Marketing-kampagnen Dogcation, som Spies lancerede i starten af juni sammen med reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded, har nærmest fået danskerne og deres nordiske søsterfolk til at gå i rejse-selvsving.
Kampagnes leverer budskabet om, at man som kæledyrsejer sagtens kan tage på ferie, selv om Kaj eller Trofast må blive hjemme – og for at understrege pointen sætter Spies et rejsegavekort med tilhørende ”eksklusiv og skræddersyet kæledyrspasning” på højkant.
Og det har givet pote: Samlet er der solgt for næsten 50 millioner kroner rejser med kæledyrsrabat via Dogcation, oplyser selskabet.
Hertil kommer, at flere end 33.000 indtil videre har signet op med deres kæledyr for at vinde en Dogcation til deres pelsede ven.
”Vi er helt blæst bagover af den interesse og det engagement, der er omkring Dogcation,” skriver Spies-direktør Jan Vendelbo i en mail til Markedsføring.

”Kan I passe min mand?”
Kampagnen – som du kan læse meget mere om her – er den første større af slagsen fra Spies siden den massivt prisvindende kampagne-trilogi, Do it for Denmark, der havde premiere i 2014.
Selve kampagnefilmen er indtil videre på tværs af YouTube og Facebook samlet set op mod syv millioner gange og har faktisk overgået Do it for Denmark-filmene på View Duration, oplyser Spies.
Dogcation ligger således på en gennemsnitlig View Duration på 75,1 procent, mens Do it lå på 65 procent.
Og så går folk “nærmest amok” med at dele billeder af deres hunde og ønsker til hundenes Dogcation i kommentarsporet på Facebook, fortæller Spies-direktøren.
Selskabet oplyser, at nogle hunde endda har fundet deres søskende via Dogcation – og der er sågar en bruger, der skriver, at hun ikke har kæledyr, men om hendes mand kan blive passet i stedet.
”Så ud over en massiv interesse for at se filmen og deltage i konkurrencen, så har langt flere end 1.000 delt billeder af deres kæledyr på Facebook, og kommentarfeltet er fyldt med herlige kommentarer,” siger Jan Vendelbo.
" Vi betragter forbrugerne som de rigtige mennesker, de er, og ikke bare som en målgruppe i et Excel-ark.Heinrich Vejlgaard, partner og kreativ direktør, Robert/Boisen & Like-minded
Han tilføjer:
”Så den indsigt, vi har bygget Dogcation på, virker til at være spot on. Det er en reel udfordring at tage på ferie, når man har et kæledyr.”
Det handler om at underholde
Hos Robert/Boisen & Like-minded peger partner og kreativ direktør Heinrich Vejlgaard netop på indsigten, som en af årsagerne til, at kampagnen går rent ind hos forbrugerne.
”Vi har taget udgangspunkt i en universel menneskelige indsigt, som er backet up af en større undersøgelse i alle de nordiske lande. Jeg er sikker på, at en del af forklaringen er, at vi betragter forbrugerne som de rigtige mennesker, de er, og ikke bare som en målgruppe i et Excel-ark,” siger han og uddyber:

”Vi arbejder altid “udefra-ind” og ikke omvendt. Altså, vi tager udgangspunkt i virkelighedens problemstillinger stedet for bare at fyre en masse salgsgas af. På den måde kan reklame blive et tilvalg og ikke et fravalg.”
”Og så handler det om at underholde. Give noget igen for folks tid. Jeg synes desværre forbavsende få reklamer prøver at underholde.”
Nu ved jeg godt, I selvfølgelig altid er skarpe på, hvad I laver for kunderne. Men hånden på hjertet: Er du overrasket over den medvind, kampagnen har fået?
”Jeg vil hellere sig glad og måske lidt lettet over, at det er gået så godt, som vi håbede på. Vi har altid høje forventninger til vores kampagner. Men en vigtig forklaring, tror jeg, er en lang kunderelation, som altid har været præget af stor tillid og stærkt samarbejde. Så bliver det altså meget mere sandsynligt at opnå gode resultater.”
”Dogcation-hoteller” på vej?
Kampagnen, der også har fundet vej til det internationale branchemedie Adweek, har senest fået Dyrenes Beskyttelse til at spidse ører.
Organisationen har således, fortæller Spies, kontaktet rejseselskabet for at komme med på kampagnesitets ’mapping’ over hundepensionater.
Og så spores der måske en åbning for endnu mere nytænkning fra Spies: Kæledyrspasning som en del af pakkerejsen.
Artiklen fortsætter under billedet.

Det kaldte Spies-direktøren ved kampagnestart ”en interessant tanke”, men tilføjede dog, at man ikke havde ”konkrete planer om et sådant permanent pasningstilbud i selskabets pakkerejseprodukt.”
Og nu?
”Nu glæder vi os jo først til at finde vinderen af Dogcation-konkurrencen og give det heldige kæledyr den ultimative ferie,” siger Jan Vendelbo – men tilføjer:
”Og så må vi da også tage en fundering på, om den store interesse giver grundlag for, om vi på sigt også skal have nogle ”Dogcation-hoteller”, hvor vores gæster kan få passet og forkælet vovsen, når de er på ferie.”
Se eller gense Dogcation-kampagnefilmen her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger