Forestil dig en fremtid, om mange år, hvor du sidder i sofaen og drømmer dig tilbage til de store øjeblikke, det danske herrelandshold i fodbold havde ved VM i Qatar i vinteren 2022.
Det er netop det, Hummel forsøger at få landsholdsfans til at gøre i sin kampagne for den nye landsholdstrøje, som blev lanceret i går, mandag. Kampagnen er lavet af reklamebureauet Envision.
I reklamefilmen, som kommer til at køre ud bredt digitalt frem til og under VM i november, har Hummel fået designet en lang række 3D-statuer, som viser nogle af de store øjeblikke, fans kan håbe på, at landsholdet leverer ved slutrunden.
”I kampagnen har vi spolet frem til en fjern fremtid, hvor vi ser tilbage på VM-slutrunden, der slet ikke har fundet sted endnu,” siger Peter Boe, der er kreativ direktør på Envision, til mediet Markedsføring.
”Vi har skabt nogle øjeblikke, som spillere og fans håber på, og fået lavet 3D-statuer af dem. Det er de øjeblikke, vi håber, der kommer til at brænde sig fast på nethinden. Som man som fodboldelsker tager med årtier frem,” siger han – og afslører, at man også på et tidspunkt vil kunne se enkelte af statuerne i virkeligheden.
Uvirkelige øjeblikke
Peter Boe fortæller, at der ligger et stort arbejde med at få designet øjeblikkene og 3D-statuerne til reklamefilmen.
”Der har været en lang proces, hvor spillerne er blevet scannet, og 3D-statuerne er blevet justeret mange gange, indtil de var lige, som de skulle være. Så når du ser dem, føler du forhåbentlig, at det er ægte statuer, og du skal tænke på, hvor de mon står henne,” siger Peter Boe, som tilføjer:
”For os er indbegrebet af øjeblikke, der er mejslet fast, statuer. Det er noget, du rejser, fordi du vil forevige et stort øjeblik. Og da vi havde fået den tanke, var opgaven ”bare” for os at alliere os med nogle dygtige filmfolk og bevæge os ind i 3D-land.”
Men de øjeblikke, statuerne viser, de findes ikke i virkeligheden?
”Det er rigtigt. Det er øjeblikke, der skal ligne noget, du næsten genkender – men det er ikke øjeblikke, der findes endnu, fordi de er skabt på computeren. Vi har forestillet os, hvordan Schmeichel ville stå, hvordan Damsgaard ville finte, og hvordan Eriksen vil sparke. Det er statuer af en mulighed fremtid.”
Drømmer om statue på Glyptoteket
De seneste to herrelandsholdstrøjer satte hver især salgsrekord. Og det lægger også en vis vægt på skuldrene ved lanceringen af den nye trøje.
Credits på kampagnen
Art Director: Jacob Engberg
Copywriter / Creative Director: Peter Boe
Client Service Manager: Charlotte Scheel
Chief Strategy Officer: Tomas Olesen
Category Manager: Morten Lund
Marketing Project Manager: Jonas Skovborg Johansen
Production: M2 Film
Director: Rasmus Pilgaard
”Jeg kender ikke det præcise salgsmål. Men de sidste to landsholdstrøjer, Hummel har lavet, til VM i Rusland i 18’ og EM i 21’, har sat salgsrekord. Så er spørgsmålet, om denne trøje også kan gøre det,” siger Peter Boe, som også mener, at de seneste to trøjer har rykket opfattelsen af landsholdstrøjen generelt:
”Det er samtidig blevet et fashion-item. Folk har den på på gaden som den mest naturlige ting.”
Og nå ja. Så bliver det faktisk muligt – hvis man bor i København – at kunne se nogle af statuerne fra kampagnen i virkeligheden.
Men er statuerne rent faktisk også lavet i virkeligheden?
”Det ligner det i reklamen. Og vi har faktisk fået 3D-printet nogle af statuerne. Lige nu står de på Hummels hovedkontor i Aarhus, og om en måneds tid skal de ned og stå i Unisports flagshipstore i København,” siger Peter Boe.
Peter Boe fortæller, at Envision også havde en drøm om at stille en af statuerne op på enten Thorvaldsens Museum eller Glyptoteket. Det har ikke været muligt endnu, men det er en idé, som bureauet stadig vil se på.
”Det er noget, vi drømmer om,” siger Peter Boe.
Du kan se den nye kampagne for Hummel og landsholdstrøjen herunder:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger