Ledigheden i salg- og marketing faldt fra september til oktober fra 2,89 procent til 2,87 procent. 

Det viser de seneste ledighedstal fra Business Danmark. 

“Det vidner for det første om, at vi fortsat er i situation, hvor ledigheden er rekordlav og pt. er stagneret på dette lave leje. Og der er grænser for hvor meget lavere, den kan komme,” siger Michael Kragh-Svendsen, der er kommunikationschef hos Business Danmark. 

”Før finanskrisen var vi nede i nærheden af en procent, så det kan lade sig gøre, men normalt når vi er nede på der her niveau, så er vi der, hvor vi kalder det ’skifte-ledighed’, hvor folk skifter mellem jobs – men ikke ryger ud i længerevarende ledighed,” tilføjer han.  

Hvilken udvikling i ledighed, vi kan forvente, kommer, ifølge Michael Kragh-Svendsen, til at afhænge af den budgetplanlægning, der i øjeblikket er i fuld gang i virksomhederne. 

”Det kommer til at blive påvirket af, hvor meget virksomhederne har i sinde at justere her. For når vi snakker økonomi og bemanding, så er salg og marketing nogle områder man relativt nemt kan justere på. Og svigter salget så er det meget besnærende at udligne ved at skære i marketing-budgettet et år eller to og afskedige nogle folk,” siger han. 

Black Week og julesalg kan påvirke ledighed

Det er pt. Black Week som har stor betydning for retailers i forhold til årets resultat. Og ifølge Michael Kragh-Svendsen tegner der sig en faldende forbrugerlyst, som ifølge en Business Danmark-undersøgelse lige nu slår igennem på øko-varer.

“Det er lidt af en gyser her op til årets højsæson – Black Friday og julehandlen,” siger han.

Kan udfaldet af Black Week og Black Friday komme til at påvirke budget-planlægningen – og dermed også have indvirkning på ledigheden inden for salg-. og marketing næste år?

“Det er jo historisk her i årets fjerde kvartal, at hele detailbranchen hiver deres største indtjening hjem. Og hvad der sker i denne uge, og i det efterfølgende julesalg, vil være en god indikator på, om danskerne stadig er villige til at bruge nogle af de sparepenge, som mange stadig har,” siger Michael Kragh-Svendsen og fortsætter:

”Så hvis vi ser ind i et lavt forbrug på Black Friday og i julehandlen, så vil det helt sikkert ikke kun få betydning for detailbranchen, men også i de brancher, der leverer til detailbranchen. Så vil det sprede sig til andre virksomheder, også inden for salg og marketing, hvor vi også vil se opsigelser.” 

Se udviklingen i ledigheden i salg- og marketing siden januar 2020 her: