Pedro Pascal har været nervøs.
Der er få minutter til, at stjerneskuespilleren skal foran kameraet i Lissabon. Han står i traileren og har lige afklædt sig sit kostume: en hvid skjorte, slips og skulderhylster til en pistol. Han skal spille detektiv i en reklamefilm for mobilspillet Merge Mansion.
Filmens instruktør, danske Martin Werner, der er vant til at arbejde med Hollywood-stjerner, trækker Pedro Pascal til siden. Martin Werner trækker altid stjernen til side, inden han skal instruere dem.
Martin Werner vil opbygge fortrolighed med sin hovedrolle og skabe et rum, hvor agenter, kontraktforhandlinger og Hollywood ikke eksisterer.
Credits
Production Company: Bacon
Director: Martin Werner
Executive Producer: Mette Jermiin
DOP: Lasse Frank
Production Designer: Simone Grau Roney
Prod. Manager: Nicholas Perry
Costume Designer: Pernille Holm
Steadicam Operator: Jonas Torp
Directors assistant: Philip Anker
Production coor: Freja Gelbjerg
Production assistant: Morris Allerup
Service Company: Tantor Films
Service Producers: Dinga Haines, Marcia Meireles, Julie Van Den Bulck.
1st AD: Jorge Salgueiro
Post Producer: Louise Ryge
Editors: Hero A & B: Rasmus Gitz, Hero C: Adam Nielsen
Sound Designer: Adrian Aurelius / ballad
Music Composer: Asger Baden & Merge Mansion
“Hvad kan jeg gøre for, at du er tryg? Er der noget, jeg skal være opmærksom på, før vi træder ind foran alle andre?” spørger instruktøren Pedro Pascal.
Det samme spørgsmål har han stillet Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, George Clooney – og meget omtalt også Christopher Walken. Det er hans ritual.
Pedro Pascal læner sig frem mod Martin Werner.
“Jeg er bare en simpel mand som dig, og alt det her postyr om, hvad man skal æde, og hvor man skal sove, det er ikke vigtigt. Det vigtige er, at det føles rigtigt,” siger han.
For Pedro Pascal har været nervøs for, at reklamen vil blive for cheesy. Men Martin Werner har lovet ham, at den bliver underfundig, sjov og mystisk. Instruktøren har endda svoret på sit skaldede hoved.
Kort efter træder Pedro Pascal, tilbage i skjorte, slips og skulderhylster, ind i et gammelt Palæ i Lissabon, foran kameraerne og spiller en detektiv, der skal opklare en familietragedie.
“Hver gang Pedro Pascal står foran kameraet og åbner munden, er man lykkelig,” siger Martin Werner i dag om optagelserne. Han tilføjer:
“Filmen løfter sig, fordi han har rollen. Han passer perfekt i den.”
Blåstemplet i Hollywood
Pedro Pascal er for tiden navnet. Siden han i 2019 fik hovedrollen i Star Wars-serien The Mandalorian, har han været på en stratosfærisk rejse.
Credits
Finalizing: Thomas Irving
Post Production: BaconX
Executive Producer: Eliana Carranza-Pitcher
HoP/Senior Producer: Cilie Kragegaard
Producer: Daniella Strand
Production Assistant: Denise Borré
Colorist: Lasse Selvli
VFX compositors: Mikkel Hansen, Oliver Buus
Conform: Søren Knudsen
Skuespillere:
Detective: Pedro Pascal
Podcaster: Lola Paja
Sergeant: Garry Guerrier
Baker Women: Bonnie Hellman
Grandma: Laura Braz
Maddie: Jenny Helen
Young Maddie: Gabriela Sabino
Police officer: Leandro Pires & Miguel Cunha
Da mediet Markedsføring snakker med Martin Werner, har Pedro Pascal, der havde final cut på reklamerne, netop godkendt dem. Men det var lige før, at han aldrig havde takket ja.
“Helt op til, vi skal filme, er det stadig ikke sikkert, at han vil deltage, og så havde vi stået uden stjerne,” siger Martin Werner.
Der var ikke en plan B eller alternativ stjerne, der kunne træde til, for der var ingen andre, Martin Werner kunne forestille sig i rollen. At den chilensk-amerikansk skuespiller alligevel takker ja, er der to grunde til.
Den ene er, at Metacore Games, der står bag Merge Mansion, tilbød det rigtige beløb. Det andet er, at Martin Werner og Bacon er blevet blåstemplet i Hollywood.
“Jeg har tidligere arbejdet med blandt andet Leonardo DiCaprio, Christopher Walken, George Clooney og Jennifer Aniston, og deres agenter snakker sammen og giver grønt lys. Man er ikke i mål, men det er første skridt,” siger han.
Skær af absurditet
Næste skridt var en samtale mellem Pedro Pascal og Martin Werner. Og det var her, Pedro Pascal og hans bagland udtrykte deres bekymring for reklamens cheesyness.
“De frygtede, at der var for stor kløft mellem hans body of work og så karakteren og spillets natur. Jeg garanterede ham på mit skaldede hoved, at ideen hverken var slapstick eller cheesy, men med et skær af mysterie,” siger Martin Werner.
Kort efter aftalen er landet, brager The Last of Us, en zombieserie på HBO, igennem lydmuren, og i starten af 2023 var Pedro Pascal en af verdens mest omtalte mænd.
“Han fik en masse international omtale og var pludselig et af de mest kendte mennesker. Det var heldig timing, for havde vi forhandlet med ham to måneder senere, var det nok ikke lykkedes,” siger Martin Werner.
Credits
Kunde: Metacore Merge Mansion
VP Brand Marketing: Sandra Fenyo
Agency: Reaktor
Creative Director: Jan Sederlöf
Art Director: Elisa Konttinen
Copy writer: Akseli Kouvo
Project director: Roose Ketola
Resultatet af samarbejdet er tre 60-sekunders reklamefilm, hvor Pedro Pascals karakter prøver at opklare et potentielt familiemysterium og finde ud af, hvad familiens bedstemor har gjort.
Til sidst bliver det afsløret, at det er en reklame for Merge Mansion, et relativt uskyldigt mobilspil, hvor ens karakter har arvet et faldefærdigt palæ fra sin bedstemor, der måske har begået noget ulovligt. I spillet skal man klare små opgaver for at renovere huset.
Metacore Games er kendt for at promovere sit spil gennem reklamer, der ikke 1-til-1 har noget med spillet at gøre.
“Når man ser filmene, tror man, at det er et internationalt spillefilmsunivers. Og så viser det sig, at det bare er for et spil, og det giver det hele et absurd skær,” siger Martin Werner.
“Det er lykkedes at lure tilskueren ind og fange dem i universet, samtidig med at det har den rette tyngde visuelt. Og så er det sjovt.”
Martin Werner er stolt over, at Bacon er lykkedes med at lande opgaven og efterfølgende har formået at få Hollywoods måske største stjerne til at flyve til Lissabon og optage.
“Vi har lavet noget, der vil noget og tør noget. Og det er vi stolte af, særligt i en tid hvor det er meget svært at få penge til at højne kreativitet.”
Markedsføring har tidligere fortalt historien om, hvordan Martin Werner og Jack & Jones landede Christopher Walken – på den betingelse, at Werner lavede aftensmad til Walken og hans kone. Læs historien her.
Du kan se reklamen med Pedro Pascal her:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger