Først serverede IKEA köttbullar, så gjorde de den plantebaseret, og nu innoverer møbelhuset atter bollen.

Den svenske gigant har taget Robert/Boisen & Like-minded med i køkkenet, og sammen har de formet en ny bullar: Fröbullar.

Men du kan godt pille snitterne, for denne gang trakteres insekterne. Den lille, brune bolle med et grønt twist er et måltid til de sultne danske insekter, som du kan plante i haven eller altankassen.

Målet er at skabe opmærksomhed om biodiversitet og engagere de danske haveejere i kampen for mere vild natur.

Og opmærksomhed har fröbullaren skabt. Den har taget en sejrsrunde på internettet og blevet omtalt i alt fra branchemedier til modemagasiner. Spørger man de to kreative bag, Eva Ebbensgaard og Alberte Anderson, skyldes det to ting:

“Vi har taget noget så ikonisk som kødbollen og lavet et twist på den. Der er man inde og røre ved noget, som alle kender og elsker, og når man rører ved noget, folk har nært, er det ofte noget, folk gerne vil snakke om,” siger Eva Ebbensgaard, mens Alberte Anderson tilføjer:

“Oveni er biodiversitetskrisen et alvorligt problem. I Danmark har vi 1-2 procent vild natur, og det er kritisk for mange arter. Når man tager et så stort problem og snakker om det på en inviterende og engagerende måde, resonerer det hos mange.”

Det naturlige next step

Briefen, der landede på Eva Ebbensgaard og Alberte Andersons bord, lød på at skabe mere opmærksomhed om initiativet Danmarks Vilde Haver, der er et samarbejde mellem IKEA og WWF Danmark.

For ifølge de to organisationer er den vilde danske natur mere presset end nogensinde før, og det er mange arters spisemuligheder dermed også.

Eva Ebbensgaard og Alberte Anderson fandt på den lille kugle lavet af havejord, lerpulver og vilde blomsterfrø, man nemt kan plante og på den måde fodre insekterne.

“Köttbullarne har udviklet sig som samfundet. Der er kommet versioner med kylling, fisk, grøntsager og senest en med plantekød. Det naturlige next step var at tage hensyn til alle de dyr, der mangler mad og levesteder,” siger Alberte Anderson.

I første omgang blev den solgt som i begrænset omfang til IKEA family-medlemmer. Og nu er de klar med en guide til at lave Fröbullar derhjemme — i klassisk IKEA samle-selv-stil.

“Kampagnen redder ikke verden, men den giver folk et lille middel til at tage et skridt i den rigtige retning,” siger Eva Ebbensgaard.

Hvilken effekt håber I, at kampagnen har?

“At folk lærer problemet at kende. Få ved, hvor lidt biodiversitet der er, og hvor farlig en spitze plæne er. Vi tænker Danmark som et land med grønne træer og buske, men der er stort set ingen biodiversitet i en klippet græsplæne. Der er ingen blomster, ingen gemmesteder og ingen plads til vilde plante- og dyrearter. Vi håber, at initiativet vil få flere til at give plads til den vilde natur i deres haver eller altankasser,” siger Eva Ebbensgaard.

“Når man snakker om truede arter, er det ofte store dyr som pandaen og næsehornet, som bliver nævnt først. Vi skal snakke noget mere om de mindste dyr, for de er lige så vigtige og så er de nemme at hjælpe,” siger Alberte Anderson.

IKEA Danmark har selv omlagt samtlige af deres grønne arealer til vild natur med vilde planter, dødt havemateriale og insekthoteller. Indtil videre har det givet 32.000 kvadratmeter vild natur.