Da Black Friday første gang blev introduceret i Danmark for 10 år siden, var det ifølge Elgigantens marketingchef Jimmi Frederiksen ham selv, der stod bag.

Dengang var det mest ment som en joke – men kædens marketingafdeling endte med at arbejde i døgndrift og sove i soveposer i varehuset for at få dagen til at hænge sammen.

I dag er det den absolut vildeste salgsdag – og uge – hos tech-kæden.

Det er det også i mange andre butikker. Blandt andre Fætter BR, der sætter hårdt ind på en weekend med åbningstider fra 6 til 24 og masser af tilbud på legetøj.

Det har også betydet, at Marketing Manager Mette Helms-Petersen selv har været nødt til at trække i arbejdstøjet og hjælpe med at sætte varer på hylderne.

Dagen før Black Friday ringede vi til dem begge for at spørge til deres vildeste Black Friday – og for at spørge, hvordan de marketingfagligt griber dagen an.

Mette Helm-Petersen, Marketing Manager i Fætter BR 

”Jeg står faktisk lige nu i Fætter BR i Tilst og er selv hoppet i arbejdstøjet. Der er vanvittigt travlt. Jeg tænkte fra morgenstunden, at jeg lige ville køre ind forbi og se, om der var brug for hjælp. Lige nu løber jeg så rundt og hjælper kunder efter bedste beskub og sætter varer på hylderne. Jeg har også ringet til to fra mit team, som kommer ud og går til hånde om lidt. Vi er godt nok en del af en stor organisation, men i Salling Group er vi de små, så vi er vant til at stå sammen og hjælpe hinanden.”

Mette Helm-Petersen med Fætter.

Jeg har et billede af, at Black Friday er den vildeste salgsdag om året – er den det for jer? 

”Black Friday er blevet en stor del af julehandlen for mange virksomheder. Det er for os den klart største periode om året og der, hvor vi I legetøjsbranchen hiver størstedelen af vores omsætning hjem. Og jeg elsker at være med til det. Det er skægt at komme væk fra skrivebordet.”

Hvordan griber I konkret dagen an? 

”Vi tyvstarter allerede torsdag, og så kører vi torsdag, fredag og lørdage med åbningstider fra seks til 24 i næsten alle butikker. Vi har valgt at sprede det lidt ud af hensyn til både gæster og vores personale. Hvis det kun ligger én dag, bliver belastningen for stor. Vi vil gerne sikre, at det er en god gæsteoplevelse, og varerne bliver konkret fjernet så hurtigt fra hylderne, at vi også skal kunne nå at sætte dem op igen.” 

Hvordan markedsfører I dagen? 

”Hele marketingdelen har været forberedt i lang tid. Vi kører tv, radio, SoMe, nyhedsmails og online-annoncering, vi har instore-materiale, og vi har en hel drejebog klar til butikkerne om ALT, hvad vi gør både fysisk og online. Det er ikke en proces, vi bare kører i ugen op til. Men selve ugen glæder vi os til, og den er fyldt med spænding. Det er blevet en fest.” 

Hvordan er det blevet en fest? 

”Mange kunder – eller, vi kalder dem jo gæster – gør det til en dag, hvor de tager ud og shopper og hygger sig. Jeg ser mange bedsteforældre hernede, der får købt julegaverne, og så kan de gå over og drikke en kop formiddagskaffe i bistroen i Bilka bagefter. Det er også en hyggedag, og det vil vi gerne bakke op om.” 

Hvilket budskab kommunikerer i konkret til kunderne? 

”Vi kører med et helt klart budskab. Vores kunder skal vide præcis, hvad vi har at tilbyde, hvad de kan få i BR, og hvornår de kan få det. Det er åbningstider, hvilke dage vi kører, og hvor stor en bid af prisen ”Dinoen” har taget (Fætter BR markedsfører sig med en dinosaur, der bider 20 procent af prisen online og 30 procent i butikkerne, red.).”

Hvad er det vildeste, du har oplevet ved Black Friday? 

”I efterdønningerne af Black Friday i 2020 var jeg overrasket over den store kundeopbakning og enorme mængde af onlineordrer.” 

Det lyder som noget, der kan blive en stor udfordring? 

”Det kan det. Derfor siger vi også tydeligt, at man kan få 30 procents rabat i butikkerne og 20 procent online. Det er vigtigt for os at sikre, at alle vores gæster og de søde børn får leveret deres gaver inden jul, så de ligger under juletræet juleaften. Vi har, ligesom så mange andre virksomheder i Danmark, lidt mangel på hænder til at pakke ordrer i øjeblikket, så derfor kan det naturligvis lette leveringspresset, hvis de også kommer ned i butikkerne og køber gaverne.”

Black Friday og Black Week får også fra flere sider kritik for at opfordre til et større forbrug, end der er bæredygtigt – burde I opfordre til at forbruge mere bæredygtigt? 

”Vi dækker et behov, der er for julegaver og legetøj til børn i forbindelse med julehandlen, hvor det står på manges ønskesedler. Jeg tror ikke, Black Friday får folk til at købe en større mængde legetøj end det, de har behov for. De vælger bare at købe det nu i stedet for på andre tidspunkter.” 

Jimmi Frederiksen, Head of Brand and Digital, Elgiganten

“Jeg var den allerførste, der kørte Black Friday i Danmark. Det er ved at være 10 år siden. Vi så det her amerikanske fænomen, og så sagde jeg for sjov, om vi ikke skulle prøve at køre det. Vi forsøgte med 25-30 produkter online, og der var et par tusinde besøgende. Der var ikke så meget markedsføring af det dengang. To år senere gik Pricerunner og BR med på idéen. Vi ramte 35.000 kunder på vores site på én gang, og euforien var vild. Vi var helt oppe at drøne.”

Jimmi Frederiksen, Head of Brand and Digital hos Elgiganten.

Hvordan var de første år med Black Friday for jer?

”Efter de første år tog det fat. Bilka og alle andre begyndte også at komme med. Målet for os er, at det internt er en fest. Det har det altid været. I gamle dage kørte vi fredag, lørdag og søndag, og det var mega skægt for medarbejderne. Man tog soveposer med herind, fik Halifax-burgere og var på 24-7 tre dage i streg, hvor vi bare sov på gulvene.”

Hvor mange når I nu?

”Vi er begyndt at ramme mellem 75.000 og 100.000 sessions hver 5. sekund. Det er rigtigt, rigtigt mange. Derfor har vi også været nødt til at indføre køsystemer, som vi ser hos Skat. Det skaber bare et dårligt brand, hvis det ikke kører. Det er også derfor, vi i dag kører Black Week. Vi kan markedsføre hele ugen som død og helvede, men vi ved bare, at der i det sekund, klokken slår 24 fredag, så har vi over 60.000 sessions. Det er fuldstændig vanvittigt. Vi har bare at have 50-60 nye produkter klar der, ellers bliver kunderne skuffede.”

Hvordan ser dine egne dage ud i denne uge?

”Jeg gik i seng ved midnat i går og stod op klokken fire i morges. Det skifter lidt i løbet af ugen, og man har en wingman, så man kan sove lidt mere nogle dage. Men du skal bare stå klar. Vi havde en LG-battle med Power og Bilka den anden dag, og den skal bare sidde lige i skabet. Vi havde fire mand på og pushede på nyhedsbrev, Facebook, Instagram, vores forside og tjekkede hele tiden om det fungerede. Vi har live-dashboards for alt. Produkter, sessions, kunder og hvilke sider, de er på.”

Hvordan markedsfører I konkret ugen?

”Vi har lagt en hel medieplan. Vi går i marketing i gang et halvt år før – og i salg et helt år før. Vi skal planlægge alle produkter og prisniveauer, og vi kører fire brandingspor undervejs. Vi starter med VIP-salg for vores 1,1 millioner medlemmer. Så følger selve ugens start, ét nyt spor midtvejs og til sidst ved Black Friday om fredagen. Og på produkter og priser har jeg ikke tal på det. Vi kører nok 15 produkter i taktiske spor om dagen på automatik, men jeg har ikke præcise tal på antal produkter og priser.”

Automatik?

”Vi lancerede en ny hjemmeside i september, med en investering på 800 millioner kroner, i alle lande. Den skal bestå prøven fredag og se, om den kan klare trafikken. Den arbejder med algoritmer, der automatisk personaliserer hjemmesiden til brugerne. Tidligere gjorde vi det hele manuelt, men nu kører det automatisk.”

Er Black Friday jeres største salgsdag?

”Jeg har været i Elgiganten i 25 år. Da vi startede vores hjemmeside, havde vi 9.000 årlige besøgende. Nu er det ni millioner. Selvfølgelig peaker vi på Black Friday. Men vi flytter også meget af det salg, vi ellers ville have på andre tidspunkter i november, december og januar. Det bliver mindre. Selvfølgelig tjener vi samlet flere penge, men vi har også lidt skudt os selv i foden ved at lave den her sindssyge maskine, der er en forbrugsfest.”

Mange kritiserer Black Week og Black Friday for at skabe et forbrug, der ikke er bæredygtigt – hvad tænker I om den kritik?

”Vi gør allerede meget inden for bæredygtighed. Vi har startet en grøn profil og faktisk har vi fået bygget et helt univers op, som nu skaber denne fortælling på about.elgiganten.dk. Vi har et af Europas største eletronikcentre, hvor vi reparerer produkter og forlænger deres levetid. Og det skal hverken være dyrt eller svært at gøre. Vi har også stort fokus på outlet-salg af produkter, vi får retur. Og vi har sat containere op ved alle varehuse, som vi tømmer hver 14. dag for det udtjente elektronik, kunderne indleverer. De fleste af vores 40 varehuse kører også på grøn strøm. Vi har bare ikke været gode nok til at fortælle om det. Det er en kamp, og det er ikke nemt. Men vi er på vej det rette sted hen.”

Finder I stadig soveposerne frem i år?

”Vi er nu blevet så gamle, at vi er begyndt at få hotelværelser hist og pist. Men vi har seks-otte stykker af de unge, der stadig sover herinde på de liggeunderlag og de soveposer, vi købte for 10 år siden. De er godt brugte, men de virker stadig.”