Krifa har som så mange andre brands indtaget TikTok.

På lidt over en måned har foreningen skabt sig en platform bestående af 30.600 følgere, som har genereret mere end 3,8 millioner organiske afspilninger af videoer for især den unge målgruppe.

Det bringer Krifa tæt på top 10 over danske brands med fleste følgere på TikTok.

En opmærksomhed, der kommer lidt bag på Krifas marketingchef, Thomas Eskildsen, da det var med en smule nervøsitet, at den kristelige fagbevægelse tog springet ud på TikTok.

”Formålet for os har været at gøre os relevante over for den unge målgruppe. Og vi er så at sige nødt til at være, hvor de unge er. Men vi må også erkende, at de unge befinder sig et sted i livet, hvor vi som fagforening og a-kasse måske ikke umiddelbart er på deres radar,” lyder det fra marketingchefen.

Krifa på TikTok

Samlet antal visninger: 3.842.212Profil-views: 131.365Likes: 217.824Kommentarer: 2.255Delinger: 3.043Følgere:  30.600

Fremtidens målgruppe

Men netop derfor er det vigtigt for Krifa at få opmærksomhed i målgruppen.

Dansk brands på TikTok

FC Midtjylland 154.200

Skjern Håndbold 85.100

Faxe Kondi 61.700

Astralis: 53.900

Fårup Sommerland: 49.900

NATURLI’: 48.100

Universal Music Danmark: 45.500

Power: 44.700

Søstrene Grene: 43.900

Kubbco: 35.300

BYKARHTI: 33.000

Krifa: 29.100

Kilde: TikTok, 15. marts 2022

”De unge må jo retfærdigvis betegnes som fremtidens medlemmer. Derfor har vi i forsøgt at tale i øjenhøjde med nogle råd, der er ret konkrete, og som de kan bruge i deres hverdag i forbindelse med eksempelvis et fritidsjob,” tilføjer han.

En fremgangsmåde, som tilsyneladende har båret frugt med vækst i både antal følgere og afspilninger – men vigtigst af alt har Krifa har fået etableret en dialog med målgruppen.

”Skønt vi er et lavinvolveringsprodukt, så er vi, trods alle odds imod os, lykkes med at blive relevant over for målgruppen,” konstaterer Thomas Eskildsen og henviser til, at Krifas tilstedeværelse på TikTok indtil videre hviler udelukkende på organiske afspilninger og interaktioner, som er bliver iscenesat af TikTok’eren Brumus og med rådgivning fra den eksterne konsulent Fredrik Plejdrup, som indtil videre har kastet 20 videoer af sig.

Budskab rammer de unge

Marketingchefen fremhæver i den sammenhæng, at målgruppen har været overraskende gode til at dele og kommentere på indhold, som har affødt yderligere spørgsmål til arbejdsliv og personalejura.

”Vi er begejstrede over, at målgruppen ligefrem er kommet med forslag til nye emner. Det ligger langt over, hvad vi har turdet håbe på, da vi gik ind i det her – men det vidner om, at vi har fat i den lange ende, og at de unge selvfølgelig gerne vil have noget viden om, hvordan de opnår tryghed og trivsel i deres arbejdsliv,” fastslår han.

Han understreger samtidig, at det har været vigtigt at have allieret sig med en samarbejdspartner, der har fingeren på pulsen og forstår, hvad det vil sige at udvikle en kampagne på mediet og de unges præmisser.

”Det ligger os meget på sinde, at vi ikke bliver opfattet som ‘the daddy on the disco’, men er til stede på de unges præmisser. Derfor er det vigtigt, at vi ikke at træder ved siden af, når det kommer til, hvordan vi skal tale til målgruppen, og hvilke TikTok’ere det giver mening at samarbejde med,” siger Thomas Eskildsen.