Infomedia køber sig ind i tech-startup-selskabet MediaCatch, der har specialiseret sig i medieovervågning i realtid.

Det oplyses i en pressemeddelelse.

MediaCatch har udviklet en software baseret på kunstig intelligens og maskinlæring, der via logo- og ansigtsgenkendelse kan overvåge, om et brand bliver vist og omtalt på tv eller YouTube eller bliver omtalt i radio og podcasts ”på alle kanaler i alle genrer” 24 timer i døgnet.  

Og ifølge Infomedias adm. direktør Thomas Vejlemand giver investeringen ”klare produktsynergier”.

”Infomedia leverer medieovervågning og kommunikationsindsigter til kunder i Norden og internationalt og med MediaCatch kan vi tilkoble en teknologi og en knowhow på et område, hvor vi ønsker at styrke os yderligere,” siger Thomas Vejlemand i meddelelsen og tilføjer:

”Med denne investering løfter vi kvaliteten af vores løsninger på både dansk, finsk, norsk og svensk og hvor de internationale hovedsprog vil kobles på gennem mulighederne hos MediaCatch.” 

Ændringer i bestyrelse

I forbindelse med investeringen ændres sammensætningen af bestyrelsen hos MediaCatch, hvor Kate Wichmann, CFO i Infomedia indtræder, oplyses det.

Herudover bliver investor og medierådgiver Keld Reinicke bestyrelsesformand.

“Jeg tror Infomedias størrelse og position i markedet kombineret med vores startup-energi vil sætte nye standarder for medieovervågning. Ikke bare i Norden men også i resten af verden. Det glæder jeg mig til at være en del af,” siger Keld Reinicke i meddelelse.

Infomedia opnår en ejerandel på 23 procent af MediaCatch, der i forvejen er ejet af Syddansk Universitet, hvor selskabet startede som forskningsprojekt.

Selskabet er dertil co-foundet af CTO, Filip Wallberg, CEO, Lars Damgaard Nielsen, CIAO, Anders Glent Buch og CDO, Cæcilie Bach Kjærulf. 

MediaCatch, der beskæftiger 11 fuldtidsansatte, har tidligere fået seed kapital fra Keld Reinicke, Jørgen Madsen Lindemann, Thomas Busch og Henrik Juul.