark kom gruppen ud af 2018 med et overskud på cirka 42,2 millioner kroner ud af en omsætning på cirka 1,6 milliarder kroner.

Hvordan kom Dentsu Aegis Network i Danmark ud af 2019?

– Mediemarkedet er generelt presset. Nu har vi ikke offentliggjort regnskab, men jeg kan sige, at vores toplinje er vokset med 3,7 procent, vi har nået vores budgetter, og vi har i 2019 hævet antallet af medarbejdere med 27. Det er tre indikatorer på, at 2019 har været et fint år, siger Ulrik Petersen. 

Han hæfter sig desuden ved, at gruppens mediebureauer ligger godt i årets Image-analyse fra MyResearch.

– Tre af vores mediebureaubrands er i top fem. De tre bureauer har en forskellig profil og forskellige kompetencer, som kan tiltrække forskellige kunder. Kunsten er at sikre, at vi kan samarbejde på tværs. Og når vi kombinerer det med kompetencerne i Isobar, så bliver det magisk. Da jeg var på kundesiden, var jeg i to omgange kunde hos Magnetix (i dag Isobar, red). Derudover var jeg med til at få Magnetix ind i gruppen. Det siger måske også lidt om min evne til at skabe tillid til de mennesker, der er omkring mig, siger Ulrik Petersen. 

Er der flere opkøb på vej?

– Det kan jeg ikke sige noget om. 

Hvornår er du en succes?

– Vækst, større fokus på kunderne og udvikling af medarbejderne er det vigtigste for mig. Så må vi se, om vi evner at løfte det hele, siger Ulrik Petersen.

“Den helt rigtige”

I en pressemeddelelse bliver Ulrik Petersen udråbt som en af ”hovedarkitekterne bag den succesfulde fusion mellem Magnetix og Isobar, ligesom han har været med til at lande en række nye nationale og internationale kunder.”

– Ulrik Petersen har til fulde bevist, at han evner at lægge en langsigtet strategi og få sine medarbejdere til at følge den med begejstring. Han har høj integritet og formår at sikre en stærk kultur, som går hånd i hånd med de kommercielle resultater. Det gør ham til den helt rigtige til at stå i spidsen for Dentsu i Danmark, siger Lars Bo Jeppesen i meddelelsen.

Bestyrelsesformanden udtaler videre, at man har ”haft fokus på at udnævne en erfaren CEO med indgående kendskab til branchen og kunderne og en som forstår samspillet mellem salg, forretningsudvikling og det afgørende i at kunne tiltrække de bedste folk.”

Bureaugruppen, der rummer brands som Carat, Vizeum, iProspect, Posterscope, MKTG, DDA, Data2Decisions, Amplifi og Isobar, beskæftiger godt 500 mennesker i Danmark.