Jeg er mest effektiv, når jeg har lidt for meget at se til. Det skal ikke være overvældende, men det skal lige være sådan, at jeg godt kunne bruge en halv time mere, men nu løser jeg det på kvarter. Alle i min familie har ADD (Attention Deficit Disorder, red.), og det har jeg nok også, så jeg kan godt lide at løse ting hurtigt og sætte korte deadlines for mig selv, så jeg er mest mulig effektiv.

Jeg er ikke a-menneske, og jeg har altid været glad for at arbejde steder, hvor der var fleksibilitet. Jeg kan godt lide selv at styre min arbejdsdag, så der er variation i dagen.  

Nogle dage foretrækker jeg at arbejde tidligt om morgenen, når jeg skal skrive eller fordybe mig, men om aftenen kan jeg være sindssygt effektiv til at fyre mange små opgaver af sted. Det afhænger af mit energiniveau på dagen, og jeg tilrettelægger derfor min dag om morgenen, hvor jeg mærker efter, hvordan jeg har det. 

Det effektive arbejdsliv

Hvordan præsterer vi bedst på arbejdet? Og hvornår præsterer vi ikke?

Det er centralt for mange at gøre det så godt som muligt på arbejde, men det kan være svært hele tiden at levere 100 procent.

Vi har derfor spurgt fire branchefolk – en direktør, en AD’er, en selvstændig kreativ og en kommunikationschef – hvordan deres arbejdsdag ser ud, hvornår de er mest effektive – og hvad deres bedst råd er til at præstere godt.

Jeg har en hund, som jeg altid går tur med om morgenen. Det er en helt vildt dejlig måde at starte dagen på. Jeg får luft og mærker, hvor verden og vejret er. Nogle gange tager jeg min hund med på arbejde, og så går vi igennem Assistens Kirkegård i morgensolen.  

Jeg lytter også meget til podcast og kan nærmest ikke gå hjemmefra uden mine høretelefoner. 

Jeg kommer som regel ind på kontoret ved ni-tiden. Jeg starter altid dagen med at være praktisk, så jeg tømmer opvaskeren og sætter kaffe over. Jeg kan godt lide, at man føler sig hjemme og velkommen på arbejdet, og jeg tager også gerne planter og min egen kaffekop med. Det gør det til et lille space, hvor jeg kan slappe af. 

Jeg bruger den første halve time af min dag på lige at lande, tjekke mails og få et overblik over, hvad der er af opgaver, hvad der skal rykkes rundt på, samt hvilke deadlines, jeg har. Ud fra det tilrettelægger jeg min dag.

Jeg har egentlig aldrig været sådan en struktureret ‘taltype’, men jeg har lært vigtigheden af det på tidligere arbejdspladser. Så her er jeg faktisk blevet kendt lidt som excel-nørden. Jeg kan enormt godt lide at skabe struktur. Jeg ser for eksempel på, hvor mange mennesker vi når ud til, når vi laver opslag, hvor mange følgere vi får i løbet af ugen, og hvor mange der interagerer med os. Det bruger jeg gerne tid på at sætte i system og udvikle strategier ud fra. 

Jeg kan godt lide at tage en pause undervejs på dagen og gå en tur rundt om blokken. Jeg tror ikke på, at nogen mennesker har det rigtigt godt med at sidde foran skærmen otte timer i træk. Det er en god måde for mig til at få blodet rundt i systemet og lige nulstille hjernen. 

Sidst på eftermiddagen går jeg i gang med rutineopgaverne. Det er der, hvor jeg ikke har så meget brug for min hjerne. Det kan være at opdatere kalenderen, booke møder eller rydde op i gamle filer. 

Nynne Munk

Har siden oktober 2022 været kommunikations- og pressechef hos sexlegetøjsproducenten Peech.

Inden da arbejdede hun et år som kommunikationsrådgiver hos bureauet COPUS og lige knap to år hos RelationsPeople.

Hun har også undervist på Roskilde Universitet og Akademiet for Talentfulde Unge i mundtlig formidling og præsentationsteknik.

Har i 12 år som helt ung arbejdet som tjener og sidenhen restaurantchef hos bl.a. Sticks’n’Sushi og Cofoco.

Har en master i kommunikation fra Aalborg Universitet, som hun blev færdig med i 2020.

31 år gammel.

Min arbejdsdag slutter cirka ved femtiden. To gange om ugen tager jeg ned og laver cross-fit efter arbejde. Jeg tænker tit, ”åh nej”, når jeg skal af sted, men hver gang jeg har været dernede, har jeg fået mere energi og er alligevel glad for at komme afsted. 

Jeg er vant til at røre mig meget. Jeg har gjort det som tjener i mange år, og nu har jeg jo en hund, jeg går med hver dag. Det gør en kæmpe forskel for mig.


Jeg har tidligere arbejdet på bureau, hvor kunderne ofte havde korte deadlines eller brug for hjælp på skæve tidspunkter. Derfor forsøger jeg nu at afslutte dagen, når jeg går fra kontoret for at undgå, at jeg skal tjekke op på alt muligt, når jeg har fri. Det er virkelig vigtigt mentalt at holde fri for at kunne yde sit bedste.

Når jeg har en stor opgave, har jeg nogle gange let til overspringshandlinger. Så kan jeg tage mig selv i at hænge pynt i vinduerne, lave en kop te eller bare give mig i kast med en helt anden opgave. Derfor afsætter jeg konkrete tidsrum i min kalender til hver enkelt del af den pågældende opgave. Ellers springer jeg til det, jeg helst vil – men det er vist også en sideeffekt af at have ADD.

Jeg elsker to-do-lister. Jeg skriver lister med alt, hvad jeg skal følge op på og huske. Jeg skriver alting ned, og i min kalender i morges jeg havde også sat to timer af til at følge op på min egen liste. Det fungerer vildt godt, for så bliver opgaverne meget konkrete for mig. Jeg skriver mine lister i hånden, fordi det er enormt tilfredsstillende at strege ting over fysisk. 

Jeg er mindst effektiv, når jeg ikke har nok at lave. Eller hvis jeg ikke er skarp nok på mine deadlines til mig selv. Det bliver for flyvsk og ustruktureret. Derfor arbejder jeg tit med korte, men realistiske deadlines for mig selv. Og så fungerer jeg ikke, hvis jeg ikke får søvn nok. Hvis jeg er gået helt død og slet ikke kan svinge mig op igen, hjælper det typisk at gå hjem, få noget luft og så sætte mig ved computeren igen senere. 

Jeg er blevet virkelig god til at lytte til mig selv og mine grænser, og det har jeg ikke været før. Fra servicebranchen var jeg vant til at gå ind, gøre mine ting og så have fri, når vagten var ovre. Men i den her branche er der altid noget at lave, og i starten var det svært for mig at stoppe med at arbejde, når dagen var ovre. Så nu prøver jeg virkelig at dele arbejde og fritid op, så jeg kan levere, når jeg skal.