Ledigheden fortsætter sit fald. Efter nogle turbulente år med nedlukninger, nedskæringer og fyringer er ledighedstallene for salgs- og marketingsansatte faldet til 3,19 procent for november — tal, vi sidst så før coronapandemien.

Sammenligner man med samme måned sidste år, var tallet på 5,7 procent. Og i sidste måned var ledigheden 4,1 procent. Det viser tal fra Min A-kasse, der er paraplyorganisation for bl.a. Business Danmark.

“Vi er tilbage til de ledighedstal, vi så i 2019 før corona, og det havde jeg næsten ikke turdet håbe på,” siger Martin Kildgaard Nielsen, der er CEO hos Business Danmark.

“Ledighedstallet viser, at vi indiskutabelt er i en situation med vækst i samfundet, der leder til efterspørgsel efter kommercielt specialiserede fagpersoner.” 

Nye nedlukninger varsler usikkerhed

Ledighedstallet følger den generelle ledighed i samfundet, der ifølge Danmarks Statistik er på 3,1 procent.

“Vi ser denne udvikling, fordi samfundet som helhed oplever høj vækst. Og her står de kommercielt orienterede fag, salg og marketing, i første række til at afsætte produkter,” siger Martin Kildgaard Nielsen.

Frygter I, at det kommer til at se værre ud, nu vi kigger ind i endnu en nedlukning?

“Risikoen er der. Og vi kan se og høre på vores medlemmer, at de ikke føler sig udødelige. Vi aner ikke, hvordan det næste halve år ser ud.”

Hvad kan man gøre, hvis man føler den her usikkerhed?

“Det er altid en god idé at øge sin markedsværdi. De bedst kvalificeret står sidst i køen, når virksomhederne skal afskedige. Sørg for kontinuerligt at arbejde med kurser, der øger din faglighed. Man skal blive ved med at udvikle sig og ikke stå stille.”

Martin Kildgaard Nielsen forudser, at ledigheden for salgs- og marketingansatte fortsat vil falde, hvis nye coronavarianter ikke sætter en stopper for væksten.

“Og det giver jo alt andet lige en ny situationer for vores medlemmer, der står bedre til eksempelvis lønforhandlinger,” siger han.