Egentlig skulle Christian Wienberg, Victor Johansen og Jesper Rasmussen, der bor i kollektiv sammen og alle arbejder med film, medier og reklame, bare have sendt et sjovt julekort til venner og familie, som de plejer.

Men da de i sommers satte sig ned for at forberede det, traf de en anden beslutning: At sætte alle sejl til for at lave en sjov julekampagne, som kunne støtte et godt formål.

Det er nu blevet til en over syv minutter lang julekortfilms-kampagne, som de deler på sociale medier som Facebook og LinkedIn. Samtidig har de fået printet 1.000 sjove julekort sammen med filmen, hvoraf de sender flere rundt til venner og familie. Formålet er at starte en indsamling til gavn for Børns Vilkår.

”Vi har de seneste fire år haft en tradition med at lave et julekort til venner og familie. De har altid været satiriske og lidt sjove. I år besluttede vi, at frem for bare at få et grin ville vi bruge vores energi på et velgørende formål,” siger Christian Wienberg, der er selvstændig kreativ og fotograf.

Den idé betød også, at det lille kollektiv pludselig fik deres hænder fulde med ekstra arbejde.

Over 200 timers arbejde

Sammen med en lang række af deres kolleger og venner fik de stablet en produktion på benene i starten af november, hvor filmen kom i kassen – og undervejs har de frem mod premieren på kampagnen inddraget fridage, aftener og weekender for at få det hele på plads.

”Vi har haft nogle fantastiske kolleger og venner, der har hjulpet os og har doneret musikrettigheder og lysudstyr. Vi har også selv betalt nogle af de udgifter, der måtte være ved at producere. Vi filmede i starten af november, og siden er det gået stærkt, og arbejdet har været intensivt,” siger Christian Wienberg.

”Jeg tror, vi har arbejdet 30 dage på projektet a 10 timer. Så vi har nok lagt mellem 200 og 300 timer i kampagnen,” siger han.

Christian Wienberg forklarer, at de tre venner ville støtte Børns Vilkår, fordi det står deres hjerte nært.

”Vi ville gerne sende energi et godt sted hen. Der er mange formål, der er interessante, og det er svært at sige, hvilket der er vigtigst. Man kan ikke støtte alle, men vi har alle en fælles kærlighed til børnetelefonen og Børns Vilkår. Det er ikke mange led væk, og når du donerer 500 kroner, ved du, hvad det går til. Det var vigtigt for os,” siger han og tilføjer:

”Og specielt i en krisetid – som også er det, vi satirisk prikker til i videoen – så har dem, der bliver endnu mere udsatte, endnu mere brug for hjælp. Det vil vi gerne støtte,” siger han.

Konceptet i julefilmen fra kollektivet er en juleaften, hvor de giver hinanden gaver – men på grund af en massiv strømkrise i Danmark er det hele bare lidt anderledes, end det plejer at være.

Christian Wienberg håber, at deres indsats vil få andre til også at støtte op om Børns Vilkår – og minde om, at det måske ”er pissenederen, at regningerne stiger med et par tusinde, men for andre bliver problemerne decideret uoverskuelige”.

Du kan se julekortfilmen her nedenfor:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger