“Når jeg sad inde på &Co. og oplevede det her smukke, de har skabt, helt tæt på – så blev jeg misundelig og tænkte, at sådan noget vil jeg også skabe for mig selv.”

Sådan lyder det fra Kenneth Kaadtmann, som i oktober kvittede sit job som senior kreativ på netop &Co., og nu har stiftet sit eget bureau – Attaboy.

Egentlig sagde Kenneth Kaadtmann, der tidligere har været kreativ direktør på Hjaltelin Stahl og Mindshare, op, fordi han ville hellige sig tid til at udvikle på et tv-koncept. Men så begyndte han at få flere og flere freelanceopgaver ind. 

”Først tog Poul Madsen fra den Uafhængige fat i mig og gav mig en opgave. Og derfra gik det bare stærkt med flere kunder, der meldte sig på banen. Og så tænker jeg bare: Fuck det, jeg opretter sgu’ et bureau,” siger han. 

At Attaboy allerede har en række kunder, mener 47-årige Kenneth Kaadtmann giver mulighed og forhåbning om snarlig ekspansion.

“Lige nu bruger jeg bare freelancere, og jeg har freelancere tilknyttet lige nu, som arbejder røven ud af bukserne. Men der skal helt klart ansættes fastansatte, og jeg har specifikke planer om, hvem det skal være, og hvornår. Men det er jo ikke fordi, jeg har en startkapital på en million kroner, så der skal lige nogle penge i biksen først.” 

God timing nu

Selvom der, ifølge økonomer og vismænd, lurer en recession ude i horisonten, mener Kenneth Kaadtmann, at timingen i forhold til at etablere sit eget selskab er god lige nu. 

“Som jeg ser det, så skiftevis centraliserer og decentraliser vores samfund sig. Og det samme sker lige nu i vores branche, hvor man ser en decentralisering. Her vil de mindre og mere agile setups komme til at klare sig rigtig godt,” siger han og tilføjer:

“Det er jo ikke fedt at være den store mastodont længere.”

Som kreativ var det ikke svært at forlade &Co., der for nylig er kåret som verdens bedste kreative bureau? 

“I forhold til det, der er jeg måske et lidt specielt barn, for jeg synes overhovedet ikke, det var svært. Der er ingen tvivl om, at der er en fed kultur, man får fede opgaver, og det lidt er drømmen som kreativ at sidde derinde. Men jeg synes ikke, det kan slå at skabe noget selv.”

Hvad er dine ambitioner – hvis vi taler sammen om fem år, og så har du skabt det nye &Co.?

“Så skal det godt nok gå hurtigt. Men jeg skeler faktisk ikke så meget til branchen i Danmark, og det er ikke for at kritisere den. Men jeg synes bare, der er andre steder i verden, hvor man er lidt længere fremme. Så om fem år vil jeg gene have skabt det nye Mischiefs (New York-bureau, red.). Det føles ikke som reklame, det, de laver. De laver kulturfænomener, og det er også der, jeg gerne vil hen.”