Virksomhederne skriger på arbejdskraft, lyder daglige meldinger i medierne, og det gør man tilsyneladende også i den kreative branche.

I hvert fald kan man fra Københavns Erhvervsakademi, KEA, fortælle, at over halvdelen af de studerende på Brand Design-uddannelsen bliver tilbudt job, inden de overhovedet har afsluttet deres sidste eksaminer.

Det oplyser uddannelsesinstitutionen i en pressemeddelelse.

En af de studerende, der – ligesom mere end halvdelen af hendes hold – har fået et fast job, der venter på hende, når hun inden længe dimitterer fra KEA, er Mia Carlsen.

Hun blev tilbudt en fuldtidsstilling som brand designer og strategisk rådgiver i den virksomhed, hvor hun var i praktik: Grafisk Afdeling i Roskilde, som har 14 ansatte.

Sagde først nej tak

Først blev Mia tilbudt et deltidsjob, mens hun gjorde uddannelsen færdig og siden fuldtid, når den var i hus. 

Men i første omgang sagde hun nej tak. 

”Det var en stilling som grafisk designer – hvilket jeg elsker – men jeg elsker også det strategiske samt branding og markedsføring. Og så skal det lige siges, at jeg også havde fået tilbudt job et andet sted, så på den måde var jeg på sikker grund,” siger hun i meddelelsen

Men næste dag kom chefen med et nyt tilbud: En nyoprettet stilling som brand designer og strategisk rådgiver.  

" Mine kolleger er kreative og teknisk dygtige. Jeg ser tingene med nogle helt andre briller.
Mia Carlsen, studerende, KEA – og fastansat hos Roskilde-bureauet Grafisk Afdeling

”De havde i flere år ønsket at udvikle virksomheden og fået øjnene op for, at jeg kunne nogle andre ting ikke mindst i forhold til at være et full service bureau. Og så sagde jeg ja tak,” lyder det fra Mia Carlsen. 

Og ifølge adjunkt Marie-Louise Lynge, KEA, giver det god mening:

”Mia er et godt eksempel på vores fokus på at uddanne kreative strateger og strategiske kreative,” siger hun i meddelelsen.

Brancheprofil: ”De kan noget særligt”

Mette Bech, som er brand & business strategist hos CPH Strategy, og har erfaring fra forskellige bureauer i København og London, er ikke overrasket over det billede, der tegner sig. 

”Der er stor efterspørgsel på kandidater, der kan bygge bro mellem kreativitet og strategi, og de studerende på KEA får en rigtig god og tung forretningsforståelse, samtidig med at de kan opbygge og udvikle brands,” siger hun i pressemeddelelsen og tilføjer, at der ligger ”en enorm værdi i brobygningen”.

Mette Bech, brand & business strategist, CPH Strategy. Foto: PR.

”Det er svært at komme til gode kreative løsninger, hvis det strategiske grundarbejde ikke er i orden. Du kan være nok så dygtig en strateg, hvis du ikke kan inspirere til kreative ideer. Og du kan være nok så kreativ, hvis ikke ideen fremmer det mål, man har.” 

Det er også den erfaring Mia Carlsen har gjort sig.

”Mine kolleger er kreative og teknisk dygtige. Jeg ser tingene med nogle helt andre briller, jeg ser også på budskab og målgruppe og arbejder bevidst med det i en business kontekst,” siger hun og tilføjer:

”På KEA lærer vi både det grafiske, det designmæssige og det forretningsmæssige. Jeg bruger i høj grad de praktiske processer, metoder og teori og er virkelig blevet bekræftet i, at vi får en masse med i værktøjskassen.”