Emilie Lilja har over 73.000 følgere på Instagram, og som influencer har hun samarbejdet med flere forskellige virksomheder. Særligt et samarbejde skiller sig ud, når Emilie Lilja kigger tilbage på sin karriere.

Det sidste halvandet år har hun arbejdet sammen med Joannahuset – Danmarks eneste krise- og rådgivningscenter for børn og unge. Hun har ikke kun brugt sin erfaring som influencer, men også været i maskinrummet og hjulpet med brandingen af huset som en del af den to personer store kommunikationsafdelingen.

“Når man har været influencer-gamet i så mange år, kan det godt blive trættende hele tiden at lave content om sig selv. Jeg havde behov for, at bruge min stemme og platform til mere.

Hvad giver dig arbejdsglæde?

Markedsføring hylder arbejdsglæden og har derfor spurgt fem branchefolk: Hvad er den kampagne, du er mest stolt af at have arbejdet på.

Hvorfor har du valgt, at vi skal snakke om dit arbejde med og ambassadørskab for Joannahuset?

“Det er det største, jeg har lavet. Et projekt, hvor jeg ved, at jeg har hjulpet andre mennesker. Og så giver det mening for mig at bruge min platform til at hjælpe andre.”

“Jeg har været med til at udvikle hele huset udadtil i forhold til den strategiske del og hvordan de skal udkomme med aktiveringer, formål, projekter og produktioner på sociale medier. Og som ambassadør, hvor jeg har dedikeret min stemme til Joannahuset.”

Hvilke mål arbejder I mod?

“Vores store mål er at komme på finansloven. Hvis vi ikke gør det, er vi i princippet nødt til at lukke i 2024.”

Hvordan har du været med til at styrke Joannahusets brand?

“Jeg kunne mærke, at folk i mit netværk og mine følgere begyndte at lære Joannahuset at kende, da jeg i 2020 begyndte at gøre opmærksom på det via min Instagram. Dernæst har vi skabt større fokus på børns rettigheder i Danmark ved at fortælle de unges historier. Mange ved for eksempel ikke, at børn ikke har ret til et krisecenter. Eller at vi har registreret over 300 unge, der har været fysisk i kontakt med Joannahuset, og hvor cirka en tredjedel af dem lever i en form for hjemløshed. Det er nogle af de historier jeg og vores andre ambassadører har været med til at skabe fokus på. Og jeg tror og håber, at jeg har skabt en masse ringe i vandet, der har gjort, at folk er blevet bevidste om Joannahusets eksistensgrundlag, værdier og formål.”

Hvordan ser din involvering ud?

“Jeg kom til for snart to år siden, hvor huset kun havde haft åbent i et par måneder. Dengang ramte alt pressen omkring dem den sekundære målgruppe, de voksne, og der var ikke direkte kontakt eller indhold til selve målgruppen, vi skulle have fat i. Vi havde brug for at få fat i de unge som ville have gavn af huset, og derfor skulle vi være synlige på de platforme, hvor de er.

“Mit arbejde for Joannahuset de sidste år har involveret at udvikle ideer og koncepter til, hvordan vi kunne skabe større opmærksomhed på huset; både for den gængse Insagram-bruger, de unge, men også til politikerne. Jeg har blandt andet produceret en række videoer, hvor et af dem var et opråb til politikerne, om at lytte og inkludere de unge i “Barnets Lov” – en lov, som for nylig er blevet vedtaget – uden at børnene er blevet spurgt til råds i processen. Derudover står jeg også for at rekruttere nye ambassadører til huset, der skaber diversitet og rammer andre målgrupper og platforme end jeg gør.”

“For nyligt har jeg i samarbejde med Joannahuset produceret podcasten “Unges Stemmer”, hvor de unge fortæller deres historie helt uden filter. Deres mod og lyst til at fortælle deres historie er så stærkt. Podcastens formål er både et opråb til politikerne, men i lige så høj grad en mulighed for at andre børn kan finde samhørighed i de historier, der bliver fortalt og ikke føle sig alene i deres problemer, men samle mod til at søge om hjælp.”

Der kommer sikkert mange tilbud forbi dit bord. Hvorfor sagde du ja til Joannahuset?

“Jeg blev kontaktet af lederen, Jette Wilhelmsen, der spurgte, om jeg ville hjælpe dem med at sprede deres budskab. Jeg sagde ja, fordi hun fra start gav mig kreativ frihed til projekterne og en tillid til, at jeg kunne løfte opgaverne – det har jeg værdsat enormt højt, og det har boostet mit engagement i Joannahuset. 

“Min brandstrategi som influencer handler om at have færre men længerevarende samarbejder for at skabe størst mulig troværdighed – og mulighed for udvikling i samarbejdet mellem brand og influent. Den tilgang har jeg også til mit NGO-samarbejde. Alt er frivilligt arbejde, men jeg føler ikke, at der ville være en troværdighed i, at jeg spredte mig ud over mange organisationer, selvom jeg også rigtig gerne vil redde havskildpadder, plante træer, have et sponsorbarn og samle alt skrald op i havene. Jeg har brug for at lægge min energi og hjerte ét sted – og jeg har et ømt punkt for de unge og deres rettigheder.”

Hvad har den største udfordring været?

“At vi er så nyt et hus, der ikke havde etableret ressourcerne til en kommunikationsafdeling, hvor man bare kunne sige en idé højt og så var der en eller anden ansat, der sørgede for at det blev en realitet. Kommunikationsansvarlig i Joannahuset, Carsten Støttrup og jeg, laver alt benarbejdet selv.  Det har været intenst, men også en vild rejse, når man ser resultaterne. Når vi kigger tilbage på det halvandet år, der er gået, og hvor meget vi har udrettet, er jeg virkelig stolt – og jeg glæder mig til at realisere de projekter, vi har i støbeskeen efter sommeren.”