1: Forstå forretningen

Jacob Weinreich, kommunikations- og marketingdirektør i TV 2 – Årets CMO 2021:

”Det vigtigste for en CMO i 2022 er grundforståelsen af forretningen. Der stilles stadig højere krav til bredden af dine kompetencer, og du skal evne en holistisk forståelse af din organisation. Du skal vide, hvad der driver kerneforretningen. Det er super fint at kende til view-through-rates på YouTube. Men uden forretningsforståelsen vil din organisatoriske impact være begrænset.”

2: Vær modig

Michala Svane, Senior Vice President for Sales & Marketing i Tivoli – Årets CMO 2020:

“Der har været talt meget om, at CMO’en skal tale CFO’sk. Men CMO’en skal finde sin egen stemme som en modig virksomhedsleder, der – bevæbnet med indsigt om kunden i form af data og innovative løsninger – står i spidsen for at drive og levere de bedste kundeoplevelser. CMO’en spiller en afgørende rolle for en kundecentrisk tilgang i organisationen. Og kunden betaler gerne mere for gode oplevelser og deler gerne data, hvis man sikrer sig deres tillid. Kan du det, skal CFO’en og CEO’en nok lytte.”

3: Tag kontrol over bæredygtigheden

Jeanette Fangel Løgstrup, Non Executive Director i Andel – Årets CMO 2017:

”Hvilken rolle spiller virksomheden i samfundet? Hvordan positionerer den sig over for interessenter? Hvor meget skal man slå på bæredygtighed i brandingen? CMO’ens rolle skal dreje sig om at arbejde med de spørgsmål. Den vigtigste kompetence for CMO’en kommer til at handle om bæredygtighed. CMO’en skal kunne tage et holistisk greb om strategi og virksomhedens fortælling netop her. Det er på dagsordenen nu og får enorm betydning for virksomhedens omdømme.”

4: Tænk langsigtet

Morten Bach Jensen, Divisional CEO, Domestic Building Services, Grundfos – Årets CMO 2018:

“Hvis du er CMO, lever du af at skabe efterspørgsel. Men lige nu er der virkelig mange, der har udfordringer med forsyningskæden. Den store trend i marketing har i mange år været at være KPI- og ROI-drevet. Men det giver ikke mening, hvis du ikke kan følge med den efterspørgsel, du skaber. Derfor bliver der et kæmpe behov for at være stærk til at styrke kunderelationerne og brandet på langt sigt. Med andre ord bliver det vigtigste som CMO i 2022, at du også har styr på at tænke langsigtet frem for kun at tænke på det umiddelbare og resultatorienterede.”