Carsten Lakner, der kommer fra en stilling som strategisk konsulent i DR, hvor han tidligere bl.a. har været marketingchef, er ny kommerciel direktør i software- og tech-startup’en MediaCatch. 

Han indtræder samtidig i ledelsen, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

MediaCatch har udviklet software, der kan overvåge eksponering af brands og kampagner i realtid. Og Carsten Lakners opgave bliver, ifølge meddelelsen, ”at udbrede virksomhedens produkter over for både store og små virksomheder.”

CEO, Lars Damgaard Nielsen, kalder i meddelelsen Carsten Lakner ”et energibundt og en kæmpe kapacitet”:

”Med ham i ledelsen og hans erfaring fra udlandet og Danmark, kommer vi til at rykke hurtigere på den kommercielle del af virksomheden,” lyder det fra direktøren.

Disney, Discovery og DR

Carsten Lakner kommer fra en stilling som strategisk konsulent i DR. Her har han drevet en række innovationsprojekter bl.a. i forhold til sociale medier, second screen og optimering af mediebrug.

Før DR var han med til at bygge Discoverys nordiske organisation op, ligesom han har en fortid i London, hvor han blandt andet har arbejdet for Disney, CNN og MTG-koncernen.

“MediaCatch sætter allerede nu dagsordenen for, hvordan real-time media intelligence kan styrke virksomheders konkurrencedygtighed, synliggøre effekten af deres ESG-indsatser og ikke mindst gøre det tilgængeligt for virksomheder, organisationer og sågar individer, der ikke tidligere har haft mulighed for at tilgå den slags audio og visual media intelligence tidligere,” siger Carsten Lakner i meddelelsen. 

Bliver medejer

MediaCatch er en software- og teknologi startup, født ud af et forskningsprojekt på Syddansk Universitet, som stadig er medejere. 

Konkret har virksomheden udviklet en software baseret på kunstig intelligens og maskinlæring, der via logo- og ansigtsgenkendelse kan ”se, høre og forstå, hvad der foregår i video, lyd og tekst 24 timer i døgnet på alle kanaler og platforme og i alle genrer.” 

Blandt investorerne i selskabet finder man den kendte reklamemand og Wibroe, Duckert & Partners-ejer, Henrik Juul, samt Keld Reinicke, der har været med til at starte DR2, TV 2 Zulu og TV 2 Charlie.

Også Jørgen Lindemann, der er bestyrelsesformand i Miinto Group og i otte år har været topchef i MTG, er med i investorkredsen.

Carsten Lakner, der tiltræder stillingen som CCO den 1. februar 2022, køber i forbindelse med ansættelsen ”en mindre del af virksomheden”, oplyser parterne.