Da 2019 blev til 2020 fandt Kenneth Damgaard sig til rette i kontorstolen som Royal Unibrews nye marketing director. Han havde mange drømme og ambitioner for bryggerigigantens plads i verden. Dem måtte han hurtigt skrotte.

Godt halvanden måned efter Kenneth Damgaards første arbejdsdag vendte coronapandemien hele verden godt og grundigt på hovedet. Samtidig blev den organisation, han knap havde lært at kende, hjemsendt.

Det tvang den garvede leder til at gentænke Royal Unibrews mange brands plads i samfundet, hvordan de skulle markere sig i markedet, og måske vigtigst af alt: hvordan han tog hensyn til sine kollegers mentale velvære midt i ukendt farvand.

Hvad giver dig arbejdsglæde?

Markedsføring hylder arbejdsglæden og har derfor spurgt fem branchefolk: Hvad er den kampagne, du er mest stolt af at have arbejdet på.

Efter to hektiske år kigger han tilbage på den samlede håndtering af krisen og særligt ét marketingtiltag som det, han er mest stolt over at have været med til at skabe i sin karriere.

“Når du spørger om, hvad jeg er mest stolt over, så er navigationen under corona det første, der springer frem. Vi kom styrket igennem det, og er rykket tættere sammen. Jeg var næsten ikke kommet ind i min rolle og haft min onboarding-proces, da det hele lukkede ned. Jeg stod ikke med ti års erfaring i virksomheden og en masse på rygraden, da der sker noget så uforudsigeligt.”

Hvilke tiltag foretog du for, at I som organisation kom tættere på hinanden?

“Vi blev bedt om at arbejde hjemmefra på et tidspunkt, hvor jeg endnu ikke havde bygget en personlig relation med mine kolleger. For at fastholde teamet indførte jeg en Ugen der gik-email, der opsummerede, hvad vi havde gang i af kampagner, hvad der var sket på forskellige møder og en generel deling af, hvad der foregik i virksomheden. Det udkom hver fredag og startede som et hyggeligt tiltag, men jeg kunne høre på feedbacken, at teamet satte stor pris på det. Smalltalken var forsvundet, og det var en måde at bringe en grad af det tilbage.”

“Det er en udfordring at bygge bånd på distance, men jeg føler, at det lykkedes.”

Sådan så det ud, da Royal Unibrew promoverede #spisudehjemme. Foto: PR.

Hvilke tiltag gjorde I i jeres eksterne kommunikation?

“Vi gjorde en masse initiativer for at være der for barer og restauranter, der var lukket ned. Blandt andet var vi med til “Spis ude hjemme”-kampagnen, som vi markedsførte på alle vores brandplatforme. Det var en opfordring til, at folk bestilte take away fra restauranter og på den måde støttede vores kunder.”

“Og så afholdte vi Danmarks største virtuelle øl-smagning. Det viste mig, at Royal Unibrew har en fantastisk agilitet, hvor ting ikke behøver at blive testet stolpe og og ned. Smagningen voksede ud af, at en kollega ikke kunne holde rundvisninger og smagninger på vores mikrobryggeri i Odense. Det endte som en virtuel ølsmagning, hvor vi inviterede en masse mikrobryggerier med. Det blev en hyldest til passion for øl og mikrobryg. Vi faciliterede og satte det op, fordi vi har den økonomiske muskel, vi har, men vi præsenterede selv kun to øl, og resten var fra andre mikrobryggerier.”

Hvis du skal fremhæve én ting, hvor I udelukkende markedsførte jeres egne produkter?

Tak Rock-platformen fik nyt liv og 15 bands og artister fik med "De Aflyste Navne" en håndsrækning og deres navn på øldåserne. Foto: PR.

“I 2021 kørte vi kampagnen De Aflyste Navne, som var en forlængelse af Tak Rock-kampagnen, der har kørt i mere end et årti. Indsigten var, at Tak Rock skulle tilbage til udgangspunktet, hvor den eksisterede mere for det musikalske vækstlag end de etablerede navne. Vi skulle tilbage og støtte de små. De etablerede skulle nok få deres turneer og tjene penge igen, men vækstlaget led under nedlukningen. Derfor gik vi ind og støttede de upcoming bands, der stod lige på nippet af at bryde igennem, før stikket blev trukket. Hvis jeg skal udvælge én ting, er jeg virkelig stolt over den kampagne. Den var ægte og troværdig og gav os en plads i samtalerne i musikmiljøet.”

“Vi trykte dåser med 15 bandnavne, der på den måde kom ud i hænderne på millioner af forbrugere. Og vi afviklede koncerter med de 15 bands, så de fik spilletid, og vi markedsførte det hele. Det var en gennemført kampagne.”

Hvordan positionerede De Aflyste Navne jer, og hvilken effekt har I set?

“Det var en måde at rekruttere unge forbrugere ind i vores brand, og vi kan se, at det har løftet kendskabet til os blandt den yngre målgruppe. Kampagnen har skabt relevans og øget top of mind hos dem.”

Hvorfor lykkedes den?

“Fordi vi gjorde det på en ægte og troværdig måde. Forbrugerne — og især unge mennesker — kan sagtens se, når man sminker sig med lånte fjer. I år har vi ændret De Aflyste Navn til Til Kamp For Rocken, der kører lige nu, hvor vi igen opfordrer folk til at lytte til vækstlaget af den danske musikscene og giver dem taletid. Tak Rock har kørt i 12 år og givet os en stemme i musikmiljøet. Det er en arv at overtage og passe på.”

Du kom til i januar 2020. Glæder du dig til en normal hverdag?

“Åh ja, det vil jeg rigtig gerne prøve.”

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger