På mandag går Rådet for Sikker Trafik og LB Forsikring i luften med en ny kampagne, der skal fortælle danskerne, at de skal passe godt på Skolepatruljerne. 

Det oplyses i en pressemeddelelse

Centralt i kampagnen står Jesper Buch, kendt som hård og kontant forretningsmand og ”Løve” i det populære tv-show Løvens Hule på DR, og han spiller sig selv – manden med fart på – i en af de to nye kampagnefilm fra Rådet for Sikker Trafik og LB Forsikring.

Det er det kreative bureau PONG, der står bag kampagnen, og herfra siger kreativ direktør Mikkel Elung i meddelelsen:

“Der skal meget til at skille sig ud og trænge igennem den konstante flodbølge af kommunikation, som danskerne udsættes for. Men Jesper Buch er en person, der rent faktisk kan trænge igennem, så det var fantastisk, at han kunne se sig selv i kampagnen.”

Mikkel Elung uddyber:

“Kontrasten mellem den ustoppelige forretningsmand og det urokkelige Skolepatrulje-barn skaber et fantastisk drama. Og Jesper er den perfekte rollemodel for de mange voksne, der føler at de er for vigtige til at stoppe for Skolepatruljen. For hvis han kan, så kan de nok også.”

Snigende cyklister

Når danskerne bliver spurgt, så er der ellers overvældende opbakning til Skolepatruljerne. 

For eksempel siger 98 procent af billisterne, at de synes godt om Skolepatruljernes arbejde. Men når det kommer til den konkrete adfærd, så oplever hvert tredje barn i Skolepatruljerne at blive overfuset i trafikken, viser Rådet for Sikker Trafiks undersøgelser.

Blandt de eksempler, respondenterne nævner, er cyklister, der kan finde på at snige sig igennem, selvom skolepatruljen har lukket fodgængerfeltet, og børn er i gang med at krydse vejen. 

Eller irritable bilister, der kan finde på at dytte, og morgentravle fodgængere, der højlydt kritiserer skolepatruljens arbejde.

“Der er alt for mange elever i skolepatruljerne landet over, som har oplevet ubehagelige tilråb eller dårlig adfærd fra trafikanter,” siger Liv Kofoed-Jensen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik, i meddelelsen og tilføjer:

“Det er ikke en rimelig måde at behandle børn på, der udfører et stykke frivilligt arbejde for at passe på alle os andre, og derfor sætter vi i samarbejde med mange af landets kommuner og LB Forsikring fokus på problemet i den nye kampagne ’Pas på skolepatruljen’.”

Alle kan blive pressede

Udfordringen er, peger Rådet på, at selv velmenende voksne kan blive pressede, når de er for sent på den, og et lille barn stiller sig ud og stopper dem på vej på arbejde eller på vej til et vigtigt møde. 

“Der ligger en stærk indsigt i, at man kan finde alle mulige grunde og undskyldninger for, hvorfor det er ok for lige netop én selv at omgås trafikreglerne,” siger Liv Kofoed-Jensen.

Og den indsigt blev fundamentet for to kampagnefilm:

Én film, der portrætterer Lise Baastrup, som travl morgentrafikant – og en anden, der viser Jesper Buch fuldstændig som sig selv.

Kampagnen består af en lang række aktiviteter og elementer, hvor PONG har udviklet kampagnefilmene, der kommer til at køre på sociale medier og web-tv i september måned. 

Honeytrap har produceret og Simon Bonde har instrueret filmene, som du kan se her: