Merkle, Robert/Boisen & Like-minded og Virtue blev – sammen med deres respektive kunder Satair, Andel og Polycam 3D – de helt store vindere ved Danish Digital Awards 2023.
Awardshowet gik på vingerne sidst på eftermiddagen fredag den 12. maj på Clarion Hotel Copenhagen Airport, hvor der blev uddelt 63 priser – og tre cases tog tilsammen næsten en tredjedel af dem med hjem.
Det var Merkles ’The Sky is the limit’-case for Satair, Robert/Boisen & Like-mindeds case ‘Plads til en grønnere fremtid’ for Andel – og Virtues case ’Backup Ukraine’ for Polycam 3D.
Bureauerne og kunder bag de tre cases tog sig desuden kærligt af fem ud af aftenens seks specialpriser.
Mest vindende bureau/inhouse-bureau (guld eller mere end én pris)
Merkle – 4 guld, 1 sølv, Digital Partner of The Year og Best in B2B
Robert/Boisen & Like-minded – 3 guld, 2 sølv og Best in B2C
Virtue – 3 guld, 2 sølv og Digital Profile of The Year (Morten Grubak)
Undo inhouse – 1 guld og 2 bronze
Shape – 1 guld og 1 sølv
Mensch – 1 guld og 1 bronze
Sansir DK – 1 guld og 1 bronze
Jamii.one inhouse – 1 guld og 1 bronze
Twoday Capacity – 1 guld og 1 bronze
Dept – 1 guld
Temply – 1 guld
Domstolsstyrelsen inhouse – 1 guld
Drum Cph – 3 sølv
OMD – 3 sølv
Advice – 2 sølv
Manyone – 1 sølv og 1 bronze
Impact – 1 sølv og 1 bronze
Accenture Song – 1 sølv og 1 bronze
IBM DK inhouse – 1 sølv og 1 bronze
Nord DDB – 2 bronze
Halfspace – 2 bronze
Satair og Merkle vandt prisen i den nye kategori ’Best in B2B’ for ‘Not even the sky is the limit’, og Robert/Boisen & Like-minded og Andel tog den anden af de nye priser, ’Best in B2C’ for ’Plads til en grønnere fremtid.
Merkle blev kåret som ‘Digital Partner of The Year’, og så fik en af hovedkræfterne bag sidste års flerdobbelte Grand Prix-vinder, ‘Backup Ukraine’, endnu mere hæder.
Morten Grubak, Global Executive Creative Director, Virtue, blev kåret som ‘Digital Profile of The Year’.
Og endelig fik Polycam 3D, som Virtue arbejdede sammen med for at realisere det internationalt anerkendte digitale projekt i Ukraine, prisen for ‘Digital Organisation of The Year’.
Der blev også uddelt en Publikumspris i år, og den gik til app’en ’Min Strøm’.
Særlig gæst på scenen
Tæt på 500 feststemte deltagere havde fundet vej ud til Clarion Hotel Copenhagen Airport, der, som navnet antyder, ligger blot et par hundrede meter fra lufthavnenes Terminal 2.
Thomas Wahl, adm. direktør i Dansk Markedsføring, startede med at byde velkommen.
”Det er en kæmpefornøjelse at være her. Dejligt at se jer alle,” sagde han og konstaterede, at showet igen i år satte rekord på flere måder.
Herpå overlod han scenen til juryformand Kim Jong Andersen, der indledte med at tale om, hvad AI kommer til at betyde for branchen.
”Forestil jer en fremtid, hvor vi har adgang til vores egen personlige AI, som kan fortælle os, hvilke sneakers der er gode for os, hvad de koster og hvor vi finder dem. Hvad skal man så bruge en betalt reklame til?” lød den dystre spådom.
I dagens anledning, og apropos, havde juryformanden inviteret en særlig gæst med.
Det var lægen Imran Rashid, der lige nu er aktuel med et borgerforslag med titlen ”Stop tech-industriens kommercielle udnyttelse af danske børn & unge!”
Han indledte med at tale om betydningen af tvivl.
”Hvis vi dropper tvivlen, har vi skabt en dehumaniseret tilgang. Og derfor skal man altid tvivle. Også i marketing. Er der nogen, som jeres budskab ikke er godt for”, sagde Imran Rashid og tilføjede, at han altid selv laver ‘mormor-testen’.
“Hvis jeg ikke er tryg ved, at for eksempel en behandling er god nok til min mor, min mormor eller min datter, så har jeg ikke tvivlet nok.”
Han fortalte om, hvordan han selv havde brugt skræmmetaktik, følelser og alle mulige andre greb for at vise, hvor vigtigt det er at beskytte børnene. Og hans budskab til salens marketingprofessionelle var klart.
“I har magten, det er jer, der skal huske tvivlen – tænke på jeres egne børn – når I sender budskaber ud. I skal forstå, at der altid er et menneske i den anden ende af de relationer, I skaber med jeres budskaber.”
Mest vindende kunder (guld eller mere end én pris)
Polycam 3D – 3 guld, 1 sølv og Digital Organisation of The Year
Andel – 2 guld, 2 sølv og Best in B2C
Satair – 3 guld og Best in B2B
Undo Forsikring – 1 guld og 2 bronze
Søstrene Grene – 1 guld og 1 sølv
Visit Færøerne – 1 guld og 1 bronze
N1 – 1 guld og 1 bronze
Marel – 1 guld
Spies – 1 guld
Jamii.one – 1 guld
OK – 1 guld
Domstolsstyrelsen – 1 guld
Betty Nansen Teater – 1 guld
Temply – 1 guld
DSB – 3 sølv
Eivee – 2 sølv
Københavns Kommune – 1 sølv og 1 bronze
Ganni – 1 sølv og 1 bronze
AnnôAnno – 2 bronze
The Non Violence Project – 2 bronze
Herefter overlod Thomas Wahl styrepinden til aftenens vært, skuespiller, tv-vært, musiker, entertainer, forfatter og meget mere, Peter Mygind.
Han indledte med at synge en lettere omskrevet version af ‘What a Wonderful World’.
Og så tog han ellers hul på – med selvempati – at gelejde deltagerne gennem praktiske oplysninger, priser og tre retters middag med tilhørende vine.
Højt og internationalt niveau
Kim Jong Andersen kalder i et interview med mediet Markedsføring kvaliteten af vindercase-feltet højt.
”Generelt set er niveauet meget højt igen i år, også set med internationale briller,” siger han og uddyber:
”Især er innovationsniveauet meget højt, hvilket man jo ellers godt kunne have været lidt bekymret for med et år fyldt med kriser. Mange af årets vinder-cases er skabt i et år med krig, inflationskrise og energikrise.”
“Men det har tilsyneladende ikke sænket hverken innovationslysten eller tempoet – og det er jo stærkt positivt.”
Juryformanden har dog bidt mærke i forskelle for så vidt angår deltagelse på brancheniveau.
”Hårdt pressede sektorer, som for eksempel detailhandlen, har ikke været så fremherskende i år,” fremhæver han og tilføjer:
Juryformanden om …
Backup Ukraine
”Jeg ved ikke, om juryformanden må have en favorit, men hvis han må, er det den. Det er så fint et formål, og stærkt emotionel er casen også. Da jeg så den, var det lige før jeg fik en tåre i øjenkrogen.”
Satair og Merkle
”Det har været fantastisk at følge den udvikling, Satair har været igennem år for år sammen med Merkle, og hvor de i dag står med en platform, der er state of the art næsten på tværs af alt andet, jeg har set.”
Andels ’Giv Plads’-kampagne
”Andel-kampagnen er måske det første eksempel på en kampagne, hvor det for alvor er lykkedes at lave grøn branding, uden at det ender i greenwashing. Det er i sig selv en præstation.”
“Heldigvis er der brands som Matas og Søstrene Grene, der stadig holder fanen højt og sætter standarden. Men ellers har detail været mere fraværende end tidligere,” siger han.
Til gengæld har energisektoren været meget synlig, påpeger han og glæder sig i øvrigt over, at den offentlige sektor gør sig mere og mere bemærket.
”Det er alt fra DSB til Domstolsstyrelsen, hvor vi ser noget virkelig fint arbejde,” siger Kim Jong Andersen.
Set gennem erhvervsbrillerne har juryformanden også bemærket, at brugen af AI har flyttet sig.
”I forhold til AI – ikke den meget avancerede AI baseret på de store GPT-modeller osv, men på almindelig praktisk applikationsniveau, hvor det måske mere er maskinlæring – er det tydeligt, at de store danske virksomheder har flyttet sig fra det eksperimenterende stadie, til at det nu rent faktisk er bygget ind i forretningskritiske applikationer. Det er virkelig positivt.”
Danish Digital Award 2023 uddeles af Kim Jong Andersen og Dansk Markedsføring.
Se alle vinderne ved DDA 2023 her.
Digital Activation by The Unicorn
BRONZE
ART-ificial intelligence – Mensch og Sansir for Visit Faroe Islands
SØLV
Du respawner ikke IRL – Drum CPH & OMD for DSB
GULD
Plads til en grønnere fremtid – Robert/Boisen & Like-minded for Andel
Digital Value Proposition
BRONZE
Bilforsikringen, Kør! – Undo Forsikring for Undo Forsikring
SØLV
EIVEE – Advice for Eivee
GULD
Jamii.one – Jamii.one for Jamii.one
Digital Design
BRONZE
Novo Nordisk Heritage Web Experience – Manyone for Novo Nordisk
SØLV
The Manyone Website – Manyone for Manyone
GULD
A stunning new digital presence for Betty Nansen Teatret – Dept for Betty Nansen Teatret
System Platforms and Architecture
BRONZE
Dataplatform – Snowflake/DBT – Intellishore for Ledernes Hovedorganisation
SØLV
A globally connected customer experience – Impact for Ganni
GULD
An architecture where not even the sky is the limit – Merkle for Satair
Customer Experience
BRONZE
Experimental Brews – ExBrew.club – Kvalifik for Carlsberg Research Laboratory
SØLV
Solar Mobile – Shape for Solar
GULD
OK appen – med brugerne på vejen – Shape for OK
Data Science
BRONZE
Fra profil til pasform på to sekunder – Halfspace for AnnôAnno
SØLV
EIVEE – Advice for Eivee
GULD
Nogen fanger pokemons – andre fanger kabelskabe – twoday kapacity for N1
Marketing Automation by Nexus Ambition
BRONZE
Forsikringstallet – Gjensidige for Gjensidige
SØLV
Copenhagen Convention Bureau – Your Invitation – Ogilvy Danmark for Copenhagen Convention Bureau
GULD
From transforming how food is processed – to transforming how food industry relationships are built – Merkle for Marel
The Greater Good
BRONZE
Follow Their Leader – NordDDB for The Non-Violence Project
SØLV
Plads til en grønnere fremtid – Robert/Boisen & Like-minded for Andel
GULD
Backup Ukraine – Virtue for Polycam 3D
Public Sector and Government – Campaigns
BRONZE
Hvad fuck er en bælgfrugt – Fødevarestyrelsen for Fødevarestyrelsen
SØLV
Du respawner ikke IRL – Drum CPH & OMD for DSB
GULD
ART-ificial intelligence – Mensch og Sansir for Visit Faroe Islands
Public Sector and Government – Tech Development
BRONZE
Boliganalysen – fra massekommunikation til målrettede budskaber – Viegand Maagøe for Energistyrelsen
SØLV
Flex Platform – IBM Danmark for Københavns Kommune
GULD
Skifteportalen – Domstolsstyrelsen for Domstolsstyrelsen
Startups
BRONZE
Bilforsikringen, Kør! – Undo Forsikring for Undo Forsikring
SØLV
Decarbonised Homes Made Easy – Bodil for Bodil
GULD
Temply: Reshaping temporary staffing through technology – Temply for Temply
Branded Content – Creative Campaigns
BRONZE
50 Queens – Accenture Song for Golden Days
SØLV
POWER TV Europas største live event m. Hav & Kamal – Social Works og Friday for Power
GULD
Plads til en grønnere fremtid – Robert/Boisen & Like-minded for Andel
Branded Content – Relevant over tid
BRONZE
The IMPACT Omnichannel Index 2022 – Impact Extend for Impact
SØLV
Du respawner ikke IRL – Drum CPH & OMD for DSB
GULD
10 år med Anna & Clara: 4,5 mio. følgere tager ikke fejl – Inhouse for Søstrene Grene
Innovation
BRONZE
Jamii.one – Jamii.one for Jamii.one
SØLV
Backup Ukraine – Virtue for Polycam 3D
GULD
Bilforsikringen, Kør! – Undo Forsikring for Undo Forsikring
Commerce
BRONZE
A globally connected customer experience – Impact for Ganni
SØLV
A Commerce Experience Like No Other – Vertica for Søstrene Grene
GULD
A commerce solution where not even the sky is the limit – Merkle for Satair
The Big Idea
BRONZE
Follow Their Leader – Nord DDB for The Non-Violence Project
SØLV
Camouflags – Brandhouse/Subsero og Virtue for Vice
GULD
Backup Ukraine – Virtue for Polycam 3D
ROI
BRONZE
Fra profil til pasform på to sekunder – Halfspace for AnnôAnno
SØLV
Plads til en grønnere fremtid – Robert/Boisen & Like-minded for Andel
GULD
Dogcation – Robert/Boisen & Like-minded for Spies
Digital Transformation
BRONZE
Flex Platform – IBM Danmarkk for Københavns Kommune
SØLV
OneAmbition, Digital transformation at lightspeed – Merkle for BioNTech
GULD
A digital transformation journey where not even the sky is the limit – Merkle for Satair
Creative Use of Technology
BRONZE
Nogen fanger pokémons – andre fanger kabelskabe – twoday kapacity for N1
SØLV
The Female Gaze – Accenture Song for Golden Days
GULD
Backup Ukraine – Virtue for Polycam 3D
Publikumsprisen
Min Strøm-app’en
Best in B2B
Not even the sky is the limit – Merkle for Satair
Best in B2C
Plads til en grønnere fremtid – Robert/Boisen & Like-minded for Andel
Digital Organisation of The Year
Polycam 3D
Digital Partner of The Year
Merkle
Digital Profile of The Year
Morten Grubak, Global Executive Creative Director, Virtue