Infomedias CEO, Thomas Vejlemand, overtager formandsposten i den internationale brancheorganisation for media intelligence-virksomheder, FIBEP, i de kommende tre år.
Det oplyser Infomedia i en pressemeddelelse.
FIBEP, der står for Federation Internationale des Bureaux d’Extraits de Presse, har ifølge meddelelsen omkring 200 virksomhedsmedlemmer fra mere end 70 lande.
Organisationen arbejder ifølge meddelelsen med ”medieovervågning, medieanalyse, PR-distribution, journalistdatabaser samt konsulenttjenester og SaaS-platforme.”
Og det er en erfaren brancheprofil, der nu sætter sig i formandsstolen hos den internationale organisation.
Digital bureau-baggrund
Thomas Vejlemand har været CEO hos Infomedia siden januar 2015, men han er også et kendt navn i bureaubranchen.
Før Infomedia var han partner og Director hos In2media, der bl.a. er kendt som udviklingskræfterne bag MobilePay.
Senere blev han CEO hos teknologieksperterne i InSilico, som In2media gik sammen med i 2016, og som i øvrigt siden blev købt af KMD og omdøbt til Charlie Tango.
Før In2media-tiden var han gennem næsten 10 år CEO i et af Danmarks mest kendte digitale bureauer, Creuna, men i dag er Infomedia og hele media intelligence-verdenen hans hjertebarn.
Han er således også medlem af Dansk Industris udvalg for digital forretningsudvikling. Her udvikles bl.a. nye politiske initiativer på tech-området, ligesom udvalget er i dialog med politikere på Christiansborg og i Bruxelles.
Flere vigtige dagsordener
Hvad er det vigtigste punkt på din FIBEP-dagsorden i de næste tre år?
”Der er mange. Men et af dem er at sætte en strategiretning for medieovervågningsbranchen og forsøge at skabe et mulighedsrum for vores medlemmer verden over. Det er en kompleks opgave – ikke mindst fordi lovgivningen jo er forskellige fra land til land og region til region,” siger Thomas Vejlemand til Markedsføring.
Han fortsætter:
”Dette er også vigtigt for os at bygge og bevare gode relationer til medier og til de store tech-platforme, holde øje med lovgivning om f.eks. copyright, så vi hele tiden sikrer compliance – og så er der jo ikke mindst hele teknologidelen.”
Thomas Vejlemand henviser i den forbindelse til medieovervågningsbranchens udvikling.
”For 25 år siden sad vi jo og klippede artikler ud af aviser. Men i dag er billedet helt anderledes. Vi får alene hos Infomedia omkring fire-fem millioner online-nyhedsartikler ind i vores arkiv hver dag. Og det er alene online-nyheder. Dertil kommer TV-overvågning, sociale medier, osv. Det kræver teknologi, viden om data science og analytiske kompetencer. Så der er nok at tage fat på,” siger han og tilføjer, at en vigtig del af FIBEP’s arbejde netop består i at udveksle erfaringer og blive dygtigere på tværs af lande og regioner.
“Det gør vi blandt andet via vores årlige konferencer, World Media Intelligence Congress og gennem en række andre faglige events og netværk hen over året.”