“Jeg er stadig omtumlet. Der var nogle rigtig gode kandidater, som vi var oppe imod. Så jeg havde ærligt talt ikke lige forestillet mig, at vi ville vinde prisen.”
Sådan lød det fra Kim Jessica Axholt, Liberal Alliances digitale chef, umiddelbart efter hun var trådt ned fra scenen til prisoverrækkelsen til Social Media Manageren ’22, hvor hun på vegne af LA’s kommunikations-hold tog imod prisen som ‘Social Media Management Team of The Year’.
”Jeg tror ikke, at det er gået op for mig endnu, at vi har vundet prisen. Men når jeg hører juryens begrundelse for, hvorfor vi vandt, så kan jeg da godt høre, at den anerkendelse har vi helt klart fortjent. Vi har et fantastisk team på Christiansborg, og de har om nogen fortjent den pris, fordi de virkelig har arbejdet hårdt,” siger Kim Jessica Axholt.
Var der noget, du især fæstnede dig ved i begrundelsen for, at I blev årets SoMe-team?
“Jeg værdsætter især, at det blev highlightet, at vi ikke bare er et TikTok-parti, for det er vi ikke. Det er en letkøbt forklaring på vores succes. Det blev nævnt, hvordan vi mestrer alle de forskellige mediekanaler, og hvordan vi differentierer vores kommunikation. Og det er godt set, for det har vi haft meget fokus på.”
Juryens begrundelse
”Liberal Alliances SoMe team skal hyldes for det lange seje træk, og for en eminent tilgang til den svære kunst: Politisk kommunikation på Sociale Medier. Det har været strategisk, kreativt og med imponerende engagement – og vigtigst af alt: Øget politisk opbakning til følge.”
”LA er ikke det eneste parti på TikTok – men suverænt det bedste. Og lige så imponerende det har været at følge LA på TikTok ligeså cringe har det været at se andre politikeres patetiske forsøg.”
“Instagram har været brugt til nemt afkodelige budskaber, og på YouTube har ‘Alex & Alex’ videoerne høstet fortjent reach og engagement. LA har også været massivt til stede på andre partiers Facebook, Twitter & Linkedin kanaler, og også inviteret politiske med- og modspiller ind på egne kanaler, og gennem dette formået at gøre SoMe til SoWe.”
I nomineringen af jer lød begrundelsen, at I nytænker politisk kommunikation. Hvordan har I formået at være innovative på det her felt?
“Jeg tror, at man skal tænke meget over ens setup og kulturen i organisationen. Hos os er det er ikke sådan, at nogen decideret har ejerskab over sine ting. Idéerne bliver udviklet sammen. Så der er nogen, der kan komme med et udkast til en idé, men der er flere, der bliver plottet på for at forfine denne idé,” siger Kim Jessica Axholt og fortsætter:
”Vi har skabt et rum for, at vi kan være meget kreative. Og det betyder også, at vi har det meget sjovt på kontoret. Vi har enormt meget frihed til at larme og grine på gangene. Det kan måske virke uprofessionelt, men det fostrer faktisk i høj grad idéerne og kreativiteten, at vi kan slappe af og kaste alle idéerne i luften og gribe dem sammen.”
Det er jo i høj grad jeres arbejde under valgkampen, som I vinder på. Var I meget forberedt på forhånd og havde meget content liggende, da valget blev udskrevet – eller tog i den mere on the go?
“Den første content-pakke, vi udgav, var noget, som vi havde planlagt og lavet hen over sommeren. Det var en stor annoncepakke, som vi havde brugt meget tid på at lave. Og da valgkampen blev skudt i gang, så hjalp det til at frigive mere tid, så vi kunne lave endnu mere nyt under selve valgkampen.”
Har skrottet indhold
Kim Jessica Axholt fortæller at, man i Liberal Alliance stod med så meget content, at man valgte at sortere en del fra.
“Vi har turde at skrotte ting og kaste nye ting ind i puljen alt efter, hvad, vi kunne se, virkede. Ud fra et kommercielt synspunkt er det formentligt ikke en god idé. Der kører man sine planlagte kampagner, som ikke er påvirket af, hvad der sker ude i samfundet. I valgkampen er der derimod meget intenst, og i forhold til klassisk annoncering er fire uger ikke særlig lang tid i et kommercielt perspektiv. Så vi har skrottet alt, der hedder best practise, og kørt på vores mavefornemmelse.”
Er I som Liberal Alliances kommunikations- og SoMe-team blevet meget bedre af den intense valgkamps-måned?
“Ja, vi har godt nok lært meget om, hvad de sociale medier kan i en valgkamp. Vi har også lært rigtig meget i det her kondenserede forløb, som vi kan bruge, når vi skal ud og lave mere langsigtede, ideologiske kampagner igen.”
Hvilket stykke content, I har lavet undervejs i valgkampen, er du mest stolt af?
“Jeg eeeelsker vores video med ‘flere mandater’, hvor Alex er DJ, og byder velkommen til Liberal Alliances sommerfest med et: “Er I derudeee!?”. Og så sidder Ole Birk Olesen og Henrik Dahl bare og stener alene. Den er helt vildt fed, fordi den tager så meget pis på os selv. Den, synes jeg, stadig er helt genial, og det var bare en idé, der opstod helt spontant mellem os kolleger,” siger Kim Jessica Axholt og tilføjer:
”Men det er jo en lidt farlig vej, for vi udstiller jo faktisk, hvor lille partiet var på det tidspunkt. Men så lavede vi en hel serie med udgangspunkt i, hvor få mandater vi egentlig havde.”
Se LA-sommerfest TikTok-videoen her:
Humor er en svær størrelse
Hvordan har I formået at lave sjovt indhold?
“Humor er lidt en svær størrelse. Men vi har ret mange humoristiske typer inde i LA, der har talent for at fange den helt almindelige tørre danske humor. Og så har vi jo selvfølgelig Alex Vanopslagh, og ham skal vi ikke negligere. Det er jo faktisk ham, der er hovedpersonen i hele LA. Han er naturligt sjov, og han bruger meget sin egen humor i de her små videoer, og det har vi kunne lukrere rigtig meget på. På forhånd vidste jeg godt, at han kunne være sjov, men jeg vidste ikke, at han kunne være SÅ sjov.”
Mediet Markedsføring har tidligere skrevet om, hvordan Alex Vanopslagh blev TikTok-stjerne.
Tror du, I kunne have vundet den her pris uden Alex Vanopslagh?
“Nej, det tror jeg faktisk ikke. Og jeg tror heller ikke, at LA kunne havde haft så flot en valgkamp uden Alex. Så jeg vil sige, at jeg tilskriver ham en meget stor andel i denne pris. Men omvendt så er Alex jo også meget, meget bevidst om, at han ikke kunne have haft en så flot valgkamp, hvis det ikke var for os.”
Har I haft et større fokus på TikTok end på de andre sociale medie-platforme?
“Nej, det har vi ikke. Tik-Tok har været vigtig for os, og vi fokuserer på det hver dag, men det gør vi også på de andre kanaler. Men en TikTok-video tager typisk længere tid at lave end et Facebook-opslag, så man kan godt argumentere for, at vi har brugt mere tid på TikTok, men jeg vil ikke sige, at den har haft en uforholdsmæssig stor del af vores fokus.”
Find din egen stil
Hvad er dit bedste råd til andre SoMe-teams?
“Der er nogle kommentatorer, der har været ude at sige, at vi har dannet ny præcedens for, hvordan man fører valgkamp. Men jeg tror, at man skal være meget varsom med at prøve at gøre det samme som os, fordi vi har haft succes med det. Det er klart, at for eksempel Socialdemokratiet ikke kan være ligesom os på TikTok. Så mit bedste råd ville være, at man finder sin egen stil, er autentisk og prøver nogle nye ting af. Og tør at løbe den risiko at ramme ved siden af en gang imellem.”
Er I blevet inspireret af andre til jeres SoMe-stil?
”Jeg kan ærligt sige, at det der med at hente inspiration fra andre, det var måske noget, som jeg gjorde meget som nyuddannet SoMe-manager, hvor man ikke har så meget erfaring. Vi kiggede særligt mod andre, der kunne finde ud af at forene klassisk marketing i deres politiske kommunikation ved for eksempel at implementere digital funnel og tænke i brugerrejse. Men når det gælder content kigger vi sjældent mod andre SoMe-udøvere for at se, hvad der er best practise. Vi opfinder oftest den dybe tallerken selv, og det er simpelthen fordi, at vi ikke synes, at vi kan blive inspireret til at være os af nogle andre. Men vi kan sagtens finde på at ride med på trends på eksempelvis TikTok – det skal man trods alt kunne.”
Hvad kan I gøre endnu bedre fremover?
“You aint seen nothing yet. Vi kommer til at gøre meget bedre nu, også fordi vi får flere ressourcer og begynder at opgradere på hele den digitale indsats. Så der vil komme meget tungere content, som ikke bare er små TikTok-videoer. Vi vil lave mere ideologisk content i form af podcast og lange videoformater på YouTube. Vi kommer til at opgradere på alle kanaler, og vi vil også forsøge at lave mere LinkedIn-venligt indhold, der er mere målrettet erhvervslivet. Der er mange ting, vi kan gøre meget bedre – vi er slet ikke perfekte, og vi er slet ikke i mål.”