I kølvandet på en vaskeægte prisregn til årets Danish Digital Awards søsætter Patent- og Varemærkestyrelsen endnu en kampagne i kampen mod kopivarer.

Denne gang har Robert/Boisen & Like-minded givet stafetten videre til kommunikationsbureauet Holm Kommunikation, der i samarbejde med komiker og influencer Martin Johannes Larsen har skabt et alternativt univers, hvor der eksisterer to udgaver af komikeren.

Den ene er 100 procent Martin Johannes Larsen. Den anden er udstyret med et klassisk blyant-overskæg og onde intentioner. Det sidste får et par at føle på deres date, hvor kopi-komikeren giver den ene allergi, stjæler fra dem og generelt set opfører sig ringe.

“Det kan være svært at se forskel på, om du har fat i den ægte vare eller en kopivare, når du handler på nettet. Med kampagnen ønsker vi igen at få fat i særligt den unge målgruppe, som vi ved køber kopivarer både bevidst og ubevidst – og desværre i stigende grad,” skriver Tine Heide Thomsen, kommunikations- og pressechef hos Patent- og Varemærkestyrelsen, i en pressemeddelelse.

Den nye digitale kampagne bærer titlen ‘Drop kopierne – vælg ægte’.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger
Se filmen til den nye digitale kampagne med Martin Johannes Larsen i hovedrollen.

Skal igen fange de unge

Ligesom det var tilfældet med Patent- og Varemærkestyrelsens tidligere kampagne Check_the_tag, skal den nye digitale kampagne også fange unge i alderen 15 til 24 år.

En rapport fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, viser nemlig, at danske unge bevidst køber kopivarer i større stil end det europæiske gennemsnit.

Og ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen udsætter man sig selv for sundhedsskadelige stoffer og kan være med til at støtte organiseret kriminalitet og menneskehandel.

“Det har været vigtigt for os at starte en dialog med de unge og skabe et sted, hvor de kan få vejledning til, hvordan de fremover kan undgå køb af kopivarer. Vi ved, at denne målgruppe reagerer dårligt på løftede pegefingre, og derfor var det vigtigt for os at alliere os med en person, som formår at pakke de svære budskaber ind i et komisk format, og her faldt valget på Martin Johannes Larsen,” skriver Mads Keilberg Johansen, partner og digital chef hos Holm Kommunikation, i pressemeddelelsen.