Udviklingen i ledigheden blandt salgs- og marketingansatte de seneste par år har været noget af en rutsjebanetur.

Lige efter at coronapandemien slog ned i Danmark i foråret 2020, steg ledigheden således 47 procent. Men siden sidste sommer – hvor ledigheden toppede – er den igen faldet 35 procent.

Det viser tal fra Min A-kasse, der er paraplyorganisation for bl.a. Business Danmark – fagforeningen for salg og marketing. 

“Det betyder, at ledigheden snart nærmer sig niveauet før coronaen,” siger Kasper Rubæk, ansvarlig for karrieresparring i Business Danmark, i en pressemeddelelse. 

“Især det seneste halve år efter genåbningen i år er ledigheden blandt Business Danmarks medlemmer styrtdykket. Det sker i et tempo, så der er håb for, at vi til foråret er tilbage på før-coronaniveau,” tilføjer han. 

Mangler et stykke vej endnu

Udviklingen er især godt nyt for unge og færdiguddannede, som under nedlukningen har haft svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, viser tallene. 

“Hver tredje ledig er i dag under 30 år, og langt de fleste er nyuddannede. Det er en guldgrube for arbejdsgivere. For de unge er sultne, de kommer med frisk faglig viden, og så er de formbare for virksomheden,” lyder vurderingen fra Kasper Rubæk. 

Med en aktuel ledighed på 4,1 procent går det fremad for salg og marketing, men faget er stadig præget af overledighed sammenlignet med andre faggrupper i Danmark.

Her ligger ledigheden i snit helt nede på 3,3 procent, og det kan godt undre karrierechefen.

“Salget er for mange virksomheder katalysatoren til vækst og derfor også der, hvor virksomhederne ofte mander op for at få endnu mere gang i kedlerne. Så i det lys burde ledigheden for salg og marketingfolk måske ligge endnu lavere end den gør,” siger han.