”Sortbjørnens status som fredet gør bjørneskindshuen uetisk: Veganerhue indføres fra 2024.”

Sådan lyder det i et af flere selvironiske indslag i en ny social media-kampagne fra Europa-Kommissionens repræsentation i Danmark, som Holm Kommunikation står bag.

Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.

Opslagene er en del af en kampagne, hvor Europa-Kommissionen vil takke danskerne for det gode samarbejde, der begyndte den 1. januar 1973, da Danmark indtrådte i det, der dengang hed EF. 

Ideen er at lege lidt med danskernes notoriske EU-fordomme, siger Per Haugaard, der er chef for Europa-Kommissionens repræsentation i Danmark, i meddelelsen.

Element fra den nye kampagne. Foto: PR

“Vi vil i dialog med danskerne. Vi vil takke Danmark for 50 år i det europæiske samarbejde og har valgt at tage udgangspunkt i danskernes egne fordomme og klichéer om EU for at sætte gang i samtalen.”

Alvor bag humoren

Trods kampagnens lette tone, er markeringen vigtig, lyder det fra Europa-Kommissionens danske chef.

Han peger blandt andet på, at folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet i juni 2022, viste, at opbakningen til EU er stigende, ’selvom danskerne historisk har haft forbehold over for det europæiske samarbejde’.

“De seneste kriser i Europa – heriblandt COVID-19 og Ruslands invasion af Ukraine – har vist, at vi er stærkere sammen,” siger Per Haugaard i meddelelsen og tilføjer:

”Særligt i de senere år er Danmark blevet et foregangsland inden for for eksempel den grønne omstilling, ligesom Danmark var med til at accelerere udviklingen af en fælleseuropæisk håndtering af COVID-indsatsen. Det har vi en stor respekt for, og det viser, at samarbejdet er vigtigere end nogensinde før.” 

Det er Holm Kommunikation, der har udviklet og lavet kampagnens kreativer.

Kampagnen kører lige nu og kan ses på Europa-Kommissionens Facebook og Instagram-profiler, hvor det fremgår, at EU angiveligt også vil ‘indføre restriktioner på juleænder’.