”Sortbjørnens status som fredet gør bjørneskindshuen uetisk: Veganerhue indføres fra 2024.”
Sådan lyder det i et af flere selvironiske indslag i en ny social media-kampagne fra Europa-Kommissionens repræsentation i Danmark, som Holm Kommunikation står bag.
Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.
Opslagene er en del af en kampagne, hvor Europa-Kommissionen vil takke danskerne for det gode samarbejde, der begyndte den 1. januar 1973, da Danmark indtrådte i det, der dengang hed EF.
Ideen er at lege lidt med danskernes notoriske EU-fordomme, siger Per Haugaard, der er chef for Europa-Kommissionens repræsentation i Danmark, i meddelelsen.

“Vi vil i dialog med danskerne. Vi vil takke Danmark for 50 år i det europæiske samarbejde og har valgt at tage udgangspunkt i danskernes egne fordomme og klichéer om EU for at sætte gang i samtalen.”
Alvor bag humoren
Trods kampagnens lette tone, er markeringen vigtig, lyder det fra Europa-Kommissionens danske chef.
Han peger blandt andet på, at folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet i juni 2022, viste, at opbakningen til EU er stigende, ’selvom danskerne historisk har haft forbehold over for det europæiske samarbejde’.
“De seneste kriser i Europa – heriblandt COVID-19 og Ruslands invasion af Ukraine – har vist, at vi er stærkere sammen,” siger Per Haugaard i meddelelsen og tilføjer:
”Særligt i de senere år er Danmark blevet et foregangsland inden for for eksempel den grønne omstilling, ligesom Danmark var med til at accelerere udviklingen af en fælleseuropæisk håndtering af COVID-indsatsen. Det har vi en stor respekt for, og det viser, at samarbejdet er vigtigere end nogensinde før.”
Det er Holm Kommunikation, der har udviklet og lavet kampagnens kreativer.