Lille spejl på væggen der, hvem er den mest indflydelsesrige CMO i verden her?
Ifølge erhversmediet Forbes er hendes navn Bozoma Saint John – hun er CMO hos streaminggiganten Netflix.
Hun overtog titlen som CMO hos Netflix for lidt over et år siden og har særligt været god til at skubbe Netflix fra den digitale verden til den fysiske, lyder det fra Forbes.
Det har Bozoma Saint John blandt andet gjort ved at skabe en Netflix-shop, hvor seerne kan købe merchandise fra deres yndlingsshow. Eller da hun sendte fans af serien Papirhuset op i et fly, så de ikke kunne spoile serien ved lancering.
Før hun kom til Netflix var hun hos Endeavor, Uber og Apple Music. Gennem sit personlige brand har hun fokuseret på problemer med diversitet og lighed.
Og Bozoma Saint John er langt fra den eneste kvinde på listen. Ifølge Forbes er top 50 langt mere mangfoldig end tidlgiere – og top 50 har endda en overvægt af 28 kvinder mod 22 mænd.
Stor analyse bag listen
Listen er researchet i samarbejde med Sprinklr og med data og analyse fra LinkedIn, der har gennemgået CMO’ernes sociale kanaler og omtale.
Indflydelse er defineret som den impact, CMO’ernes handlinger og ord har på deres organisationer internt og eksternt, på industrien og ude i verden.
Der bliver her målt på brand opfattelse, marketing, trends, hvordan virksomhederne klarer sig økonomisk, og om de rykker ved de offentlige samtaler og samfundet.
Der er også en smule dansk på listen. På 13. pladsen finder vi nemlig den amerikanske CMO for det danske brand LEGO; chief product og marketing officer Julia Goldin, som for nylig var Keynote Speaker ved Dansk Markedsførings kåring af Årets CMO i Danmark.
TOP 10: Verdens mest indflydelsesrige CMO’er
- 1. Bozoma Saint John, Chief Marketing Officer, Netflix
- 2. Stephanie McMahon, Chief Brand Officer, WWE
- 3. Dara Treseder, Global Head of Marketing, Peloton
- 4. Raja Rajamannar, Chief Marketing & Communications Officer and President, MasterCard
- 5. Nick Tran, Global Head of Marketing, TikTok
- 6. Morgan Flatley, Global Chief Marketing Officer, McDonald’s
- 7. Greg Joswiak, Senior Vice President of Worldwide Marketing, Apple
- 8. Olivier Francois, Global President of Fiat Brand & Chief Marketing Officer, FCA Group
- 9. Eric Lempel, SVP, Head of Global Marketing, Sony Interactive Entertainment
- 10. Marc Pritchard, Chief Brand Officer, Procter & Gamble