Mens alle taler om Black Week og Black Friday, går byggemarkedskæden Silvan igen i år ud med den store malerrulle og holder i stedet Green Weekend.

Det oplyser kæden i en pressemeddelelse.

Kæden donerer således fem procent af omsætningen i weekenden den 26.-28. november ubeskåret til non-profit-organisationen Plant et Træ, hvis mål er at plante træer til gavn for miljøet.

Sidste år lød donationen på mere end 700.000 kroner.

“Vi indgik partnerskabet med Plant et Træ i 2020, fordi vi er overbeviste om, at det vil have en positiv effekt på miljøet og i lokalsamfundene. Efter den store succes sidste år, hvor Plant et Træ kunne donere frugttræsplantager til 58 børnehaver, er vi mere end glade for at kunne informere om, at vi vil gøre dette igen,” siger Rasmus Kjærgaard, CSO i Silvan, i meddelelsen.

Et af mange grønne tiltag

Samarbejdet med Plant et Træ er et af flere initiativer fra Silvan for at agere mere miljøvenligt.

Yderligere tiltag inkluderer blandt andet overgangen til udelukkende at anvende LED-lys i butikkerne, introduktionen af plastfri indkøbsposer, implementeringen af en grønnere produktportefølje (”Skabt med omtanke”) samt en trin-for-trin reduktion af plastforbruget i emballering for eksempel inden for E-handel.

Allerede i oktober i år meddelte Silvan også, at man har udfaset trykte tilbudsaviser, hvilket ifølge kæden sparer cirka 134.000 kilometer papir om året.

“Vi er bevidste om vores ansvar for at blive mere bæredygtige, og vi bestræber os på at indfri FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling,” siger Jan Becker, CEO i Silvan, i meddelelsen.